מאפיינים של נעלי ריצה, טיפים לבחירת נעלי ריצה ועוד
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

מאפיינים של נעלי ריצה, טיפים לבחירת נעלי ריצה ועוד 

מאת    [ 19/12/2010 ]
מילים במאמר: 875   [ נצפה 2922 פעמים ]

 
 

רבים מאיתנו באיזו תקופה בחיים קמים בוקר אחד ומחליטים לנסות לרוץ. לאחר ההחלטה לרוץ ניגשים לארון ומחפשים את נעלי הספורט שיש לנו במטרה לעשות להן הסבה להיות נעלי ריצה. ברוב המקרים דבר זה הוא שגוי שכן נעלי ריצה הן לא סתם נעלי ספורט אלא נעלי המיועדות לריצה ותפקידן הוא אך ורק לריצה. בחירת נעלי ריצה באופן אקראי עלול להוביל לפציעה.

נעלי ריצה - עליהן להיות מותאמות למבנה כף הרגל של הרץ.  יש להדגיש שלכל אחד מבנה כף רגל שונה, ועל כן על יש למדוד ולנסות את נעלי הריצה בטרם נרכוש  אותם. כמו כל דבר בחיים, גם בחירת נעלי ריצה מתחלקת לשלושה חלקים:


    • סוג האימון שמתכננים לבצע עם נעלי הריצה

    • המשטח שעליו מתכננים לרוץ

    • מבנה הרגל

 

סוג האימון שמתכננים לבצע עם נעלי הריצה

ישנם מספר אימונים ספציפיים לריצות ארוכות כגון: אינטרוולים, טמפו, "ריצה ארוכה" (מונח שכוונתו לריצה הארוכה כהכנה למרתון) ועוד.  באם מדובר על רץ שמעוניין לגמוע מרחקים ארוכים כגון 10 ק"מ ועד למרתון, עליו לבחור בקפידה את נעלי הריצה שכן, הכאבים השונים ברגל עשויים להתעורר בשלב מאוחר של הריצה.

 

המשטח שעליו מתכננים לרוץ

כידוע, ישנם מספר משטחים נפוצים שרצים עליהם:

אספלט ומדרכה  - המשטחים הקשים ביותר שרבים מהרצים בוחרים לרוץ עליהם על אף שאינם מיטיב עם הגוף בשל עוצמת הזעזוע שחווים המפרקים בריצה.

חול ים -  משטח מאתגר ביותר שכן החול סופג ובולם את רוב הזעזועים. ריצה בחול ים מחזקת את הרגליים אך יש להיזהר לא להרבות מדי בריצה על משטח זה בשל סכנת פגיעה בגיד אכילס.

דשא -  המשטח המומלץ ביותר כיוון שאינו קשה מדי או רך מדי ובעל בלימת זעזועים טובה. החסרונות במשטח זה הוא הרטיבות שנוצרת בשל ההשקית הדשא, בורות לא צפויים, וסכנת החלקה בבקרים ובערבים.

מסלול אצטדיון -  למסלול יש חסרונות ויתרונות. המסלול בדרך כלל הוא 400 מטרים בלבד, ולרוץ במסלול כזה זה משעמם. לעומת זאת, הוא נקי ממכשולים ואפשר להתרכז בריצה.  יש לרוץ בשני הכיוונים על המסלול בכדי לשמור על איזון בין שני חלקי הגוף. במסלול יש סיבובים המשפיעים על סגנון הריצה בצד אחד באם מרבים לרוץ רק על המסלול ובכיוון אחד.

מסילה בחדר כושר - משטח יחסית בעל בלימה (תלוי בסוג המסילה) וטובה לימים חמים, קרים מדי או גשומים. החיסרון הגדול של המסילה הוא השעמום והריצה במקום. כמו כן, מכיוון שהמסילה מכתיבה את קצב הריצה, הרץ עלול לאבד את היכולת לשמור על קצב הריצה בעצמו בעת ריצה שלא על המסילה.

 

סוגים של נעלי ריצה


נעלי ריצה עם בקרת תנועה (Motion Control):

נעלי ריצה עם Motion Montrol  יחסית כבדות וגדולות ובכך תורמות ליציבות כף הרגל ומונעות נקעים בקרסול,  אם זה סיבוב כף הרגל פנימה או החוצה.  נעלי ריצה עם Motion Control מתאימות לרצים בעלי נקעים חוזרים ובעלי  קשת נמוכה בכפות הרגליים.

נעלי ריצה עם  יציבות (Stability):

נעלי ריצה עם Stability מתאימות לרצים אשר יש להם נטייה לסובב את הקרסול פנימה או החוצה פחות מאשר בנעלי ריצה עם Motion Control . יש למאפיין זה יכולת לתמוך בכף הרגל בתוך הנעל  בעת ריצה כאשר כף הרגל נעה בתוך הנעל. נעלי ריצה עם Stability מתאימות לרצים עם קשת כף  נמוכה רגל  נמוכה  או בינונית.

נעלי ריצה ניטרליות (Neutral):

נעלי ריצה ניטרליות הן בעלות תמיכה מינימאלית לכף הרגל ומתאימות לרצים עם יעילות ביו-מכאנית גבוהה בריצה, ולכאלה שאינם נוחתים על העקב בריצה אלא על כריות כף הרגל. כמו כן, נעלי ריצה עם מאפיין זה מתאימות לרצים בעל קשת ממוצעת וגבוהה בכף הרגל.

 

נעלי ריצה לאימון,נעלי ריצה לתחרות ונעלי ריצה לשטח

 

נעלי ריצה לאימון (Performance - Treining):

אלה נעלי ריצה קלות בעלות תמיכה מינימאלית ומתאימה ביותר לאימוני מהירות כגון: אינטרוולים וטמפו. נעלי ריצה אלו מתאימות לרצים עם יציבות במפרק הקרסול.

נעלי תחרות (Race):

נעלי ריצה קלות מאוד  וכמעט ללא תמיכה, ולכן לא מומלצות לרץ החובב אלא לרצים שהם סמי-מקצוענים או מקצוענים. השימוש בנעלי ריצה אלו הוא לתחרויות ריצה או אימונים למרחקים קצרים בלבד, וזאת בכדי להתרגל לנעלי הריצה וכן להימנע מפציעה.

נעלי ריצה לשטח (Trail):

נעל חזקה בעלת תפרים חזקים יותר מנעלי ריצה רגילות. נעלי ריצה אלו מתאימות לשטח ועל כן מסיביות וכבדות יותר.

 

המחיר הגבוה של נעלי הריצה

נקודה כואבת אך חשוב להדגיש את הדבר הבא: בחירת נעלי ריצה לא מתאימות עלול להוביל לפציעה אשר תחייב אתכם לנוח או/ו  לשלם לפיזיותרפיסט. כך שמחיר נעלי הריצה עשוי להיות נמוך ביחס לקבלת הטיפולים שתצטרכו.  לשם בחירת נעלי ריצה מתאימות עליכם לגשת לחנות ריצה אשר מתמחה בריצה ובעלת מסלול ריצה שעליו תוכלו לרוץ עם הנעליים שבחרתם. ישנן מספר חנויות שמגדירות את עצמן כחנויות ריצה. חנות ריצה תיתן לכם מענה לא רק לנעלי ריצה אלא לכל שאר האביזרים לריצות ארוכות כגון: בגדי ריצה, תוספי ספורט, גרבי ריצה, שעוני ריצה ועוד...

 

טיפים חשובים בקניית נעלי ריצה:


    • קנו נעלי ריצה במידת אורך גדולה יותר כי בזמן הריצה הרגל מתארכת.

    • תבדקו אם יש מידת רוחב לנעל שכן גם רוחב כף הרגל גדל בעת הריצה.

    • חיי המדף של נעלי ריצה הוא מוגבל בהתאם לקילומטראז'' שלכם. בממוצע נעלי ריצה מסיימות את תפקידן לאחר 700 ק"מ שכן, התמיכה והבלימה שלהן נהרסים עם הזמן.

    • קנו שני זוגות נעלי ריצה לפחות במטרה לא לגרום ללחץ קבוע במקומות מסוימים בכפות הרגליים.

    • טיפ אחרו והכי חשוב: ריצה היא לא המקצוע שלכם ולכן תשמרו על הפרופורציות הנכונות בכדי לא להיפצע ובכדי שתוכל להינות  מהריצה לאורך שנים רבות.

הערה: אינני איש מקצוע בתחום הביומכניקה של הריצה ואין לי הסמכה משום גורם מקצועי בתחום.

 

אמיר כהן


Kadem O.T


www.kademot.co.il

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב