דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סושי: מעט הוא הרבה 

מאת    [ 22/12/2010 ]

מילים במאמר: 462   [ נצפה 2095 פעמים ]

בספרו המפורסם, 1984, הסופר האנגלי ג'ורג' אורוול מציע כמה משפטים בעלי סתירה פנימית שמבטאים את המהות של השלטון הדיסטופי שהוא מתאר בספרו. כך, לדוגמא, מלחמה היא שלום. כיוון שלאחרונה קראתי את הספר הזה פעם נוספת הדבר גרם לי לחשוב על דברים מפתיעים. ייתכן שהעובדה שבזמן שקראתי את הספר יצא לי לאכול סושי עלתה בראש המחשבה שעל סושי היה אפשר לומר: מעט שהוא הרבה, קטן שהוא גדול ועני שהוא עשיר. המרחק בין מנת סושי מוצלחת לבין הדיסטופיה הטוטליטרית האיומה שמתאר אורוול בספרו המפורסם הוא אדיר אבל אין זה מונע את ההבנה שיש סתירות שמבטאות אמת עמוקה ונסתרת.

יש אנשים שיגידו שמנת סושי גרועה היא איומה באותה המידה שהדיקטטורה איומה ונוראה. גם מבלי להזדקק לאמירות קיצוניות שכאלה ניתן לחשוב על סושי ועל דיקטטורה באותו הזמן, בעיקר אם זה האוכל העיקרי שאוכלים בזמן שקוראים את הספר. עם זאת, דווקא הדיסוננס בין האכזריות שמתאר הסופר האנגלי לבין התענוג שמעוררת מנת סושי מוצלחת הוא זה שגורם למחשבה להניב מחשבות מקוריות ומפתיעות. זהו למעשה רעיון מרכזי בספר 1984: סתירה היא סוג של אמת ודיאלקטיקה יכולה להוביל למקומות חדשים. כשחושבים על זה, ואני חשבתי על זה הרבה, ההבנה שצצה בי לגבי סושי היא ביטוי להבנה מעמיקה של הספר המפורסם. אם ההתבוננות שלי במנת סושי מגלה לי שאפילו מאכל מוכר זה הוא סתירה עמוקה שמבטא דבר אחד על-ידי שימוש בהפך שלו הרי שהספר באמת השפיע על צורת המחשבה שלי וכעת אני רואה כיצד סתירות יוצרות את המציאות שבה אנו חיים – לטובה ולרעה.

סושי הוא דבר קטן, בעיקר אם בוחנים אותו אל מול מאכלים אחרים בשוק המזון המהיר. סושי הוא זעיר יחסית להמבורגר בלחמניה או למנת פלאפל או לקרטון מלא באטריות שמנוניות ומוקפצות. למרות שמנת סושי היא זעירה היא כוללת בתוכה כל-כך הרבה. יש בה מאות שנים של מסורת, של תרבות ושל מחשבה. יש בה טעמים שונים שמשתלבים זה עם זה ומשוחחים זה עם זה. כשלוקחים רול סושי, טובלים אותו ברוטב סויה, מוסיפים לן קצת וואסאבי מכניסים אותו לפה, נדמה שיש סימפוניה שלמה שמתנגנת לה בבת אחת בתוך הפה. דבר כל-כך קטן שיש בו כל-כך הרבה; אין ספק שמדובר בקטן שהוא גדול.

סושי הוא מעט: אין בו הרבה מבחינה כמותית, רק קצת אורז, קצת אצה, דג לא מבושל ואולי כמה ירקות. והנה המעט הזה הוא כל הרבה. מספיק לאכול כמה רולים של סושי והרעב נעלם. בארוחה קטנה יש הרבה מאבות המזון, כל מיני וויטמינים ועוד כל מיני דברים שטובים לבריאות שלנו. הוא אולי עני במרכיבים שלו אבל הוא עשיר בטעמים ובבריאות הרבה יותר מהמוני מאכלים עשירים ממנו, גדולים ממנו ומורכבים ממנו. כזה הוא סושי: עם כל-כך מעט הוא עושה כל-כך הרבה.

נותר רק לקוות שהחיים שלי בעתיד יהיו מלאים בהרבה מנות סושי ובמעט דיקטטורה דיספוטית מכל סוג שהוא. מי ייתן ומנות סושי מכל הסוגים יצליחו לגבור על כל אויבי החירות שאורבים לי, ולכל אחד מאיתנו, מכל עבר בכל רגע של חיי.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב