דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גמלת סיעוד 

מאת    [ 19/12/2010 ]

מילים במאמר: 450   [ נצפה 2594 פעמים ]

יודעי דבר טוענים כי הדבר העיקרי המבחין את האדם מן הבהמה הוא לא אחר מאשר גיל הזקנה. שכן, להבדיל מהחיות, בני האדם יצרו לעצמם מנגנון ביטוח סוציאלי, אשר נועד לדאוג לאוכלוסיית גיל הזהב מפני קשיים בתפקוד עצמאי של הפעולות היומיומיות.

חוק הביטוח הלאומי קובע כי קשישים שהגיעו לגיל פרישה (גיל שישים ושבע לגברים וגיל שישים וארבע לנשים), גרים בביתם וזקוקים לשמירה ו/או השגחה על בטיחותם בבית או, לחילופין, צריכים עזרה בביצוע פעילויות יום יומיות (כמו אכילה, לבוש, התרחצות וכדומה) – זכאים לתשלום גמלת סיעוד מן המוסד לביטוח לאומי. להבדיל מתגמולי ביטוח אחרים, גמלת סיעוד יכולה להינתן גם כשירות לנזקק, להבדיל, למשל, מגמלת אובדן כושר עבודה, אשר ניתנת כקצבה במזומן (יחד עם זאת, קיים סוג של גמלה סיעודית הניתנת בכסף, אולם זו תינתן בכפוף להתקיימותם של תנאים מיוחדים כגון מצב רפואי, מבחן הכנסות ועוד).

מלבד גילו של הקשיש, כאמור לעיל, קיימים עוד מספר דרישות סף בהם יש לעמוד בכדי לקבל את גמלת הסיעוד. כך, למשל, נדרש כי הקשיש יגור בביתו או בבית אבות שלא מהווה מוסד סיעודי וכן שיהא תלוי במידה רבה בעזרתו של אדם אחר בביצוע הפעולות היום יומיות. את מידת התלות של הקשיש באדם אחר קובע הביטוח הלאומי באמצעות הערכת מעריך מקצועי אשר נשלח מטעמו ומבצע את הבדיקה בביתו של הקשיש (בדיקת המעריך נקראת "מבחן התיפקוד").

שיעור גמלת סיעוד נקבע על פי מבחן התיפקוד, כאשר קשיש שנמצא תלוי לחלוטין בעזרתו של אדם חיצוני יהא זכאי לגמלת סיעוד ברמה שלישית, קשיש שנמצא תלוי בזולת במידה גבוהה מאד יסווג לרמה השנייה ואילו קשיש שיקבל גמלת סיעוד מן הרמה הראשונה יהא הקשיש שתלוי בזולתו במידה רבה. 

על קשיש אשר עומד בכל הקריטריונים המעוגנים בחוק הביטוח הלאומי, להגיש טופסי תביעה לגמלת סיעוד למוסד לביטוח לאומי.  לתביעה זו עליו לצרף אישור של הכנסותיו והכנסות בת זוגתו (מכל המקורות למעט קצבת ביטוח לאומי), המתייחס להכנסות שנתקבלו בשלושה חודשים רציפים מתוך הארבעה שקדמו לחודש בו הוגשה התביעה. בנוסף, יש לצרף לטופס התביעה תדפיס מידע רפואי חתום על ידי הרופא המטפל ופרטים אודות בית האבות בו מתגורר הקשיש, אם בכלל.

היות והגמלה שניתנת לקשיש אינה משולמת בכסף, קובע החוק את סוגי השירותים שינתנו לקשיש במסגרת גמלת סיעוד. הקשיש יכול לבחור את סוג השירות שיינתן לו על פי צרכיו, בכפוף לכך שניתן לספק לקשיש את אותם שירותים באיזור מגוריו. בין השירותים שניתנים לקשיש במסגרת גמלת הסיעוד ניתן למצוא שירותי מכבסה, השתתפות במימון עובד סיעודי זר, אספקת לחצן מצוקה, עזרה של עובד סיעודי בביצוע פעולות יומיומיות, בניהול משק הבית ועוד.

במידה וסבור המוסד לביטוח לאומי כי מגיעה לקשיש גמלת סיעוד, תישלח לקשיש הודעת אישור, בצירוף מידע המפרט את השירותים המוזכרים לעיל ורשימת נותני השירותים באיזור מגוריו. ערעור על סוג השירות הניתן ו/או על נותני השירות, ניתן להגיש לועדת הערר של הביטוח הלאומי, וזאת תוך שישים יום ממועד קבלת הודעת האישור.


lawtip.co.il הדרך למימוש זכויותיך מתחילה כאן !




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב