דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השמאי טעה - השמאי ישלם 

מאת    [ 17/09/2005 ]

מילים במאמר: 384   [ נצפה 5593 פעמים ]

שמאים ומומחים, בכל תחום, חבים חובת זהירות כלפי מזמיני חוות-דעתם. התרשלות שלהם עלולה לחייב אותם בהוצאות לא רק כלפי מזמיני חוות-הדעת, אלא גם כלפי כל אדם אחר העלול להסתמך עליה ולהינזק מכך.

עוולת הרשלנות מבוססת על מספר יסודות שרק עם קיומם בו-זמנית, משתכללת אחריות בגין רשלנות. ואלו היסודות: חובת זהירות, התרשלות באי קיומה וגרימה של נזק.

קיומה של חובת זהירות בין שמאי לבעל זכויות בבניין מטילה על השמאי את החובה לנקוט באמצעי זהירות סבירים כדי למנוע נזק לבעל הזכויות. חובתו של השמאי אינה מוחלטת מאחר שהוא לא מבטח. החובה המוטלת עליו היא לנקוט באמצעי זהירות סבירים.

מבחנה הקובע של ההתרשלות הינו מבחנו של האדם הסביר, וכך הוא בנוגע לשמאים. נקבע, כי אין סיבה של מדיניות משפטית לבסס אחריות רק על קשר בין המזמין לשמאי. קשר זה מקים יריבות חוזית ישירה אך היריבות הנזיקית רחוקה בהרבה וחובקת את אלה העלולים להיפגע במישרין מחוות דעת שגויה.

בית-המשפט קבע, כי "קיומה של חובת זהירות מושגית הוא תנאי הכרחי, אך לא מספיק לקיומה של חובת זהירות של שמאי כלפי בעל זכויות בבניין הנמכר. בצד חובת הזהירות המושגית צריך לבסס קיומה של חובת זהירות קונקרטית".

לבעלי המקצוע, אם כך, עומדת אחריות וחובת זהירות באשר לחוות-דעת הנערכות על-ידם. לכן ראוי לשקול היטב נקיטת הליכים כנגדם ולבחון

בראש ובראשונה את רצינות העילות והיותן ראויות. במקרים בהם לא נעשה כן, עלול בית-המשפט, ובצדק, להשית הוצאות כבדות דווקא על התובע.

במקרה שהיה נידון עניינו של שמאי מקרקעין שערך חוות-דעת רשלנית. בכתב התביעה נטען, בין יתר הטענות החמורות שהועלו, כי הרשלנות המיוחסת לשמאי היא בעיקר בכך שחוות-הדעת הסתירה והעלימה את זכויות התכנון, תוכניות בניין עיר החלות על הנכס הנישום.

עוד נטען, כי השמאי נמנע ביודעין מלגלות בחוות דעתו השמאית את תוכניות בניין העיר הרלוונטיות. בסופו של ההליך נדחו טענות התובע לחלוטין, נקבע כי חוות-הדעת היתה מקצועית וראויה, כי השמאי נהג בזהירות ראויה, ערך את כל הבדיקות הנחוצות ומסר את כל המידע הדרוש. הטענה כי הוא לא מסר בחוות דעתו מידע נחוץ נמצאה בלתי מבוססת, והתובע חויב בתשלום הוצאות משפט בסך 50 אלף שקל לשמאי.

עם זאת, עצם קיומו של הליך משפטי עבורו נדרשה חוות-דעת השמאי אינו מקנה חסינות לעורך-חוות הדעת. אם התברר כי חוות-דעת מקצועית היתה רשלנית והסבה נזק, בין במסגרת הליך משפטי ובין מעבר לו, תעמוד אחריות למומחה שערך אותה והוא יידרש לשפות את הניזוקים ממנה.
המחבר הינו עו"ד, חבר וועדות המדע והטכנולוגיה, המחשוב והתכנות, הבנקאות והתובענות הייצוגיות של לשכת עורכי-הדין. תוכן הכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו חסין מטעויות והשמטות ואין להסתמך עליו לשם ביצוע או הימנעות מביצוע פעולה כלשהי.
www.rnc.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב