תיאטרון פלייבק כמודל לטיפול קבוצתי עם ילדים ובני נוער
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

תיאטרון פלייבק כמודל לטיפול קבוצתי עם ילדים ובני נוער 

מאת    [ 24/12/2010 ]
מילים במאמר: 742   [ נצפה 4234 פעמים ]

 
 

על פלייבק
תיאטרון "פלייבק" ((Playback הינו תיאטרון אימפרוביזציה המבוסס על סיפורים אישיים. במהלך המפגשים חברי הקבוצה משתפים באירועים ורגעים מחייהם, ומתוך הסיפורים יוצרים יחד קטעי תיאטרון מאולתרים, יצירתיים, מרגשים, מלאי דמיון והומור.
תיאטרון פלייבק מספק דרך פרקטית ומזמינה עבור אנשים ליצירת קשר חוויתי עם אירועים מעברם, להתבוננות ולבחינה מחודשת שלהם תוך תחושת שייכות ואמפטיה.

תהליך העבודה
תיאטרון פלייבק מבוסס על עקרונות הפסיכודרמה, אומנות הסיפור והאילתור.
העבודה הקבוצתית נעשית דרך למידת טכניקות משחק, עבודת גוף ותנועה, שימוש נכון בקול, עמידה נכונה על במה, נוכחות בימתית, עבודה על דמויות בדרכים שונות ושימוש בחלל ובאביזרים.

כל מפגש נבחר מספר לשתף בסיפורו, הוא יושב על כיסא לצד המנחה בעוד חברי הקבוצה קשובים לו. המספר בוחר מבין השחקנים בהתאם לסיפור דמויות מרכזיות, משניות, רגשות או אוביקטים ודימויים שעלו בסיפור. חברי הקבוצה מחזירים לו את סיפורו דרך הצגה קצרה. המספר רואה איך הסיפור האישי שלו מוחזר אליו מזויות שונות והופך להצגה מרגשת ומהנה.
בסיום פונה המנחה למספר  ושואל אותו איך הרגיש, מה נגע לו בשיקוף, האם היה חסר לו חלק בסיפור שהיה רוצה לראות או שהיה רוצה סוף אחר.

למעשה הסיפור האישי  מהדהד בקרב חברי הקבוצה ודרכו עולים  סיפורים, חויות ותובנות נוספות, אשר יחד יוצרות מסגרת עבודה קבוצתית מכילה וחוויתית, ומזמינות מקום לשותפות אינטימיות וביטחון.

מטרות בטיפול קבוצתי


    • פיתוח תחושת שייכות ואמפטיה
    • הקניית בטחון, תחושת הצלחה ושחרור משליטה
    • העצמה דרך אמצעים של הקשבה, חשיפה, ספונטניות ויצירתיות
    • יצירת מרחב קבוצתי בטוח ונינוח
    • קבלה והקשבה ללא שיפוטיות
    • העצמה דרך אמצעים של הקשבה, חשיפה, ספונטניות ויצירתיות
    • יצירה מתוך אמת- התחברות לכאן ועכשיו
    • לקיחת מקום ואחריות מול נתינת מקום
    • פיתוח יכולת הסתכלות רחבה ושונה יותר על עצמי דרך הסיפורים באופן מייטיב וחיובי
    • הרחבת רפרטואר התפקידים של החברים- ובהתאם הרחבת רפרטואר הרגשות וההתנהגויות
    • פיתוח מיומנויות חברתיות ואמון ביצירת קשר חברתי
    • הרחבת יכולות תקשורתיות- פיתוח מיומנות חשיבה, הקשבה וריכוז
    • זיהוי מצבי סיכון וסיכוי


צורות עבודה בתאטרון פלייבק
טכניקת תיאטרון הפלייבק פונה מתאימה לכל אדם באשר הוא, היא  שמה את האדם וסיפורו במרכז.
ניתן להשתמש בפלייבק כחלק מתהליך עבודה קבוצתי במצבים שונים אשר לכל אחד מהם מאפיינים דינמיים שונים:


    • טיפול קצר טווח או תהליך מתמשך של עבודה טיפולית עם קבוצה: קבוצת הורים, נוער.
    • סגירה של תהליך לקבוצה, שעבדה יחדיו לאורך זמן. (תעסוק בנושאים כמו סיכום התהליך, חזון קדימה).
    • הדרכה לנושא ספציפי – כגון קונפליקטים, הנעה פנימית, התמודדות עם שינוי  וכד'.


עבודה טיפולית עם נוער דרך תיאטרון פלייבק
בעבודה טיפולית עם בני נוער השימוש בתאטרון פלייבק מקדם סבלנות, אמון, פתיחות, בניית ביטחון עצמי, ומניעת בעיות התנהגותיות. במודל פלייבק המשתתפים משתמשים ב"אלמנט ההרחקה", הם אינם מרגישים מאוימים לבטא את עולמם הפנימי.
הפלייבק מצליח ליצור תנאים מוקדמים בהם כל אחד יכול  לחוות תחושת שייכות, כבוד הדדי, ביטחון והכלה אשר לבדם יכולים לחולל תיקון אצל בני נוער. בנוסף האפשרות הניתנת למספר "לביים" מחדש את סיפורו, לשנות סוף טראומתי, להמציא ולפנטז אפשרויות עתידיות – כל אלה מובילים לשליטה מוגברת במהלך החיים ולהגברת האוטונומיה והבריאות, ולחיזוק תחושת הזהות האישית.

עבודה טיפולית עם ילדים  דרך תיאטרון פלייבק
בעבודה עם  ילדים ונוער השימוש בתיאטרון פלייבק מקדם סבלנות, אמון, פתיחות, בניית ביטחון עצמי, ומניעת בעיות התנהגותיות. המשתתפים משתמשים ב"אלמנט ההרחקה", הם אינם מרגישים מאוימים לבטא את עולמם הפנימי (אני משחק  דמות מסיפור של מישהו אחר – אך למעשה מביא את עצמי לתפקיד. גם המספר מתבונן בסיפורו מהצד ולא שותף פעיל בשיקופים).
ניתן להשתמש בבובות תאטרון  כדי להעמיק את "אלמנט ההרחקה".
עקרונות הפלייבק זהים כבקבוצת הבוגרים ומכך שהכבוד ההדדי, תחושת השייכות וכו'- מהווים הרבה פעמים חוויה מתקנת לילדים ולנערים בהקשר לקבוצות אחרות בחייהם (משפחה, קבוצת השווים).
בתחילת תהליך קבוצתי עם ילדים רצוי להתייחס בסיפור לדברים שנאמרו ונשמעו.  "הנתונים הקונקרטים", הברורים. בהמשך וככל שתיווצר אינטימיות ניתן לעבור למטאפורות.
כמו כן, ניתן להשתמש בתחילה בהבאת סיפור חיצוני על מנת לתרגל את הטכניקות.
האפשרות לביים מחדש את הסיפור, לשנות את הסוף, להמציא ולפנטז אפשרויות אחרות נותנים לילדים ולנוער תחושת שליטה והעלאת הביטחון והזהות האישית.

ילדים ונוער כאחד  בודקים תדירות אחד את השני ואת המנחה.  הבדיקה הרבה פעמים מתורגמת להתנגדויות בקבוצה. מכוחו של הפלייבק להתמודד עם ההתנגדות בתרגילי משחק (כמו בתרגיל "כן בכיף"), בהתיידדות הומוריסטית עם ההתנגדות, בטכניקות השונות של הקונפליקט ועוד. הפלייבק נותן במה  וכבוד לתהליכים.
בקבוצה שעובדת לאורך זמן, ניתן להבחין בתנועה ומוביליות של חברי הקבוצה מתפקידים שונים במשחק (מי שבוחר לשחק תמיד את הדמות הכוחנית ירשה לעצמו לשחק את הדמות הרגישה, מי שנבחר לשחק תמיד דמות  ללא קול- יבחר לשחק דמות משפיעה)- ברגעים בהם המנחה יצפה בהרחבת רפרטואר וטווח התפקידים ידע לבטח שה"אני" של הילד/נער התרחב ואיתו פיתוח הזהות האישית.

נירית טביביאן נחום


דרמה- תרפיסטית בשילוב אומנויות  ומנחת קבוצות.


בעלת ניסיון רב בטיפול אישי וקבוצתי  עם ילדים, נוער ומבוגרים במסגרות טיפוליות ופסיכיאטריות שונות. בעלת קליניקה פרטית בפרדסיה. 
עוסקת בתיאטרון פלייבק למעלה מעשר שנים. מנחה ושחקנית בקבוצת תיאטרון הפלייבק "החבר`ה מאיכילוב". מקימה ומנחה  את " פיר קמפיר ", קבוצת תיאטרון פלייבק ברעננה.  חברה בפורום הפלייבק הישראלי.


נייד:050-6322268

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב