דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מטבחים כפריים, ארנבונים ופסיונים מהממים 

מאת    [ 27/12/2010 ]

מילים במאמר: 727   [ נצפה 2511 פעמים ]

 

בעידן בו אנו לומדים, כי לצורה בה נתייחס אל הגוף והסביבה שלנו, יש משמעות גם לטווח הקצר, מפתיע לצפות בכל אותם מטבחים סטריליים המופיעים בתוכניות הבישול בטלויזיה: משטחי עבודה מנירוסטה קרה עד אין קץ, ארונות עם תאורה פנימית בגוונים כחולים קפואים, אי מטבח עם כיור מזכוכית ונישה מיוחדת למיקסר שמתרומם ומגיח מבעד לשיש בלחיצת כפתור. הדבר מפתיע בעיקר כי כולנו מנסים "לחזור למוטב", מה שזה לא יהיה, מעין להחזיר לטבע הדברים את המשמעות הפשוטה שלהם, מבלי לסבך אותה בדברים שיכולים להרע לנו. וכך כולנו אוכלים פירות וירקות אורגניים שלא רוססו נגד חרקים (גם אם זה אומר שהם יקרים יותר, הם פשוט בריאים יותר) וכולנו דואגים להשתמש כמה שיותר באנרגיה סולרית ובאור יום טבעי, וזוכרים שכשיוצאים לשמש הטובה חייבים לשים קרם הגנה.

 

מכאן שהייתם מצפים שהרוח הכללית הזו תגיע גם אל עולם העיצוב ושנראה סלון, חדרי שינה, ומטבחים מעוצבים מחומרים "טבעיים" ומתמחזרים כמו ארונות על טהרת העץ המלא (מגזעים שנפלו בלבד, לא מיערות גשם שחוסלו לטובת ארונות מהגוני נעימים למראה), שולחן מפלסטיק ממוחזר ואהילי תאורה מנייר. אך לא, בכל פעם שרצו להראות לנו בטלוויזיה מטבח שיעיף אותנו מהכורסה היינו צריכים לחזות באיזשהו פיל לבן ומתכתי שנראה כאילו הוא איזה מטבח תעשייתי בקו יצור לשניצלים או בכלל המטבח העתידי של באטל סטאר גלקטיקה, אי שם, בעתיד בו הכל מבריק ואובאלי וסגלגל. אם זה חיים כהן (מינוס איילת לטוביץ' אבל פלוס מרינה מקסימילין בלומין המקסימה), או אם זה "פותחים שולחן" עם אהרוני, גיל חובב או קרב סכינים/ מאסטר שף: המטבח תמיד יהיה חללי ויותר משהוא יעורר חשק לבשל בו הוא יזכיר חדר ניתוח שמוכן לבואו של ביש המזל.

 

אבל לאחרונה יש דווקא איזו תנודה מסוימת בקרב מגזיני אופנת עיצוב הבית. כל מיני בתים של אדריכלים וארכיטקטים ידועי שם מצולמים לכתבות עומק מרתקות שבוחנות איך הם בחרו שגרם המדרגות ישוחח עם השידה שמתכתבת עם המאה הקודמת אבל קורצת בשפה עיצובית עדכנית אה-לה-גורבוזיה. מה שמעניין הוא שכמעט כל המגזינים בחרו שתמונת השער תהיה דווקא של המטבח של אותו סלב, כמעין קריאה על בשורה חדשה: מטבחים כפריים, ישמור השם! ולא בכדי, לאט, בלי ששמנו לב, סיפרו לנו מהי החשיבות של חלל פתוח ומזמין בסלון האורחים, למה חדר השינה חייב להיות מעוצב לפי תורת הפאנג שואי וכיצד יש לארגן את חפצי הילדים בכל מיני פתרונות אכסון שוודים של איקאה. האם סוף סוף הגיע זמנם של המטבחים לקבל את המייק-אובר המתבקש? כי הרי כבר שיפצנו את המקלחת, וממש לא צריך עכשיו לקנות שולחן אוכל חדש, אז למה לא המטבח בעצם? למה לא לנסות ולראות מה כבר אפשר לשנות שם?

 

וזה מטריד, בעיקר כי בעוד בחדר ההורים נמצאים ההורים בלבד, בחדר של הילדים מבלים רק הילדים ובסלון זרוק הבעל, הרי שבמטבח כולם נמצאים וכמעט כל הזמן, תחשבו על זה: בבוקר לפני שיוצאים, כשחוזרים, בארוחת הערב ובנשנוש שאחרי. שם זה המקום לקפה הראשון שמציל את היום, זה המקום לבשל בו מרק לבעל החולה (הם ממש בטוחים שהם גוססים כשהם חולים, אה?) בזמן שהבן הקטן יושב ליד ושואל שאלות משיעורי הבית. אז למה אותו מטבח, חדר קסום בעצם, לא זכה לכבוד הראוי הזה עד עכשיו? כנראה בגלל שתמורה בתפיסה שלנו את המטבח: כשהיינו קטנים המטבח היה נחלתה הבלעדית של האימא שלנו: מקום בו כול סודות המשפחה מתנקזים לתוך ריבות טעימות ומרקחות רטבים נהדרים. אחרי זה כשגדלנו הבנו שבלי אמא זה לא יקרה ושתמיד קל יותר להזמין במחוץ. המטבח הפך לחדר עבודה שמשתמשים בו מחוסר ברירה, לא חסר מפגש כי אם צומת מרכזית בבית שלא חשוב להתעכב עליה יותר מידי.

 

ולכן אני קורא לכולם, לכל מי שקורא את המילים האלו: צאו לרחובות, אל תתביישו! תישאו דגלים וכרזות ותספרו לכולם למה עיצוב מטבחים כמו של פעם הוא הדבר הבא. לא בשם הרטרו, חלילה. לא בגלל שזה מגניב, אלא זה כי בעיקר פונקציונאלי ונעים. מי לא רוצה להכנס למטבח, אפילו אם הוא רק מטבחון קטן, עם תאורה צהובה חמימה, משטח שיש אדום בלי בושה, ארונות "כאילו ישנים" מעץ מלא עם שפשופים וידיות מפלסטיק זול ומקסים. יהיה כיור רגיל, מקרמיקה לבנה כמו שהיה בבית של סבתא, ויהיו אריחי רצפה שקל לעשות עליהם שפונז'ה (וזה ממש לא משנה שבשאר הבית יש פרקט). תהיה שם מן תחושת זמן אחרת, כאילו הוא נמתח קצת מעבר למה שאתם רגילים, וזה נעים, כי מותר להשתהות שם וכי אתם כל היום בעבודה חשבתם לעצמכם מה אתם הולכים לבשל שם הערב.

משה תבור




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב