דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פטנטים בישראל 

מאת    [ 19/12/2010 ]

מילים במאמר: 474   [ נצפה 2674 פעמים ]

אם תערכו סקר קצר ולא מייצג בקרב מכריכם ותשאלו מהם התחומים בהם נחשבת מדינת ישראל כמעצמה בינלאומית, בוודאי תקבלו תשובות כמו: "ביטחון", "צבא" ואולי אפילו "היי טק". סביר להניח שאיש מהנשאלים לא יעלה בדעתו שמדינת ישראל הקטנה ועתירת הבעיות הקיומיות נחשבת כמעצמת פטנטים בעלת שם עולמי.

 

ישראל – מדינה קטנה ומעצמה גדולה בתחום הפטנטים

 

האם ידעתם שכמה מהמוצרים הפופולאריים ביותר, הנמצאים בכל בית בישראל או בעולם, מקורם בפטנט ישראלי? תוכנת האנטי-וירוס הראשונה, דיסק-און-קי, ICQ, דוד השמש ואפילו עגבניות שרי – כולם פטנטים ישראליים.

 

בהתאם לסטטיסטיקות של הארגון העולמי לקניין רוחני (WIPO), ישראל מדורגת במקום השישי בעולם בהגשת בקשות של רישום פטנטים בינלאומיים, במונחים לנפש. רק בשנת 2009 הגישו ממציאים ישראליים כ- 1,600 בקשות לפטנטים, מספר מכובד גם במונחים אבסולוטיים.

 

העובדה שישראל נחשבת כמעצמת פטנטים עולמית באה לידי ביטוי גם במדדים נוספים. כך למשל, ישראל ממוקמת במקום הראשון בעולם מבחינת סך הוצאותיה על מחקר ופיתוח כחלק מהתל"ג. ישראל מדורגת במקום השני בעולם (אחרי ארה"ב) בהשקעה של קרנות הון סיכון (דהיינו, שכספים של משקיעים פרטיים חוזרים למשקיעיהם). בנוסף, ישראל נמצאת במקום השני בעולם גם מבחינת שיתוף פעולה בין אקדמאיים לעולם התעשייה, ובמקום השני בעולם מבחינת יזמות. ישראל מובילה גם את ראש הרשימה של מספר המהנדסים והמדענים לנפש, ומובילה גם במספר הפרסומים המדעיים.

 

מומחים בתחום הפטנטים מייחסים את מעמדה המכובד של ישראל בעולם גם למערכת הביטחון הישראלית, אשר במשך שנים רבות מכשירה עובדים בתחומים כמו מדע וטכנולוגיה. הצרכים הביטחוניים הייחודיים של מדינת ישראל מובילים להאצה מוגברת בתחום הפיתוח של פטנטים עבור צה"ל ומערכת הביטחון במדינה.

 

נוסף על כך, רבים סוברים כי גם לגל העלייה הגדול ממדינות חבר העמים שהחל בשנות ה-90 תרומה מכרעת למעמדה של ישראל כמעצמת פטנטים. כ- 40% מהעולים שהגיעו לארץ היו אנשי אקדמיה משכילים, עם תארים מתקדמים בתחומי המדעים, אשר המשיכו את עבודתם המדעית כאן בארץ. כמו כן, גם האוניברסיטאות הישראליות נחשבות לטובות במיוחד בתחומי הטכנולוגיה ומדעי הטבע, עובדה שיוצרת קרקע פורייה לפיתוחים, רישום פטנטים ולהמצאות פטנטים חדשים.

 

מעמדה המכובד של ישראל הביא לכך שבשנה שעברה, ה- WIPO החליטה להעניק לישראל את התואר המכובד "מרכז חיפוש ובחינה בינלאומי לפטנטים". ישנם מומחים לנושא שאף טוענים כי לא רחוק היום שבו יוקם בישראל מרכז טכנולוגי בינלאומי לבחינת פטנטים, אשר ירכז כ- 1,000 בוחני פטנטים שיחליטו אם המצאה מסוימת אכן ראויה לזכות במעמד של פטנט.

 

הישראלים שמאחורי הפטנטים

 

כיום קשה מאוד לבצע רישום פטנטים על המצאות מהפכניות כמו המצאת הגלגל. מרבית ההמצאות המודרניות הן בבחינת קומבינציה ופיתוחים על המצאות קיימות. הדבר משול לאבני בניין שכבר קיימות ומוכרות לכולם, אך מניחים אותן אחרת.

 

את מרבית הפטנטים הישראליים רושמים מוסדות, גופים וחברות ישראליות. רק מעטים מהממציאים הישראליים הם אנשים פרטיים שהבזק של גאונות הביא אותם לפתח המצאה חדשה ולרשום עליה פטנט. רוב ממציאי הפטנטים הישראליים הם אנשי אקדמיה ומחקר, המגיעים מהאוניברסיטאות, ממכון ויצמן וממחלקות המחקר והפיתוח של חברות גדולות. מוסדות אלו משקיעים משאבים עצומים של זמן וכסף כדי להשיג את הפטנט.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב