דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הסטוריית קוסמים בארץ 

מאת    [ 07/12/2010 ]

מילים במאמר: 1321   [ נצפה 3483 פעמים ]

הכל התחיל לפני יותר מ-20 שנה. כמה מחברי "מועדון הקוסמים" החליטו כי חייבת להיות התארגנות דמוקרטית של הקוסמים בארץ, התארגנות שבה ההנהלה תיבחר על-ידי חבריה. וכך, בהנהגתו של רוני שכנאי ועוד קבוצה מכובדת של קוסמים חשובים ופעילים, הוקמה בהתרגשות רבה "האגודה לקידום אמנות הקסמים בישראל"

כשהתחלנו לכתוב כתבה זו על היסטוריית אגודת הקוסמים, יצאנו לחוויה מרתקת שאינה מסתיימת. כל אדם שדיברנו איתו, כל קטע עיתונות שקראנו - השאירו אותנו בחוויית ה"ואו". הסיפורים מרתקים ולפעמים לא יאומנו, אז הדקו את החגורות, הישענו לאחור והצטרפו אלינו למסע מרתק אל מנהרת הזמן - למגבעות, לפפיונים, לפראקים, לשנות השמונים העליזות, שבהן שלטו היונים והשוליות, ואל הקמת האגודה והתפתחותה עד היום.

אגודת קוסמים על המפה

הכל התחיל לפני קצת יותר מ-20 שנה. בתחילת 1980 התחילו לצוץ כמו פטריות לאחר הגשם כתבות על עולם הקסמים ועל קוסמים בכלל. כל עיתון המחשיב את עצמו מילא לפחות עמוד אחד בעיתונו על עולם הקסמים, וזאת לאור ההתרגשות הרבה לקראת פסטיבל הקוסמים הראשון בישראל, שהתקיים באפריל 1980 בהיכל התרבות, בהנחיית דודו טופז. פסטיבל זה (שבא בעקבות הכרתו של מועדון הקוסמים הישראלי על-ידי הפדרציה הבינלאומית של מועדוני קוסמים בעולם ה-F.I.S.M.) הופק על-ידי משה טייב ז"ל, רוני שכנאי ואיתן איילון. השלושה היו חברי ההנהלה של "מועדון הקסמים הישראלי" - ארגון פרטי, השייך ל"מערת הקסמים", חנות קסמים בהנהלתו של משה טייב ז"ל (נוסד ב-1970). "מערת הקסמים" שינתה את היחס של הקוסמים בארץ למקצועם. לא עוד מקצוע עתיק, המועבר מאב לבן, שסודותיו נשמרו בקנאות יתרה. "מערת הקסמים" עודדה את ההפריה ההדדית והיוותה מקום, שבו יכלו קוסמים לפרוח, להתפתח ולהחליף בינם לבין עצמם סודות מקצועיים.


הלידה

בשנת 1980 (קצת אחרי הפסטיבל) חל פילוג בין חברי המועדון, לאחר שמשה טייב הודיע, כי הוא נשיא המועדון לכל החיים והמועדון הינו רכושו הפרטי. כתוצאה מפילוג זה קמה "האגודה לקידום אמנות הקסמים בישראל".

כמה מחברי "מועדון הקוסמים" החליטו כי חייבת להיות התארגנות דמוקרטית של הקוסמים בארץ, התארגנות שבה ההנהלה תיבחר על-ידי חבריה, ארגון שיהיה בלתי תלוי באינטרסים כלכליים. וכך, בהנהגתו של רוני שכנאי ועוד קבוצה מכובדת של קוסמים חשובים ופעילים, הוקמה בהתרגשות רבה "האגודה לקידום אמנות הקסמים בישראל". ב-5.4.81 התקיים המושב החגיגי הראשון של האגודה במלון דיפלומט, שבו נבחרו ברוב קולות הנשיא הראשון - רוני שכנאי, סגנו - אלירון טובי ויו"ר האגודה - יוסי נטקוביץ'. בערב חגיגי זה נחתמה מגילת היסוד של האגודה. מגילת היסוד עוצבה ונכתבה בעבודת יד על ידי יורם בר סלע. במעמד זה התחייבה הנהלת האגודה לקדם את אמנות הקסמים הישראלית בארץ ובחו"ל ולטפח את דור העתיד על ידי הקמת שלוחה של האגודה, שתיקרא "החטיבה הצעירה". בינתיים, ב-1982 עברו מערת הקסמים והמועדון לראשותו של אברהם אנגלשטיין ז"ל. וכמו בכל אגדה, בסופו של דבר, גם פה היה "Happy End" ו"מכון הקסמים" הישראלי חבר ל"אגודה לקידום אמנות הקסמים בישראל", מתוך האמונה שיחד אפשר להגיע רחוק יותר.



הנשיא הגדול

רוני שכנאי זכה בתואר הנשיא הגדול בעקבות תרומתו הייחודית לאגודת הקוסמים. רוני הוא "צבר", שיצא ללמוד כלכלה באנגליה, חזר לארץ והצטרף למשה טייב ב"מועדון הקסמים". רוני, או בכינויו המקצועי "רונלדו", הביא את הסגנון הקלאסי לקוסמים הצעירים. הוא גידל וחינך דור חדש, ולא פעם בלא תמורה. ביתו של רוני, עד לעזיבתו את הארץ בתחילת שנות ה-90 היה מקום מפגש לקוסמים, מקום שבו יכלו ללמוד טכניקות, לבנות רוטינות, לשלב מוסיקה במופעי הקסמים ועוד.



האגודה - מי עומד מאחורי פעילותה?

האגודה מנוהלת על-ידי חברי הנהלה נבחרת. אלה פועלים שעות רבות מאחורי הקלעים לרווחתם של הקוסמים בארץ. הם מתכננים את פעילויות האגודה מדי חודש ואת הכנס החצי שנתי והשנתי. הם נפגשים עם גופים ציבוריים על פי הצורך, פועלים ביחד עם אמ"י, איגוד אמני ישראל. הם דואגים לפרסום ול"רעש" תקשורתי סביב אירועים מיוחדים, נותנים אוזן קשבת לכל קוסם וקוסמת. חברי הנהלת האגודה ונשיאיה עובדים שעות רבות - ותמיד בהתנדבות.



דורות של נשיאים

אלירון טובי נבחר לנשיא לאחר רוני שכנאי. אלירון היה צעיר הנשיאים. אלירון, היום בוגר תואר שני בשיווק, יזם את כתיבת תקנון האגודה. בסיוע משה אורנשטיין, יצחק יעקב (קובי), יורם בר סלע ודליה פלד, נכתב והופק תקנון האגודה. בימים אלה שוקדת ההנהלה החדשה על רענון פרקים מסוימים בתקנון. תקופת הנשיאות של אלירון תיזכר לרבים בזכות המודעות הרבה למקצוענות, הן על הבמה והן בניהול האגודה.

משה אורנשטיין ז"ל המשיך את הדרך. למרות שעבד ביום במשרה מלאה במחלקת ההדרכה של אל על, השקיע ימים כלילות למען קידום אגודת הקוסמים. לכנסים השנתיים הגיעו כל הנשיאים ובעלי התפקידים עם חליפות ערב מרשימות ועם עניבות, ואם אפשר - עם פפיונים.

יצחק יעקב, קובי, הנשיא הבא, נכה צה"ל, עבר השתלמות קסמים בבית הלוחם בניצוחם של רוני שכנאי ועמוס קדברא. בתקופתו של קובי התחילה מסורת הכנסים החצי שנתיים, המוקדשים למשפחות הקוסמים. לימים הפך לאחד הפעילים המרכזיים באגודה ושימש כמזכיר, נשיא ומבקר.

בתקופתו של הנשיא משיח יעקובי, בוגר בי"ס למשחק בית צבי ובעל חברה לייבוא שעונים ומתנות, הייתה פריצת דרך בסגנון הכנס השנתי. על רון פרשט וליאור מנור (בסיוע אלירון טובי ויורם בר סלע) הוטלה המשימה להפיק ולביים את הכנס המדהים באולם דני בשכונת התקווה. ה"ג'וקר" הושק בתקופת נשיאותו של משיח.

ישראל רומס היה הנשיא הנבחר הבא. עיקר פעילותו הייתה בקידומה של השלוחה הצעירה של האגודה (ראה בהמשך).

יענקל'ה ברוך המשיך את דרכו של רומס. יענקל'ה ברוך הכניס צבע וממדים נוספים לכנסים - הרצאות של קוסמים ושל אנשי מקצוע מתחומים שונים - ודאג ליצור הד תקשורתי עבור האגודה וחבריה. יענקל'ה הצליח להתגבר על הגירעון שהיה בקופת האגודה.

יהודה פינס כיהן כנשיא האגודה במשך שנים רבות. יחד עם תרומתו הרבה בתקופה זו, עיקר פועלו במשך שנים רבות ועד היום היה כשגריר הבינלאומי של האגודה. יהודה פינס היה החלוץ בהבאתם של קוסמים בינלאומיים לארץ. הוא יצר קשרים רבים עם אגודות הקוסמים ברחבי העולם וסייע לנשיאים בכל התקופות לבחור ולהביא את אורחינו הקוסמים הבינלאומיים ארצה (ראו בהמשך הכתבה).

הנשיאים לשעבר אלירון טובי, אנדראי בורני, איתן איילון, משיח יעקבי, יהודה פינס ויצחק יעקבי זכו לתואר "נשיא כבוד" של האגודה עד לסוף ימי חייהם. פעילות האגודה המשיכה, כשמכהנים כנשיאים. ניב מאור, אחד מתלמידיו של רוני שכנאי ולאחר שכיהן כמזכיר האגודה. לאחריו נבחר חורי מתוק, קוסם וחבר אגודה כמעט מאז היווסדה.

דנדי - שמואל אסרף - היה הנשיא המכהן עד 2004. דנדי הוא קוסם מקצועי, מוסיקאי, מפיק ובעל ניסיון של שנים רבות בתחום ההדרכה. בתקופת כהונתו של דנדי כנשיא האגודה חל מפנה חד בפעילות האגודה. דנדי יזם את הקשר ההדוק של האגודה עם עיריית חולון, נותנת החסות העיקרית של אגודת הקוסמים. בתקופתו של דנדי התהדק הקשר עם אמ"י - אגודת אמני ישראל. היום כל חבר באגודת הקוסמים הוא באופן אוטומטי חבר אמ"י.


מאז 2004 מכהנת דליה פלד כנשיאת אגודת הקוסמים, לאחר שהייתה סגנית הנשיאה ויד ימינו של דנדי. דליה פלד היא הקוסמת הראשונה בישראל, קוסמת מקצועית העורכת מופעים בפני מבוגרים. דליה היא גם אשת עסקים, מנכ"לית חברת אנשים ומחשבים ואם לשלושה ילדים. בתקופת נשיאותה דנדי אסרף זכה בתואר נשיא כבוד.



נקודות ציון בעולם הקסמים - מופעים טלוויזיוניים

ליאור מנור היה החלוץ עם מופע טלוויזיה שבועי בערוץ הראשון, "קלף חזק", בפריים טיים. כשנה לאחר מכן אנו רואים מופע נוסף על מסכי הטלוויזיה, הפעם זוג קוסמים - רועי אורון וצביקה טוויק. גם הם מופיעים אחת לשבוע במשך חודשים רבים.ואורי אשכנזי יצא עם תוכנית טלוויזיה "יש קשר".

בשנים אלה אמנות הקסמים זוכה להד ציבורי נוסף: שלישיית החברים יורם בר סלע, אלירון טובי ודליה פלד כותבים ומוציאים לאור את הספר והקלטת "איקס מיקס טריקס" (בעקבות הצלחת "ספר הקסמים הגדול"), ומשיקים את מבצע קידום המכירות לחפיסות השוקולד של ורד הגליל, "פיקולו מחלק הקסמים".

קוסמים נוספים מפתחים קריירה בחו"ל. הם מפתחים קסמים ומוכרים אותם לעמיתינו מעבר לים. יגאל מסיקה, הקוסם הצעיר הנתנייתי, עושה חיל עם ה"לולאות". אין כמעט קוסם או דילר בחו"ל שלא שמע על יגאל מסיקה. גם גיא בבלי הוציא קלטות והפיץ קסמים ברחבי העולם. שני הקוסמים הנ"ל שוהים היום בארה"ב.


תוכניות קוסמים בטלוויזיה הופכות להיות חלק טבעי של כמעט כל ערוץ. בערוץ 1 רון פרשט מופיע מדי שבוע אצל מיכל זוארץ בתוכנית השבועית, בערב שישי ב-19:00. בערוץ 10 מוקרנת התוכנית של נמרוד הראל, "בלתי נתפס". אמיר לוסטיג יועץ ומופיע מדי פעם כאורח התוכנית. בערוץ הילדים מופיע תומר דודאי.

יום הולדת בר מצווה חוגגים עם כיפכף פורטל אירועים לילדים המרכז בתוכו את כל מה שקשור לימי הולדת




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב