מהי הפרעת קשב וריכוז?
עפ"י ההגדרה המקצועית המופיעה במגדיר ה DSM, קיימות שתי קבוצות של קריטריונים לאבחון של הפרעת קשב וריכוז, המגדירות שלושה סוגים של הפרעת קשב וריכוז:
א.1. פגיעה בריכוז ובקשב, כאשר מתקיימים 6/9 מהסימפטומים בקבוצה זו, הנמשכים לפחות 6 חודשים.
א.2. היפראקטיביות או אימפולסיביות, כאשר מתקיימים 6/9 מהסימפטומים בקבוצה זו, הנמשכים לפחות 6 חודשים.
א.1 וגם א.2. הטיפוס המשולב, כאשר קיימים סימפטומים מהקבוצה הראשונה ומהקבוצה השניה, הנמשכים לפחות 6 חודשים.
הורה שמתבקש לאבחן את ילדו מתמודד לעיתים עם תחושות חוסר אונים וחוסר וודאות. הרבה אינפורמציה מופצת ברשת ובמערכת החינוך ולעיתים לא ברור כיצד ניתן לערוך את האבחון המיטבי והאפקטיבי ביותר. לרוב, כשפונים לרופא ילדים או נוירולוג האבחון מתבצע על ידי אינטייק התרשמותי ושאלונים ואינו מהימן דיו. ולכן נכנסו לשימוש האבחונים הממוחשבים. בתחילה האבחונים התמקדו בהשוואה עם או בלי רטלין, אולם חלק מההורים לא מעוניינים בטיפול תרופתי ולא מעוניינים לבחון את יעילותו. כמו כן, אבחון זה נמצא במחקרים לא תקף מספיק. ולכן, לאחרונה נכנס לשימוש אבחון מקיף ויעיל BRC
מהו אבחון ה- BRC?
אבחון ה- BRC BRAIN RESOURCE COGNITION)) הינו אבחון ממוחשב, שמטרתו לבחון את תפקודי הקשב והריכוז והוא מהחדישים ביותר בעולם בתחום הקשב והריכוז. בזכות היותו כלי אבחוני מדויק ומהימן ביותר המבוסס על מדדים רבים ותקפים של קשב וריכוז, ה- BRC מאפשר לקבל פרופיל של תפקודים קוגניטיביים הקשורים לתפקודי הקשב וריכוז . כך, ניתן להעריך האם קיימים קשיים תפקודיים ואם כן - באילו סוגים של תפקודי קשב וריכוז קיימים הקשיים. במידה וקיימת עדות לקשיי קשב וריכוז, ניתן להמליץ על המשך טיפול מתאים.
אבחון ה- BRC מיועד לגילאים 6 עד 90 והוא דורש שליטה בקריאה ברמה הבסיסית ביותר. האבחון מורכב מ-14 משימות המועברות ברצף לנבדק. האבחון מספק הערכה לגבי התפקוד יחסית למצופה בגילו של הנבדק. פרשנות הממצאים ניתנת בדוח נפרד ומתייחסת גם להמלצות להמשך הטיפול ודרכי ההתערבות.