עסקים וספורט - שאלה מצויינת !
לעומת התעשיין המצליח, המנקר את עיני הציבור במכונית פורש נוצצת, יכטה או מטוס מנהלים, איש העסקים הרוכש לעצמו קבוצת ספורט נחשב בתחילה כתורם לקהילה. לפחות בהתחלה. הבעיה היא שעם רכישת קבוצת הספורט ובצד האהדה, רוכש איש העסקים גם "דירקטוריון" של עשרות אלפי מנהלים-יועצים- מומחים-מבקרים עוקצניים, המורכב מאוהדים ועיתונאים.
רוב אנשי העסקים הישראלים המעורבים בעולם הספורט הפופולרי, עשו זאת בדרך כלל בזכות (או בגלל) שלוש סיבות, אהבה לספורט, קסם הסלבריטאות והזדמנות עסקית.
המעבר מפעילות עסקית למעורבות בספורט דומה לכניסת חברה משפחתית לבורסה. הבעלים חייב לפתע דין וחשבון לכל אחד והאנונימיות הנעימה והמפנקת הופכת לחשיפה פראית ולא מוכרת. הנסיון מלמד שרק אנשי עסקים יחידי סגולה יצאו משם בשלום.
ברור שהמעורבות בספורט מיועדת קודם כל לתרום לתדמיתו של איש העסקים ושל עסקיו. החשיפה בתקשורת ובעיקר בטלוויזיה, אמורה לתרום מיידית לקידום המוניטין והמכירות של העסק. אולם אליה וקוץ בה. הנסיון העשיר מעולם העסקים לא מספיק כשמדובר באוהדים שרופים, בעיתונאים ובחשיפה עצומה. בעולם העסקים מוקף האיש ביועצים פיננסים, יועצי השקעות, בנקאים ועורכי דין אולם בכניסתו לעולם תקשורת הספורט הוא לפתע עושה הכל לבד וסומך בעיקר על המזל. במציאות התקשורתית המודרנית, אסור לבצע ההתנהלות בעולם הספורט בלי ליווי צמוד של אסטרטג תקשורתי ותוכנית חשיפה וניהול תקשורתי מקצועי. בעולם ההפכפך של אהדת הציבור כאשר החשיפה התקשורתית כמעט ואינה יודעת גבולות, יכולים נזקי חשיפה שלילית להיות גדולים יותר מכל רווח כספי.
לתקשורת הספורט שפה משלה, כמו לאוהדים והיא אינה דומה לשפת עולם העסקים. האנרגיות, הדינמיקה והקצב, שונים. אנשי העסקים המצליחים ביותר, שוכחים שמילים דומות לחץ ולא לחרב ולא ניתן להשיב אותן לאחור. התבטאויות אומללות של בעל קבוצה או מאמן מול תקשורת ואוהדים, יכולה לגרום לו ולעסקיו נזקים עצומים ששום לוגו חברה על גב שחקן או על גדר המגרש לא יתקנו.
הצלחת קבוצת ספורט אינה קשורה רק לניהול או לרכש שחקנים מוצלח. הצלחת קבוצת הספורט מותנית גם בתכנון אסטרטגי תקשורתי וניהול קשרי קבוצה- אוהדים וקבוצה-קהילה. כל הופעה של בעלי הקבוצה מול התקשורת, צריכה להיות מתוכננת בדיוק כפי שמתוכנן נאומו של המועמד לנשיאות, בדיוק כפי שמתוכננת הופעתו של כוכב תיאטרון על הבמה, או נאומו של כוכב הוליבודי בטקס האוסקר. עצוב לראות בעלי קבוצות ומאמנים בכירים המפסידים בשניה את אהדת האלפים, בגלל פליטת פה. האם כל כך קשה להכין את הדברים והדיבורים מראש. האם השחקנים יכולים להתאמן חודשים באימונים מפרכים ובעלי הקבוצה והמאמן לא יכולים להכין מראש 10 משפטים נבונים שיתרמו ולא יהרסו - גם בלהט הנצחון או ההפסד, כשנציגי התקשורת צובאים על דלת חדר ההלבשה, צריך להתיעץ עם יועץ התקשרות, לתכנן בתבונה מה אומרים, מי אומר, איך אומרים, מתי אומרים ולמי. למילה המוקלטת, המשודרת והמודפסת בעיתון, כח עצום. חבל שרווח תדמיתי, סכומי כסף עצומים ומאמצי שיווק גדולים ירדו לטמיון בגלל כותרת צינית או מעליבה, התבטאות אומללה או הופעה חיוורת, חובבנית או כושלת בטלוויזיה או ברדיו.
אבינעם הדס, מבחירי מאמני התקשורת בישראל ויועץ לקידום קריירה. מומחה להכנה לקראת הופעה בפני קהל, הופעה בטלוויזיה, הכנה לועדות הערכה והשתתפות בדינמיקה קבוצתית. 052-3374740