דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהי חרדה ? 

מאת    [ 11/12/2010 ]

מילים במאמר: 516   [ נצפה 2772 פעמים ]

מהי חרדה?

רבים מאיתנו חווים רגעים מסוימים של חרדה במהלך חיינו. חלקנו מתמודדים עם התקפי חרדה ארוכי טווח, וחלקנו עם חרדות מקומיות. חרדה מתחלקת לשני מרכיבים עיקריים: האחד, תחושת חוסר נוחות פיזית, המתבטאת ביובש בפה, רעד, צמרמורות ועוד. המרכיב השני קשור לתחושות הנפשיות, והן לרוב קשורות בעצבנות, לחץ וחוסר מנוחה. התקפי חרדה מסוימים נובעים מראיית מציאות סובייקטיבית, אחרת, שלא בהכרח קיימת במציאות. כך או כך, חרדה מתבטאת בהצפה רגשית של תחושות לחץ וקשיי התמודדות עם המציאות. הבעיה האמיתית בהתקפי חרדה היא תחושת חוסר האונים שאנו חשים, וחוסר היכולת שלנו לראות את הרגע בו החרדה תתפוגג.

חרדה - ממה היא מורכבת?

חרדה היא מצב נפשי לכל דבר, הנובע משילוב בין המערכות השונות שפועלות בכולנו. תיאוריות פסיכולוגיות ופסיכיאטריות ניסו במשך עשרות שנים לזהות את מרכיבי החרדה, וכיום סוברים כי זהו שילוב שבין המרכיב האמוציונאלי, הפיזי, ההתנהגותי והקוגניטיבי.

רגשית - חרדה היא סוג מסוים של פחד, לכן אדם הסובל מחרדה חש רגשות עזים שמשתלטים על הרגשות האחרים, ובעיקר יוצרים הרגשה של הצפה רגשית והיחלשות היכולת לדבוק ברציונאל.

פיזית - אנשים הסובלים מחרדות מדווחים על נוקשות בשרירים, הזעה, רעידות, כאבי בטן, כאבי ראש, תחושות מחנק ועוד.

קוגניטיבית - חרדה נוטה להשתלט על ההיגיון הבריא, ולתת לרגשות הפחד להשתלט וליצור מציאות פסימית, בין אם היא דמיונית או אובייקטיבית.

התנהגותית - מבחינה זו אנחנו נוטים באופן אינטואיטיבי להימנע ולהתרחק מכל דבר הגורם לנו לחוש חרדה. אך בקרוב המקרים מי שלוקה בהתקפי חרדה לא יודע בהכרח מהם הגורמים, ומכאן נובעת תחושת חוסר האונים.

חרדה- סוגים שונים

קודם כל חשוב להבחין בין חרדה לפחד, ולהבין כי התקף חרדה הוא רק אחד מסוגי הפחד המוכרים. עם השנים מוגדרים סוגים חדשים של חרדות, ומידת הנפוצות משתנה. השוני שבין סוגי החרדות קשור למידה שלהם, לסוג האוכלוסייה בה הם מופיעים, בדרכי הטיפול ובהיקף הנפוצות.

חרדה כללית - קיומית: מדובר במצב בו אדם רואה את כל מרכיבי חייו (משפחה, חברים, כלכלה, עבודה) כמאיימים וכמדאיגים.

חרדה מקומית: תחת סיווג זה מופיעים סוגים רבים של חרדות הנגרמות מסיטואציות יומיומיות המביאות אותנו למצבי לחץ וקשיי התמודדות: חרדת בחינות, חרדת טיסות, חרדת הריון ואחרות.

חרדה חברתית: (או חרדת זרים) מתייחסת לאנשים החוששים ממפגש עם אדם זר, ממפגשים חברתיים או מעמידה בפני קהל. חרדה חברתית נוטה להופיע כבר מגיל צעיר, ואף בגיל הרך.

איך מזהים חרדה?

בראש ובראשונה חשוב להבין שאנחנו יכולים לזהות האם אנחנו סובלים מהתקפי חרדה או לא, אך זהו רק השלב הראשון בתהליך. תהליך הזיהוי העצמי של החרדה מתחלק לשני פרמטרים:

סימפטומים גופניים: רובנו נדע לזהות האם עוברות על גופנו תופעות לא רגילות. תסמינים כגון הזעה, צמרמורות, תחושת קלסטרופוביה, לחץ, קוצר נשימה, תחושת מחנק, כסיסת ציפורניים, לחץ דם גבוהה, בחילות וסחרחורות הם סימפטומים להתקפי חרדה.

סימפטומים מחשבתיים: נסו לזהות שינויים בדפוסים המחשבתיים. חרדה קשורה פעמים רבות למחשבות פסימיות ולנטייה שלא לראות את האור בקצה המנהרה. נסו לזהות האם אתם מצליחים לחשוב בבהירות על הגורמים לחוסר הנוחות, והאם אתם רואים כיצד לצאת מהמצב או כיצד להתמודד איתו.

כך או כך, חשוב שתדעו כי יש דרכים רבות לטפל בחרדות, והזיהוי העצמי אמנם יעיל, אך הוא רק הצעד הראשון ומומלץ לגשת לאבחון, ייעוץ וטיפול מקצועי.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב