דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בישול ללא גלוטן 

מאת    [ 28/12/2010 ]

מילים במאמר: 677   [ נצפה 5296 פעמים ]

 

בישול ללא גלוטן - השף הבריא

 

בישול ללא גלוטן עשוי להיות משימה לא פשוטה ואפילו מתסכלת, כאשר רוב המוצרים אותם אנו רגילים לצרוך מכילים או עשויים להכיל גלוטן. יחד עם זאת, בעזרת מעט יצירתיות בבישול, ניתן ליהנות מאוכל טעים, למרות מגבלה זו, בדומה לכל מגבלה תזונתית אחרת, כגון דיאטה לחולי סוכרת או לסובלים מלחץ דם גבוה.

 

בעבר, הקפידו על דיאטה ללא גלוטן, אך ורק אנשים שאובחנו כסובלים ממחלת הצליאק. כיום, גם אנשים רבים שאינם סובלים ממחלה זו, נמנעים מצריכת גלוטן, מתוך כוונה לשמור על בריאותם.

 

גלוטן הוא חלבון צמחי המצוי במספר דגנים, ביניהם חיטה, שעורה ושיפון.

 

ישנם חולי צליאק אשר רגישים גם לשיבולת שועל.

 

עקרונית, קיימות שתי גישות להתמודד עם מגבלה זו, מבחינה תזונתית. ניתן מחד, למצוא תחליפים ללא גלוטן למוצרים שבדרך כלל מכילים גלוטן, על מנת להכין את המאכלים שאנחנו רגילים לאכול.

 

גישה נוספת, היא למצוא מאכלים ומתכונים אשר מלכתחילה לא מכילים גלוטן והם טעימים ומזינים לא פחות, ולעיתים אף יותר, ממאכלים המכילים גלוטן.

 

במאמר זה אציג מספר רעיונות למאכלים משתי הגישות השונות.

 

מוצרים להם קיימים תחליפים טעימים, ללא גלוטן

פסטות ונודלס ? בשנים האחרונות התרבו כמות המוצרים מסוג זה בשוק, אותם ניתן להשיג בחנויות טבע ואף ברשתות המזון ? אטריות אורז, אטריות סובה (מיוצרת מכוסמת), ועוד.

לחמים וקמחים ? ניתן למצוא היום באינטרנט חנויות אשר משווקות מגוון מוצרים ללא גלוטן בעזרתם ניתן להכין לחמים ומאפים שונים, ניוקי ועוד, או פשוט לקנות לחמים מוכנים, שאינם מכילים גלוטן.

תערובות שונות ? אבקות מרק ללא גלוטן (באופן אישי אני מעדיף להשתמש בציר, נוזל בסיסי, מירקות או מעוף), ציפוי לשניצל ללא גלוטן ועוד.

 מאכלים ללא גלוטן

ניתן ליהנות מאוד מאוכל, למרות הצורך להימנע מגלוטן!

כדאי פשוט לפתוח את הראש, ולא לחשוש לנסות מצרכים ומתכונים חדשים.

קיימים אינספור חומרי גלם שאינם מכילים גלוטן, מהם ניתן להכין מגוון מאכלים טעימים מזינים ובריאים:

דגנים ? קינואה, תירס (וקמח תירס) ואורז לסוגיו השונים (מגוון סוגי אורז לבן, מלא, אורז אדום, בסמטי מלא ועוד).

קטניות ? קטניות אינן מכילות גלוטן, והן מאוד, מאוד טובות לבריאות. קיים מגוון רחב של קטניות, מהן ניתן להכין מאכלים טעימים ומזינים, אשר מומלצים לא רק לסובלים מצליאק אלא לכל אדם שמעוניין לשמור על בריאות תקינה. קטניות הן זרעים אשר גדלים בתרמילים: כל סוגי השעועית (לבנה, חומה, אדומה, שחורה, מש,אזוקי ועוד), כל סוגי העדשים (כתומים, חומים, שחורים), אפונה, סויה (פולים יבשים, טריים, טופו), בוטנים (כן, זו קטניה), חומוס ופול. לכל אחת מהקטניות, יתרונות בריאותיים שונים ולכן מומלץ לאכול ממגוון סוגים.

ירקות ופירות

ירקות, כמובן, אינם מכילים גלוטן. בישראל יש מבחר כמעט בלתי מוגבל של ירקות ופירות, במשך כל השנה. אם תדאגו לאכול מגוון של פירות וירקות בכל יום, תוך גיוון בשיטות הבישול שלהם (טרי, אפיה, קליה, בישול, אידוי) תגלו שהגלוטן בכלל לא חסר לכם, וגם ? שאתם מרגישים הרבה יותר אנרגטיים.

אגוזים שקדים וזרעים

טעימים כנישנוש (במקום חטיפים), בעיקר בשילוב פירות, פירות יבשים או ירקות. מאוד טעימים בסלט, ותורמים לתחושת שובע (למי שרגיל לאכול לחם עם הסלט). היכנסו לחנות הטבע הקרובה, ותופתעו איזה מגוון קיים. גם במקרה זה, הגיוון הוא שם המשחק. לכל אגוז וכל זרע פרופיל שומנים טובים מינרלים וויטמינים שונה.כאשר אנחנו אוכלים מגוון רחב של מאכלים, גופנו מקבל את כל חומרי הבניין לו הוא זקוק לצורך תפקוד תקין, ואנחנו נהנים ממגוון טעמים ומרקמים שונים בכל ארוחה.

בשר, מוצרי חלב, דגים

אלו הם מוצרים שאנשים הנמנעים מגלוטן, יכולים ליהנות מהם כמו כל אדם שאינו מקפיד על דיאטה מיוחדת. שימו לב רק, כשאתם קונים מוצרים אלה,

לבדוק על התווית, האם כל מוצר אכן נקי לחלוטין מגלוטן, או שיש בו מוצרים שמכילים או שעשויים להכיל שאריות גלוטן (לדוגמא, מוצרי יוגורט, לעיתים בשר קפוא). השתדלו לשים לב!

לסיכום

למרות הצורך להימנע מגלוטן, לסובלים מצליאק ולאחרים המקפידים על דיאטה נטולת גלוטן, יש מבחר גדול מאוד של מוצרים מהם ניתן להכין מגוון כמעט אינסופי של מאכלים טעימים ומזינים.

אל תחששו לנסות מתכונים חדשים. גם אם תיכשלו בהכנתם מספר פעמים, בסוף תמצאו מתכונים שאתם אוהבים ויודעים להכין היטב, ותיווכחו שהמאמץ ישתלם, ושאתם יכולים ליהנות מאוכל טעים, לא פחות מאף אדם אחר.

למאמרים נוספים, ומתכונים בריאים, אתם מוזמנים לבקר באתר של השף הבריא

 

 

השף הבריא שגיא שורץ שף ותזונאי קליני לאכול טוב. להרגיש טוב. קישור לאתר




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב