דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהו הליך תביעות קטנות? 

מאת    [ 23/12/2010 ]

מילים במאמר: 734   [ נצפה 3393 פעמים ]


תביעות קטנות נדונות בבתי המשפט לתביעות קטנות, הפזורים ברחבי הארץ. הליך של תביעות קטנות מיועד לתביעות כספיות בלבד אשר שוויין אינו עולה על 31,200 ש"ח. חשוב להדגיש כי תקרת הסכום להגשת תביעה קטנה, משתנה מעת לעת ועל כן, טרם הגשת תביעה, יש לבדוק מהו הסכום המעודכן, נכון ליום הגשת התביעה.

המחוקק ייחד את הליך תביעות קטנות ליחידים בלבד, כך שחברות או גופים אחרים, אינם רשאים להגיש תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות. אלו יכולים רק להיתבע בבתי משפט אלו.

הליך תביעות קטנות משתלם מאוד לתובעים היות שעלותו מינימאלית: התובע מתבקש לשלם אגרה של 1% בלבד משווי התביעה. כמו כן, התובע לא נזקק לשלם שכר טרחה לעורך דין, היות שהצדדים בבית המשפט לתביעות קטנות, אינם מיוצגים.

עובדה חשובה נוספת אשר הופכת את ההליך למשתלם היא כי פסק הדין בתביעות קטנות, ניתן בתום הדיון בבית המשפט, או לאחר 7 ימים ממועד הדיון. פירושו של דבר הוא כי התובע יכול לקבל את הסעד הכספי לו הוא זכאי, תוך זמן קצר ביותר.

בית המשפט לתביעות קטנות מעניק כוח חשוב בידי הצרכן הפרטי, היות שהוא מאפשר לו למצות את הדין ולקבל פיצוי, כאשר נגרם לו עוול על ידי חברה גדולה או על ידי בעל מקצוע.

על חשיבותן של תביעות קטנות

עוול צרכני הוא תרחיש שכיח למדי, אך במקרים רבים, נמנעים הנפגעים מלהגיש תביעה, היות שהם חוששים כי הגשתה, תצריך מהם הוצאות כספיות גבוהות. כמו כן, הציבור מכיר את מערכת בתי המשפט ככזו, אשר במסגרתה, נמשכים הדיונים על פני זמן רב ויש להמתין רבות עד לקבלת פסק הדין.

הליך תביעות קטנות נועד לתת מענה בדיוק לסיטואציות שכאלו, למשל:

1. שירות בעל מקצוע : חשמלאי, אינסטלאטור או כל בעל מקצוע אחר, ביצע עבודה לא טובה בביתכם והוא מסרב לתקנה או לפצות אתכם על הנזק. הגשת תביעה כנגדו, בבית המשפט לתביעות קטנות, מאפשרת לכם לקבל את כספכם בחזרה ולקבל פיצוי על עוגמת הנפש שנגרמה לכם.

2. מוצר לא תקין : רכשתם מוצר חשמל כלשהו אך הוא אינו פועל או התקלקל תוך זמן קצר, שלא באשמתכם. החברה אינה נענית לבקשותיכם להחלפת המוצר או להחזר כספי. הליך תביעות קטנות, הוא הפתרון.

3. חיוב שלא כדין: חברת הסלולארי, הכבלים, או כל חברה גדולה אחרת, חייבה אתכם בסכומים שלא כדין ואינה משיבה לכם את כספכם חזרה. במקרה כזה, יש להגיש תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות, כאשר בית המשפט יורה לחברה להשיב לכם את כספכם וייתכן שאף יפסוק כי החברה תשלם סכום נוסף, כפיצוי.  

תביעות קטנות – היכן מגישים?

בסמוך לבתי משפט השלום, שוכן גם בית משפט לתביעות קטנות, אליו ניתן להגיש את התביעה. מקום הגשת התביעה צריך להיות על פי סמכותו המקומית של בית המשפט ואם לא כן, יכול הנתבע, לבקש להעביר את הדיון אל בית המשפט המוסמך.

התובע רשאי להגיש את תביעתו, אל בית המשפט אשר נמצא באזור השיפוט של אחד מן הבאים: מקום המגורים או העסק של הנתבע, המקום שבו נוצרה ההתחייבות נשוא התביעה או המקום שנועד לקיומה של ההתחייבות.

התביעה הנה בשל מעשה או מחדל של הנתבע? יכול התובע להגיש את התביעה שם.

כאשר מדובר על מסירת נכס, יכול התובע להגיש את התביעה בבית המשפט הנמצא באזור השיפוט של מקום מסירת הנכס.

פניתם אל הליך של תביעות קטנות והגשתם תביעה? שימו לב כי הנתבע רשאי להגיש נגדכם תביעה שכנגד. לעיתים, זו מוגשת מפני שהנתבע אכן סבור כי הוא אינו חב לתובע דבר ולעיתים, היא מוגשת רק כדי להוות משקל נגד לתביעה הראשית.

תביעות קטנות – ללא עורך דין

בבית המשפט לתביעות קטנות, הצדדים אינם מיוצגים ואם ברצונם להיות, עליהם להגיש בקשה מיוחדת לבית המשפט, אשר ישקול ויחליט.

להעדרם של עורכי דין בהליך תביעות קטנות יש יתרון וחיסרון. היתרון הוא כי הצדדים חוסכים בעלויות שכר הטרחה וכך יכול הליך תביעות קטנות, להישאר הליך זול ונגיש לכולם.

החיסרון הוא כי הצדדים צריכים לייצג את עצמם ועבור רבים, מדובר במעמד מלחיץ, הגורם לחששות ולעיתים, אף מרתיע מהגשת תביעה.

חשוב להבין כי השופטים בבתי המשפט לתביעות קטנות, מודעים היטב לכך כי הצדדים אינם עורכי דין ועל כן, הם אינם מצפים כי יכירו מושגים משפטיים מורכבים או שיפגינו גינוני משפט. ההליך של תביעות קטנות איננו רשמי כמו הליך משפטי רגיל ועל כן, אין סיבה לחשוש ממנו, אלא להפך, להכיר את הכלי הזה ולהשתמש בו בעת הצורך.

תביעות קטנות מטפל בתביעות ששוויין הנו עד 31,200 ש"ח. הזכאות להגשת תביעה, היא ייחודית לפרטים ועל כן, גופים וחברות, אינם יכולים להיות תובעים בבית המשפט לתביעות קטנות, אלא נתבעים בלבד. מקום הגשת התביעה יהיה על פי הדין, כאמור מעלה, כאשר הצדדים אינם מיוצגים בהליך עצמו.

לקריאה נוספת >> תביעות קטנות - מהם הטפסים שכדאי להכיר




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב