דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עוד על בנייה ירוקה - בוץ, מים אפורים ואנרגיה סולארית - אפיק הירדן 

מאת    [ 23/12/2010 ]

מילים במאמר: 559   [ נצפה 2580 פעמים ]

בנייה באדמה או בנייה בבוץ היא שיטת בנייה העושה שימוש באדמה כחומר גלם עיקרי.

קיימות מספר שיטות שונות לבנייה באדמה: בנייה בלבני אדמה, אדמה נגוחה, טבעות שקים, קוב, טיוח סבכה ועוד.

יתרונות השיטה בזמינות חומרי הגלם, באנרגיה המועטה המושקעת בתהליך הבנייה, במסה הטרמית הגבוהה המאפיינת את המבנים, בשימוש בחומר טבעי ומתמחזר ועוד. חסרונות השיטה ברגישות למים ובחוזק ועמידות נמוכים יחסית לבטון או לטכנולוגיות בנייה אחרות.

בנייה באדמה היא אחת משיטות הבנייה העתיקות ביותר שנפוצה בכל רחבי העולם. עדויות קדומות לשימוש בלבני אדמה נמצאו בעיר יריחו ונראה שהן בנות כעשרת אלפים שנים.

כיום, לאחר שנדחקה על ידי שיטות בנייה מודרניות בעיקר עקב השימוש במלט, חוזרת שיטת הבנייה באדמה לתודעה בעיקר עקב יתרונותיה האקולוגיים.

מים אפורים הם מים אשר נעשה בהם שימוש קודם לצורכי רחיצה ושטיפה בבית. מים אלה ניתנים לשימוש חוזר לצרכים אחרים, בהם מכלי ההדחה של האסלה), שטיפת רצפות והשקיית גינה ביתית. כמויות משמעותיות של מים אפורים מגיעות ממכונות כביסה, מדיחי כלים ואמבטיות רחצה.

הרכבם הכימי של מים אלה אינו זהה למי שופכין (מים שחורים) ואף לא למים שפירים. מים אפורים אינם ראוים לשתייה והשימוש החוזר בהם בישראל, מותנה באישור של משרד הבריאות הישראלי. השימוש הבעיתי במים אילו נובע מהריכוז הגבוה של החומרים הבסיסיים החזקים, אשר מקורם מהסבונים ושאר חומרי הניקוי כמו אבקת כביסה. כאשר משקים את הגינה עם מים אילו, המים האפורים יכולים לפגוע בטיבה של הקרקע לגידול צמחים. בעיה נוספת, היא חלחול של אותם מים אפורים למאגרי מים מתוקים עיליים או תת-קרקעים.

יתרונות השימוש במים אפורים הם: חיסכון במים שפירים ובשיפור משק המים של המדינה, וחיסכון כספי לצרכנים.

שימוש במים אפורים להדחת אסלות יכול להיות בעלות כספית זעירה (התקנת מיכל איסוף למי האמבט/מכונת הכביסה) ויכול לחסוך את העלות השוטפת של צריכת מים שפירים שכיום משמשים להדחת אסלה. לשימוש זה אין חסרונות בריאותיים או אחרים. היתרון למדינה שתעודד שימוש כזה הוא חיסכון במים שפירים ומכאן הקטנת הצורך בפיתוח שאיבת מי תהום, הקטנת נפח מי הביוב וחיסכון בטיפול במים שכיום מוזרמים יחד עם מי השופכין לביוב.

לצורך השקיית גינה במים אפורים יש לטמון מיכל מתאים באדמה ולהפנות אליו את המים אפורים. בפתח הכניסה צריך להיות מסנן סיבים ומוצקים ובמיכל צריכה להיות משאבה לשאיבת המים. ולכן נדרשת גם נקודת חשמל קרובה.

סוג מיוחד של מים אפורים הם מי השבת מזגנים. אלו מים כמעט שפירים וניתן להשקות בהם עציצים ללא חשש מריח.

 

אנרגיה סולארית, שמקורה בקרינת השמש, היא מקור של אנרגיה חלופית ומתחדשת. מתקני אנרגיה סולארית ממירים את הקרינה האלקטרומגנטית שמגיעה מהשמש לאנרגיה תרמית או לחשמל. עקב ההספק הגבוה של קרינת השמש על פני כדור הארץ יש לשיטה זו פוטנציאל להפוך למרכיב משמעותי בשוק האנרגיה העולמי.

השימושים של אנרגיה שמקורה בשמש הם מגוונים. ניתן להשתמש באנרגיה זו באופן ישיר למטרות חימום, אידוי וייבוש מזון, כמו למשל בישול בעזרת תנור שמש, בריכות אידוי להפקת מלחים וייבוש כביסה. באופן דומה, דודי שמש משמשים לחימום מים לצריכה ביתית. ריכוז קרינת השמש באמצעות מראות או עדשות מאפשר לעתים לנצל אותה טוב יותר, במיוחד לצרכים שבהם נדרשת טמפרטורה גבוהה. הגדלת הנצילות מתאפשרת גם באמצעות מתקני עקיבה, שעוקבים אחר תנועת השמש בשמים בשעות היום.

את האנרגיה הסולארית ניתן לנצל ישירות, או לאגור באמצעים פוטוכימיים בחומרים שונים, ולהפיק את האנרגיה מאוחר יותר במידת הצורך. באופן עקיף, אנרגיית השמש אחראית למגוון תהליכים שמביאים ליצירת מקורות אנרגיה שונים שנמצאים כיום בשימוש, כמו אנרגיית רוח, אנרגיה הידרואלקטרית ועוד. באופן דומה, אור השמש אפשר את חייהם של יצורים קדומים, שבמשך הזמן הפכו לנפט. דלק מאובנים זה משמש כיום את האנושות כמקור אנרגיה עיקרי.

 

אפיק הירדן

http://www.citygarden.co.il/

 

אפיק הירדן


http://www.citygarden.co.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב