דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עוצמת התחרות בענפים שונים 

מאת    [ 09/12/2010 ]

מילים במאמר: 410   [ נצפה 2902 פעמים ]

ישנה הרבה ביקורת כלפי מספר ענפים כמו התקשרות והבנקים, שאין בהם מספיק תחרות, וזאת מכיוון שאין תחרות מחירים, המחירים של רוב השחקנים זהים והם מרוויחים הרבה מאוד כסף. אך תחרות מחירים זה לא המדד היחיד לעוצמת התחרות. ישנם עוד מספר גורמים, המעידים על שוק עם תחרות חזקה או חלשה, למשל:


    • השקעה בפרסום ותקשורת שיווקית
    • תקשורת מפה לאוזן (רשתות חברתיות)
    • מאמצי מכירות ישירות
    • דחיפה בערוצי ההפצה
    • חידושים במוצר ובמעטפת (אריזה, איחסון וכו')

אם לוקחים בחשבון את הכל המרכיבים הללו, ברור ששוק התקשורת הסלולרית והבנקאות הם תחרותיים ביותר. אלה הם שניים מהענפים המשקיעים הכי הרבה משאבים בפרסום ומכירות, הם מפתחים כל הזמן מוצרים חדשים ומנסים לשפר את רמת השירות כדי ליצור יתרון תחרותי.

טענה נוספת נגד הענפים הללו היא שמספר השחקנים בהם מצומצם. אך גם כאן הטענה איננה מוצדקת. לפי כלל השלושה, שוק שואף למצב שבו יש שלושה שחקנים מובילים, עם מספר שחקני גומחה, וזהו המצב הטוב ביותר לשחקנים בשוק, אבל גם לצרכנים. ובשני הענפים הללו כלל השלושה מתקיים כמעט בצורה מושלמת.

לעומת הענפים הללו ישנם ענפים בהם הרווחיות של השחקנים אולי נמוכה יותר, אבל התחרות היא פחות עוצמתית. הסיבה לכך שהתחרות פחות חזקה היא שיש שחקן מוביל אחד בצורה משמעותית, קשה ליצור בידול ולמתחרים אין אינטרס לערער את הסטטוס קוו. למשל שוק החלב (לא מוצרי חלב), שבו תנובה היא דומיננטית בצורה כמעט מוחלטת. אף אחת מהמחלבות המתחרות לא עושה מאמצים תחרותיים חזקים כדי לחזק את מעמדן. גם בשוק המשקאות הקלים המוגזים התחרות היא יחסית לא חזקה. קוקה קולה היא השחקן המוביל, הבלתי ניתן לערעור, ולכן המתחרים לא משקיעים הרבה מאמצים תחרותיים בלקדם את מוצריהם, אלא מנסים להתמקד במספר גומחות ממוקדות (המצב שונה בארה"ב למשל ששם לפפסי וקוקה קולה יש נתחי שוק דומים).

דוגמה נוספת לשוק עם תחרות נמוכה זהו שוק התרופות עם מרשם. כאשר תרופה חדשה יוצאת לשוק היא מוגנת על-ידי פטנט ולמעשה למתחרים כמעט אין אפשרות להתחרות בה. ישנם מקרים בהם מצליחים למצוא תרופה מקבילה מבלי להפר את הפטנט, אבל התחרות ממוקדת אך ורק בפיתוח ולא בשוק. כאשר הפטנט על תרופה מסתיים, אז השוק נהיה הרבה יותר תחרותי, אבל גם אז התחרותי היא לא חזקה, מכיוון שהרווחיות יורדת בצורה משמעותית, ישנן מגבלות על אפשרויות פרסום ומכירות ובדרך כלל עדיין יהיה שחקן אחד מאוד דומיננטי בשוק.

כאשר אנחונ נותנים ייעוץ אסטרטגי לחברות, אנחנו לא מתייחסים רק לתחרות המחירים ולרווחיות השחקנים בענף. ישנם גורמים נוספים המשפיעים על התחרות ורווחיות השחקנים (כמו בשוק הבנקאות) אשר יכולה להיות מאוד גבוהה, למרות תחרות חזקה, שנובעת מסיבות אחרות, כמו רגולציה.

גיא פרי, מנכ"ל
מיצוב בע"מ, תכנון אסטרטגי וייעוץ שיווקי


טל': 03-510-8801 | פקס: 03-510-8802 | נייד 050-591-1041
/>דוא"ל:guy@mitzuv.com | ‏ אתר: www.mitzuv.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב