דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נתניהו מציג: האיש שלא רצה להחליט 

מאת    [ 22/12/2010 ]

מילים במאמר: 473   [ נצפה 2112 פעמים ]

נתניהו מציג: האיש שלא רצה להחליט יורי גנקין

סביר להניח שעם סיום חייו הפוליטיים של בנימין נתניהו ייכתבו לא מעט ספרים על תהליכי קבלת ההחלטות בתקופת כהונתו כראש הממשלה. המוטיב החוזר בכל אחד ואחד מהספרים הללו יהיה מאוד פשוט: רוקד על שתי החתונות ואו האדם שלא מסוגל ולא מעוניין לקבל החלטות.

על מנת להבין את ההתנהלות הפוליטית העכשווית של נתניהו ראוי לזכור את הסיבה לסיום כהונתו הקודמת – קריסת הקואליציה בראשותו לאחר שהצבעת אי האמון כנגד ממשלתו הביאה להקדמת הבחירות ולבחירתו של ברק ברוב גדול. ביבי, שגזר על עצמו כמה שנים של גלות פוליטית לאחר התבוסה, נשבע לעצמו כי אם וכאשר הוא יחזור להגה השלטון, הוא לא יחזור על אותה הטעות.

למן כניסתו המחודשת ללשכת ראש הממשלה עשה בנימין נתניהו כל שביכולתו על מנת להימנע מהכרעות קשות – בין אם מדובר במשא ומתן המדיני, בפרשת הקברים הסמוכים לבית החולים ברזילי או במשא ומתן על הקפאת ההתנחלויות. הציבור הישראלי זקוק למנהיג שיכריע – לכאן או לכאן – יתווה דרך ויוביל – זוהי מהות המנדט אותו הוא קיבל מנשיא המדינה כאשר נתבקש להרכיב ממשלה – זהו גם המנדט שאין ביכולתו, או ברצונו לממש.

אחת השאלות השכיחות ביותר בזירה הפוליטית הישראלית מאז מרץ 2009 היא היכן בנימין נתניהו? ראש הממשלה מעדיף לברוח מהכרעות ולהותירן לדיון פנימי ממשלתי ואו מפלגתי – במקום להיות עמוד האש שלפני המחנה, אם נשתמש במילותיה הזכורות של נועה בן-ארצי, נתניהו הוא המאסף שמהסס לנקוט עמדה. מבחינה פוליטית זהו הדבר הנכון – מבחינה נורמטיבית-מנהיגותית המצופה מראש הממשלה – רחוק מכך.

אין כל פסול בלנסות ולבנות קואליציות פנים ממשלתיות התומכות במשנתך – זהו אחד המבחנים הפוליטיים היומיומיים החשובים ביותר עמם נאלץ להתמודד כל נבחר ציבור אך תפקידו של ראש הממשלה, האחראי העליון למדיניותה הוא להוביל ולהציג את הפתרונות והחלופות הטובים ביותר לדעתו – גם במחיר של החלפת הרכבה של הקואליציה הקיימת.

אם נבחן את הדברים לעומק, הרי שגם פרישתן של ש"ס וישראל ביתנו מהקואליציה, הדברים מהם חושש נתניהו יותר מכל – רחוקים מלהפוך למציאות. למרות ההצהרות, ש"ס לא תפרוש כל כך מהר מהממשלה כי בסך הכל קשה להתרחק מהצלחת שמאכילה אותך. ישראל ביתנו מאידך, וליברמן בראשה – לא תפרוש גם היא כל כך מהר מהממשלה משום ששר החוץ יודע שזו יכולה להיות שירת הברבור שלו – אם וכאשר יחליטו היועץ המשפטי לממשלה והפרקליטות להעמידו לדין פלילי.

גם מורדי הליכוד עצמם מבינים כי נכון לעכשיו – אין להם מנהיג שיכול להובילם בבחירות הבאות. הכוח הפנים מפלגתי הוא חשוב אך ראש הממשלה נבחר על ידי הציבור ולא רק על ידי חברי מרכז הליכוד (לא תמיד) – מי שמסתמן כיורש האמיתי של בנימין נתניהו – גדעון סער, טרם החליט לחצות את הקווים.

אי לכך ברור כי אם היה רוצה בכך – יכול היה נתניהו להעביר בממשלה כמעט כל החלטה בה הוא חפץ – ככה זה כשהרצון לשרוד גובר על הרצון לצעוד קדימה. לכאן – או לכאן.

 

אתם מוזמנים להיכנס לבלוג שלי - ריאל פוליטיק - הבלוג של יורי גנקין 

 

יורי גנקין עוסק בייעוץ אסטרטגי-תקשורתי סטודנט לתואר שני בחוג לדיפלומטיה באוניברסיטת תל-אביב ובוגר תואר ראשון במדע המדינה ותקשורת. בעל טור דעה שבועי באתר NRG מעריב הנכם מוזמנים להיכנס לבלוג שלי - http://www.yurigankin.com>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב