דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שאלת המשילות מתחילה במפלגות - דברים שהוכנו לכנס דה מרקר 2021 

מאת    [ 22/12/2010 ]

מילים במאמר: 770   [ נצפה 1943 פעמים ]

שאלת המשילות מתחילה במפלגות  /  נמרוד נוי

כנס דה מרקר 2021  - דברים לנושא המשילות 

13/1/2011

אני בא לטעון כאן, כי שאלת חוסר יציבות השלטון בישראל וטיב פעולתו לא תיפתר על ידי שינוי שיטת הבחירות והממשל. הניסיון לשנות את השיטה הוא בעיקרו מסלול עוקף פוליטיקה, המתעלם ממחלותיה וחולשותיה, ואין לו כל תרומה ממשית לחיזוק החיים הדמוקרטיים במדינה.

כל ממצאי, הנגזרים ממאמצי לפענח את צופן חולשתה של המערכת הפוליטית בישראל, מצביעים על כך שהמקורות המזינים חולשה זאת הם בעלי אופי יותר תרבותי-חברתי-התנהלותי מאשר הסדרי-מוסדי-חוקתי (קרי, שינוי השיטה). בישראל, האוליגרכיה הקיימת במדינה איננה ממלאת את תפקידה כראוי ואיננה מוכנה לקבל עליה את האחריות למצב הקשה שנוצר בגין מחדליה באשר לחיינו הציבוריים במדינה. עתה, מחפשת אותה קבוצה שלטת פתרון שמחד יבטיח את יציבות השלטון, כי זה דבר חשוב, ומאידך ישאיר בידיהם את נכסי השליטה והכוח שצברו. זהו כל מהותו של המהלך. בין זה לבין שיפור וקידום הדמוקרטיה בישראל וחיינו הציבורים בה אין כל קשר. להפך, שינוי השיטה בעת הזאת יחמיר עוד יותר את המצב.

רבותיי, המציאות הציבה מחסום לרוחב הדרך. אנו ניצבים כיום בפני פרשת דרכים ועלינו לבחור בין שתי אפשרויות יסוד, וזה מה שיעשה את כל ההבדל. האחת, האם להמשיך עם הפרדיגמה הקיימת שמשמעותה הנצחת המצב הקיים דרך עשיית עוד מאותו הדבר ומה שהיה הוא שיהיה, או לפנות אל פרדיגמה חדשה, שמשמעותה פריצת דרך, תעוזת הרוח, מהלך של תיקון גדול וביסוסם של תהליכים שיבטיחו צמיחה, שינוי והתפתחות בכל האמור לחיינו הציבורים במדינה.

שאלת המשילות מתחילה במפלגות. וכל ניסיון לעקוף עובדה ניצחת זו רק תחמיר עוד יותר את המצב. המאמץ לשינוי שיטת הבחירות בישראל איננו נותן את הדעת לדברים אלה, כי הוא יציר כפיהם של אותה אוליגרכיה הנתמכת גם באנשי אקדמיה מתחומי המשפט ומדעי המדינה.

מציאות הזויה - אלו הן שתי המילים המיטיבות ביותר לתאר את מה שמתרחש כיום במערכת הפוליטית. דרכי התנהלותן של המפלגות אינן עונות אפילו במעט על אמות מידה מקובלות של התנהלות איכותית וראויה. שום מערכת אחרת בארץ הזו איננה מרשה לעצמה להתנהל באופן מחפיר שכזה. אנחנו השלכנו את המערכת הפוליטית שלנו אל החצר האחורית, הנטושה והמוזנחת של חיינו, והיא מתאפיינת באינפנטיליזציה רבה ובאנרכיה. זה המקום היחידי בו אנו מוכנים לחשוב ולהתנהג כמטומטמים. מי שסבור, כי מערכות המתנהלות באופן כל כך בלתי מקצועי ובלתי אחראי תוכלנה לייצר לנו משהו טוב איננו מבין דבר.

אני יכול לספר לכם כאן, כי למעשה אין מתקיימים בתוכנו כיום חיים פוליטיים של ממש. הפוליטיקאים - בשליטתם חסרת הרסן והגבולות במפלגות, בקריאתם הלא נכונה את המציאות, ובדרכי התנהלותם הבלתי מושכלות ובלתי מקצועיות, ומעל לכל בחוסר יכולתם להבחין בין 'הגיון הפוליטיקה' ל'הגיון המדינה' - הם הלאימו אותם והמדינה בלעם אל תוככי רחמה החם.

ומי מבטיח לנו שהפוליטיקאים - אשר אינם יודעים להתמודד עם שאלות יסוד ושאלות אסטרטגיות ברמת המפלגות, דרכי התנהלותם בלתי ראויות, תעוזת הרוח מהם והלאה, והם גם בורחים מאחריותם למצב העניינים הקשה שנוצר - מי תוקע לידינו שהם יצליחו להשיט את הספינה הזו הנקראת מדינת ישראל אל עבר חוף מבטחים. אז זהו שלא.

הפוליטיקה איננה ממלאת עוד את תפקידה כזירת חיינו הדמוקרטיים העיקרית, אשר עליה לשקוד על 'פיתוח עוצמה של חיים דמוקרטיים' בקרבנו. ועקרונות יסוד חשובים, כמו 'שיתוף הרבים' ו'מתן עדיפות עליונה לתבונה הקולקטיבית', נדרסים ברגל גסה ברחובות עירנו. במצב עניינים זה הפוליטיקה איננה יכולה לקיים עוד את חובותיה כמי שעליה להבטיח (1) את איכות השיח הפוליטי-חברתי-ציבורי בארץ, (2) את הכשרתו של קאדר צעיר וחדש של פוליטיקאים שיצעידו את המדינה אל עבר העתיד, (3) את איכות התנהלותן של מערכות חיינו הציבוריים ובראשם המערכת הפוליטית והמערכת השלטונית.

אסכם את דברי ואומר, כי המערכת הפוליטית בישראל היא העומדת ביסוד הדברים הלא טובים הקורים לנו כיום במדינה. על סמלה בנין הכנסת ניתן להמשילה למצודה של שמרנות וארכאיות בלב החברה הישראלית, הזורעת פורענות לכל עבר ומייצרת הפסדים עצומים למדינה ולחברה בה, ועד שלא נפתור את החידה הזאת שום דבר טוב לא יעלה בידינו ולא יצלח. במצב עניינים זה המערכת הפוליטית היא בהחלט גורם מעכב כיום בכל האמור לדיבורים על קפיצת מדרגה. במיוחד פוגעת חולשה זו בפרוצדורה הדמוקרטית, על ביטוייה החוקיים ורוחה, ובמרחב הניטרליות הממוסדת שלה, דבר המקשה על היווצרותם של סטנדרטים מלכדים של תפיסות מוסר חברתי ואתיקה אישית החלות על כולם, וגורם להיווצרותם של תהליכי פירוד ופיצול בעם, ולצמיחתם של הלכי רוח ודעות קיצוניות המנותקים מן המציאות, שנזקם רב וסופם מי יישורנו.

עלינו להתמודד תחילה עם חולשתה של המערכת הפוליטית ואחר כך ניתן יהיה ברבות הימים לעגן את המציאות החדשה שתיווצר בשיטת ממשל ובחירות מתאימה. זה סדר הדברים הנכון. ועל מה צריך לעשות מחר בבוקר כתבתי במאמריי הרבים שהתפרסמו באינטרנט..

טובת המדינה משמעותה טובת המערכת הפוליטית, והיא איננה יכולה לבוא על חורבותיה של זו. יותר מכך, מערכת פוליטית איכותית תבטיח בהמשך גם את יציבותו של הממשל בישראל וגם את טיב פועלתו ותיתן תשובות טובות יותר למכלול רחב של דברים המעסיקים אותנו.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב