דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מיומנויותיו של מנהל המוצר 

מאת    [ 21/12/2010 ]

מילים במאמר: 1146   [ נצפה 4112 פעמים ]

מה נדרש על מנת להיות מנהל מוצר טוב

למנהל מוצר טוב יש תפקיד מכריע בהצלחת המוצר. בשורה התחתונה - מוצר מוצלח הנו מוצר תחרותי ורווחי. ניהול מוצר הנה עבודה תובענית ומעטים הם האנשים המסוגלים לעמוד באתגר. במאמר זה אני מפנה את תשומת הלב לתכונות ולמיומנויות הנדרשות ממנהל המוצר על מנת לעמוד באתגר זה.

ניהול לקוחות. בתור מנהלי מוצר מצופה מכם להכיר היטב את המוצר, את מאפייניו, תכונותיו ויתרונותיו, אולם הדבר החשוב ביותר שעליכם לדעת הוא מיהו הלקוח שלכם. הלקוחות הם אלו שקונים את המוצר, ומאחורי המונח "ניהול מוצר" עומד המונח "ניהול לקוחות". מנהל  מוצר טוב מכיר את לקוחותיו, ואת השווקים שלהם.

מכירות. חשוב ללמוד את אמנות המכירה גם אם אין זה תחום העיסוק שלכם. זה היה מהדברים הראשונים שאמר לי אחד הבוסים שלי לשעבר בראיון העבודה: "כמנהלת מוצר עלייך לדעת למכור רעיון או דעה". הבנתי את כוונתו. בארגון גדול, כמו זה שעבדתי בו קרוב לעשר שנים זמן קצר לאחר אותו ראיון,  יש אנשי צוות ומנהלים רבים, ולכל אחד הדעה שלו עם נימוקיו וסיבותיו. וכשם ש"קנאת סופרים תרבה חכמה", גם בתוך הארגון מעודדים את התחרותיות וריבוי הדעות כמצע ליצירת שיח להחלפת רעיונות. אך בסופו של דבר רק דעה אחת קובעת, וזו אינה בהכרח הדעה הנכונה ביותר, אלא זו ש"נמכרה" באופן המשכנע ביותר. מעבר לכך כמנהלי מוצר אתם עובדים קרוב מאוד גם למנהל המכירות של הארגון, לפיכך מוטב שתכירו היטב את ה"שפה" ותוכלו לתמוך תוך כדי גילוי בקיאות והבנה בתהליך המכירה.

עיבוד מידע. כמנהלי מוצר את נחשפים במהלך עבודתכם למידע רב ועובדים מול גורמים שונים ומגוונים, הכוללים את אנשי המכירות והלקוחות, מעצבים תעשייתיים, מהנדסים, גרפיקאים, מומחי אריזות, מנהלי אבטחת איכות, אנשי רכש ועוד... עליכם לנהל ולשמר סוג של משמעת עצמית בתהליך עיבוד כל האינפורמציה. בכך מתבטאת היכולת שלכם לשלב בין המורכבויות. כמו כן נדרש מכם לנהל את הזמן ביעילות ובתבונה על מנת להיות מסוגלים לרצות את כולם.

תקשורת. ניתן לומר כי מנהל המוצר הוא "רב לשוני" ובעל יכולת לדבר הן ב"שפת הלקוח" וכן ב"שפת המהנדסים". תכופות יהא זה מנהל המוצר שישמש כמעין מגשר בין צדדים אלו, באמצעות תרגום רצונות הלקוח (למפרט טכני) בפני המהנדסים, או שיקוף אילוצים טכניים כאלו ואחרים בפני הלקוחות.

פיתוח מומחיות. בתור מנהלי המוצר הנכם צריך לשאוף להיות המומחים (בהא הידיעה) להכרת השוק בארגון בו אתם עובדים, ולדעת לתרגם את רצון הלקוחות למוצר – לא רק ברמה של המאפיינים שלו, אלא ברמת המענה על צרכים, ויצירת הנעה. עליכם להיות מוכנים לחיות את השוק, פשוטו כמשמעו.

יציאה לשטח. סביבת העבודה שלכם כמנהלי המוצר אינה מסתכמת סביב שולחנכם, ועליכם לקום מן השולחן לעתים קרובות ולצאת לשטח, על מנת להיות קרובים ללקוחות ולשוק. ובעודכם עושים כן עליכם להיות ממוקדי-מכירות בתודעתכם, וממוקדי-פתרונות, שכן אנשים לא קונים מוצר, אלא פתרון.

אנרגיה, וויסות. אחת התכונות שאני הייתי מעריכה במנהל מוצר היא היותו בעל תשוקה, התלהבות ואמון במוצר שלו. יחד עם זאת יש לדעת גם מתי לוותר, ולסמוך על האנשים ששכרתם לעבוד בצוות שלכם.

אב רוחני. הישארו פתוחים וחפשו את הערך הטמון ב"אב רוחני". חשוב למצוא דמות תומכת שאתם יכולים להיעזר בה, להתייעץ, ולבטא בקול את הלבטים שלכם. "אב רוחני" יכול להיות המנהל הנוכחי שלכם, הבוס לשעבר, קולגה שמוערך על ידכם או חבר קרוב, גם מבלי שאחד מהם ידע שהוא משמש ככזה עבורכם.

הימנעות מקיבעון. ניהול מוצר הוא תפקיד מאוד מורכב ומאתגר המכיל דיסציפלינות רבות, ולכן עשוי להיות מאוד מהנה לאנשים מסוימים. רצוי לא להישאב יתר על המידה לדיסציפלינה מסוימת  (ובעיקר ל-"מכירות" – לשם הכי קל להישאב).  בנוסף, מדי פעם רצוי לרענן את הפרספקטיבה ולא להיתקע באותו המקום למשך זמן רב מדי.

נחישות. כשעומד לפניכם אתגר הנראה קשה למימוש או השגה, נסו לחשוב במונחים של "איך אני יכול" מאשר "אין לי זמן / משאבים וכדומה...".

ארגון. אתם חלק מארגון, ואחת המטרות שלכם היא לגייס את הארגון לספק את הצרכים שלכם. לשם כך עליכם לקיים מספר תנאים, כגון:

o        יצירת ושימור האמינות והמוניטין שלכם.

o        לא לפחד לבקש עזרה או להודות כי אינכם יודעים משהו.

o        להימנע מליצור מחויבות ללא התמיכה של הארגון. למשל – בעת דיון בסוגיות לא ברורות,  לחזור ללקוחות לאחר שיתוף והתייעצות עם חברי הצוות.

o        להתגבר על הצורך לומר ללקוח את מה שהוא רוצה לשמוע, במיוחד כשזו אינה האמת..

o        לסמוך על האינסטינקטים שלכם. למשל - לא תמיד להיכנע למהנדסים על חשבון הלקוחות של הארגון.

o        דברו עם כל הזרועות במערכת, גם עם אלו שבד"כ מתעלמים מהם (כמו אבטחת איכות למשל).

לבסוף, בחרתי לסיים מאמר זה בתכונה החשובה ביותר לדעתי, לא רק ביישום כמנהלי מוצר, אלא כמיומנות חשובה ביחסים בין אדם לחברו, לזולתו ובכלל:

הקשבה. תכונה חשובה אצל כל מנהל מוצר היא היכולת להאזין ולהבין. לחפש את אותם דברים קטנים שהם אלו שייחשבו כמאוד יצירתיים. לעתים גילוי קטן, או צעד קטן, עשויים לחולל את השינוי הגדול או להביא את הפריצה הגדולה. את יכולת ההקשבה יש ליישם גם בין אדם לאדם וכמנהלי מוצר עליכם לדעת לשים עצמכם בנעלי האחר – להקשיב היטב ולהבין את הצרכים והניואנסים.

דבר נוסף שלמדתי מניסיוני הוא ללמוד משגיאות של אחרים. בהחלט ניתן לשגות, ומעולם לא הבנתי מנהלים שלא גילו סובלנות כלפי שגיאות של עובדיהם, שכן זהו חלק בלתי נפרד וחשוב בכל תהליך למידה והתמקצעות, אך חשוב באותה מידה גם לא להתעלם משגיאותיהם של אחרים, בין אם יהיו אלו קודמיכם בתפקיד, קולגות או מתחרים שלכם,  ולמנף זאת ללמידה ושיפור. ואם בכל זאת שגיתם, לא נורא, אבל חשוב לזהות ולהודות בכך, ולתקן במהרה.

הקשיבו היטב למה שאחרים שואלים אתכם – אלו תהיינה השאלות שעליכם לשאול את עצמכם. ואין צורך שכל התשובות תהיינה אצלכם – השתמשו באנשי הצוות, ואפשרו להם לעבוד "בשבילכם".

 

לסיכום – במבט לאחור וסקירת חלק מן המיומנויות הנדרשות למנהל מוצר טוב, אפשר לומר שניהול מוצר דומה במידה רבה לניהול עסק על היבטיו השונים. אם תראו את עצמכם רק כזרוע שיווקית - כמי שכותבים גיליונות נתונים, מארגנים הודעות לעיתונות, מקבלים משוב מלקוחות, וכו', סביר להניח כי לא תצליחו לסייע לארגון בדרכו לשגשוג עסקי ומימוש חזונו. זכרו – הצלחתכם הנה במידה רבה הצלחת הארגון!

שרון בסטר אדרת - התעוררות רעיונית ועסקית href="mailto:info@aderet.bizinfo@aderet.biz">">info@aderet.biz http://www.aderet.biz>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב