דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המסע של כתב טענות אל מחוץ לשטחי מדינת ישראל 

מאת    [ 16/12/2010 ]

מילים במאמר: 1063   [ נצפה 2300 פעמים ]

עו"ד גיל נדל, קידר הללי

 

לאחרונה ניתן פסק-דין על ידי בית המשפט המחוזי מרכז ולפיו נקבע כי בנסיבות מיוחדות, המצאת כתב תביעה ליבואן פלסטיני, דרך סוכן המכס שלו, הינה המצאה כדין.

 

עובדות המקרה וטענות הצדדים

 

החברות התובעות הן הבעלים של סימני מסחר הרשומים בישראל ומחוצה לה המגנים על השמות "DRAGON BALL" ו"משחק בקוגן המקורי" וכן עוסקות בהפקת סדרות טלביזיה מצליחות לילדים ובייצור צעצועים ומשחקים לילדים. 

 

עניינה של התביעה בהפרת זכויות היוצרים של התובעות על ידי יבואן פלסטיני מחברון, שלטענתן עוסק ביבוא, הפצה, מכירה ושיווק של משחקי בקוגן ודרגון בול מזויפים. נתבעת נוספת בהליך היא מדינת ישראל- אגף המכס, אשר החזיקה בטובין האמורים עת ההליך התנהל מאחר ואלה נתפסו על ידה עת יובאו ארצה כשנה לפני פסיקת בית המשפט בעניין.

 

התובעות ביקשו לצוות על היבואן לחדול ולהימנע מכל פעילות הנוגעת למשחקים המזויפים וכן תובעות מן היבואן סעד כספי על סך 100,000 שקל. עוד ביקשו התובעות לצוות על אגף המכס להשמיד את כל המשחקים המזויפים.

 

החברות הזרות נתקלו בקשיים להעביר את כתב התביעה למקום מושבו של היבואן בחברון, ולכן מסרו את כתב התביעה לסוכן המכס הישראלי שטיפל בהליכי השחרור, וזאת תוך טענה כי לא ניתן להמציא כתבי טענות לרשות הפלסטינאית. התובעות נסמכו במעשיהן על תקנות סדר הדין האזרחי המאפשרות המצאת כתבי בית דין לנתבע מהרשות הפלשתינאית דרך "מורשה עסקי" שמקום מושבו בישראל. המונח "מורשה עסקי" מתאר אדם או גוף המהווה שותף בהנהלת עסקו של הנתבע או שרמת הקשר שלו עם הנתבע כה אינטנסיבית עד שניתן להניח כי יביא לידיעתו את דבר הגשת כתב התביעה. במקרה זה טענו החברות הזרות כי קשר כזה מתקיים בין היבואן לסוכן המכס שלו. היבואן הפלסטיני לא התגונן בבית המשפט.

 

כאשר התבקש בית המשפט לראשונה ליתן פסק דין בהעדר הגנה דחה בית המשפט את הבקשה ומאחר וכתב התביעה הועבר לסוכן המכס של היבואן ולא ליבואן עצמו. בית המשפט קבע כי סוכן מכס אינו יכול להיחשב ל"מורשה עסקי" של היבואן מאחר וההרשאה הניתנת לסוכן מכס על ידי הלקוח מוגבלת לביצוע פעולות שחרור מן המכס בלבד ואין בה די על מנת להוות מינוי של "מורשה עסקי". בית המשפט קבע כי במקרה דנן לא הוכח שבזמן הגשת התביעה התקיים קשר אינטנסיבי בין היבואן לסוכן המכס (אף אם בעבר בעת הליכי השחרור היה קשר כזה).

 

התובעות לא השלימו עם ההחלטה והגישו בקשה לעיון מחדש. בבקשה זו טענו כי הן תרגמו את כתב התביעה לשפה הערבית ואף ניסו לבצע המצאת כתב התביעה לחברון אך עקב נסיבות ביטחוניות הדבר לא עלה בידן. התובעות טענו כי מבירור שערכו מול סוכן המכס, האחרון מסר להם כי הוא מסר את כתב התביעה לשליח של היבואן הפלסטיני, שהגיע לעסקו לצורך איסוף מסמכים. על כן, טענו התובעות כי אין ספק שהיבואן יודע על התביעה נגדו גם אם הן לא הצליחו למסור לו את כתב התביעה במקום מושבו בחברון, ולכן בקשו לקבל את התביעה בהעדר הגנה.

 

פסק-דינו של בית המשפט

 

לאור האמור לעיל, קבע בית המשפט כי משקלן המצטבר הראיות שהוצגו, ובהן המצאת כתב התביעה לסוכן המכס, הודעת סוכן המכס בדבר מסירת כתב התביעה על ידי שליח מטעמו של היבואן, ופרק הזמן הארוך שחלף מעת מועד עיכוב המוצרים על ידי אגף המכס מבסס את המסקנה כי היבואן יודע מזה זמן רב על התביעה ועל תוכנה, ובנסיבות העניין יש מקום לקבל את התביעה נגדו בהעדר הגנה. מכאן, נקבע כי כתב התביעה הומצא כדין ומאחר שהיבואן כשל מלהציג כתב הגנה יש ליתן פסק דין בהעדר הגנה בהתאם לבקשת התובעות.

 

בסופו של דבר, קיבל בית המשפט את התביעה במלואה וחייב את היבואן הפלסטיני בתשלום של 100,000 ש"ח, והורה על השמדת הסחורה המפרה.

 

(השופט בנימין ארנון, ת.א. (מרכז) 28840-11-09 Spin Master Ltd ואח' נ' אל שריכא אל יקובייא ואח', פסק-דין מיום 26.10.10)

 

החברות הזרות יוצגו ע"י עו"ד סער פלינר ועו"ד גבריאלה שוורץ.

 

הערות ומסקנות

כברירת מחדל, לא ניתן להסיק כי בכל מצב, יוכל תובע להעביר כתב תביעה נגד נתבע זר (פלסטיני או מחוץ לישראל) לסוכן מכס ישראלי שטיפל במשלוחים הרלוונטיים. לא ניתן לקבוע תמיד, כי הקשר שבין סוכן מכס ללקוחו עולה לדרגה של "מורשה עסקי". יש לקרוא את האמור בפסק-דין זה לפי הנסיכות הייחודיות שהוזכרו בו, שרק לפיהן נקבע שאפשר לראות בהמצאת כתב התביעה לסוכן המכס, כהמצאה ליבואן עצמו.

 

בעבר, ניתנו פסקי-דין בהם נקבע כי סוכן המכס שייצג את היבואן מול המכס בעניין טובין שנתפסו, מהווה כתובת ראויה להמצאת כתב התביעה נגד היבואן, אם מדובר בתביעה באותם טובין שנתפסו. במקרה הנוכחי נזהר בית המשפט מלקבוע מסקנה כזו, אך הגיע לאותה התוצאה לאור בחינת הנסיבות הייחודיות של המקרה.

 

כמו כן, בפועל, ככל הנראה לא תהיה לתביעה הכספית משמעות אופרטיבית, בהיעדר אפשרות לאכוף את פסק הדין נגד היבואן הפלסטיני בשטחי הרשות.

עו"ד גיל נדל עוסק בתחום דיני יבוא ויצוא, מסי יבוא ומסים עקיפים, חוזים בינלאומיים, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני. עו"ד נדל מרצה בפורומים מקצועיים רבים כגון מכון היצוא, לשכת עורכי הדין, ארגוני סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, איגוד שלכות המסחר ועוד. לעו"ד נדל מדור קבוע בעיתון "תעשיות", במגזין PORT 2 PORT, ובפרסומים נוספים. חומר נוסף מאת עו"ד נדל ניתן להוריד באתר האינטרנט, בכתובת http://www.nadel-law.co.il האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.
מידע על ספרים מפרי עטו של עו"ד גיל נדל ניתן למצוא באתר האינטרנט: http://www.tradelibrary.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב