דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קוסמים בישראל 

מאת    [ 07/12/2010 ]

מילים במאמר: 1395   [ נצפה 2809 פעמים ]

אם יש משהו שאני נהנית ממנו כהורה בפרט וכאדם בכלל, הוא לראות את ילדי מהופנטים. עוד מימי סדרת הטלוויזיה "בולבול אקבולבול" (הנה, אני מסגירה את גילי) אני לא שוכחת את התמונה של הילדים הקטנים, יושבים ללא תזוזה, מבטם מפוקס על המספר-מפעיל, כמעט שוכחים לנשום. את המבט הזה זכיתי לראות על פני בני בן החמש כשהוא צפה במופע קסמים. הוא התבונן בפרחים שהופכים ליונה, בדרגות ריכוז ששמורות על פי רוב לערוץ ג'טיקס בלבד. האמת, גם לי היה קשה להסיר את המבט מההפלא ופלא הזה המתרחש
על הבמה.

קסמים, רבותי, קסמים, מה כל כך קוסם בהם? אם תשאלו את ד"ר שי חן-גל, פסיכולוג קליני של ילדים, הוא יאמר שסוד המשיכה של הקסם הוא הפנטזיה שגלומה בו. "קסם הוא היכולת להתגבר על המציאות. אם משהו נשבר, אני מחזיר אותו לשלמותו, זו יכולת אדירה להתעלות על מגבלות המציאות, ולמרות שכולנו יודעים שזו אשליה, קל להתחבר לרעיון שאפשר להתגבר על שגרת היומיום".

הקטנים לא ממש מבינים שזו אשליה.

ד"ר חן-גל: "עד גיל שש לערך הם עדיין מערבבים בין עולם המציאות לדמיון. ההיגיון וחוסר ההיגיון לא מסתדרים לחלוטין. כשהם רואים את הקסם, הם באמת מאמינים שהקוסם יוצר יש מאין, שהוא באמת הוציא שפן. הקסם מתקבל בצורה יותר טבעית".

בעצם כולנו נולדים
קוסמים
. הרי במקום להגיד "אברקדברא" אנחנו קצת בוכים, והופ מגיע החלב. "עד גיל שנה זהו השלב האומניפוטנטי - התינוק מרגיש שהוא יוצר את מה שקורה סביבו והוא יכול להשפיע על המציאות", מסביר ד"ר חן-גל. "כשהוא בוכה הוא בעצם יוצר את בואה של אמא, למשל. רק אחרי גיל שנה מבין התינוק שהוא לא יכול להשפיע על המציאות כפי שהוא חשב, ושקיימת מציאות שאינה תלויה בו".

במילים אחרות הקסם פג.

ד"ר חן-גל: "כן, ומבחינה עמוקה, אחת הסיבות לכך שאנחנו, מבוגרים וצעירים כאחד, נמשכים לעולם הקסמים, היא שהוא מחזיר אותנו, בתת מודע, לתקופה שבה אנו יצרנו את המציאות. היה לי קר, אז צייצתי ויצרתי שמיכה, יצרתי יש מאין, שלב התפתחותי שמאוד חשוב שיתרחש אצל תינוק בראשית דרכו".

ילדים מצביעים ברגליים
שי קליימן הידוע גם בשם הבמה שלו "שי הקוסם", בעל פורטל אירועי הילדים "כיפ כיף", זכה לרתק ולמגנט אליו כבר אלפי עיני ילדים והורים, במהלך 17 השנה שבהן הוא עובד כקוסם. אף שהוא מסכים להנחה שקסמים פונים לכל גיל, עיקר קהל היעד שלו הוא בני חמש ומעלה. הצעירים יותר אומנם נהנים מהמופע אבל לא ממש מבינים את מה שהם רואים", הוא מסביר. "הקסמים שאני מכין עבורם יותר קלילים וכנ"ל קטעי הביניים, שכן התקשורת איתם יותר קשה. ככל שהגיל עולה, הקסמים משתנים, אני מוסיף גם אלמנטים של טלפתיה, וגיל קהל היעד מגיע ל-120".



איך אתה מגיע לבוש למופעים שלך?

"בגלימה שחורה עם פאייטים כסופים, מכנסיים שחורים, בקיץ וסט עם נוצצים, ולפעמים גם כובע, למרות שבאופן אישי אני לא מחובבי הז'אנר. יש לי גם עניבות מצחיקות. הלבוש של קוסם מאוד חשוב, חלק מהקסם הוא יצירת המסתוריות. אני שחקן, ולשחקן יש תלבושת".

חשבתי שאתה קוסם.

"קוסם לא יכול להיות רק קוסם. הוא צריך גם יכולת משחק על מנת להחזיק את הקהל. אני צמוד לערוץ הילדים, מתעדכן, ההומור מותאם לתקופה, הילדים של היום הרבה יותר מפותחים. פעם כדי ללמוד קסם היית צריך לנסוע רחוק, והיה אדם אחד שלימד את זה, היום השוק גלוי, לילדים יש הרבה חשיפות

באינטרנט, ואתה צריך הרבה פעמים להשתדרג ולחדש. הרבה יותר קשה לגרות אותם.

"ילדים כמו ילדים, אומרים את האמת ישר ובפנים. אם הקסם לא מרשים אותם, הם לא מחזיקים את האכזבה בבטן או שפשוט מצביעים ברגליים והולכים לאכול במבה. אין להם עכבות, הם יקומו ויגידו שמשעמם".


לגלות או לא לגלות, זאת השאלה
ד"ר חן-גל הוא פסיכולוג, וקליימן הוא קוסם, אבל לשניהם מכנה משותף - הם מעדיפים שהקסם יישאר קסם. "מומלץ שהקסם לא יתגלה", מסביר ד"ר חן-גל. "יש משהו שנשבר, שהולך לאיבוד, כל האשליה נמחקת כאשר פתאום אתה רואה שהכוחות הם אנושיים. במקרים שבהם הילד מגלה את הקסם, מצד אחד יש תחושת סיפוק, זה מאתגר לפצח את הקסם, אבל מצד שני ישנה גם תחושת אכזבה לגלות שאין באמת כוחות על.

"בינינו, גם ההורים נמשכים לאשליה שיש דרך שהיא מעל השגרה. למרות שאת יודעת שזה לא ככה, האשליה מספקת סוג של מפלט. כמבוגרים אנו נאלצים להתמודד מדי יום עם מציאות מוגבלת, אבל יש לנו מקום בתוך הנפש פנימה שנמשך לאופציה שיש דברים שהם גדולים מהחיים, שאפשר להעלים דברים, זה סוג של אשליה שכולם יכולים להתחבר אליה, זה חלק ילדי שמאוד קוסם גם למבוגרים".
גם ילדים שמחים לברוח ממציאות של מגבלות או ליתר דיוק גבולות.

"ללא ספק. אחת הסיבות שהם נמשכים לקסם היא שהקסם מאפשר להם להתנתק מהמציאות על שלל מגבלותיה ועל התסכולים הרבים שמזמנים החיים. הקוסם משלה אותם שיש דרך אחרת - יש מישהו שיכול להתגבר על המציאות.
כשילד עד גיל חמש רואה שהקוסם שולף שפן, הוא חושב שהקוסם יכול לשלוף מה שהוא רוצה. אם הקוסם הצליח לעשות משהו אחד, זה סימן שהוא יכול לעשות הכל".

קליימן, אתה נוהג לגלות מה עומד מאחורי הקסם?

"אנשים מגיעים אלי תמיד עם השאלה 'איך עשית את זה?'. פעם אמרתי לאחד האבות שאם אני אגלה לו, אצטרך להרוג אותו. אז הוא ענה לי: 'מצוין, אז גלה לאשתי'. אבל בלי צחוק, יש קסמים שגם אשתי לא יודעת איך אני עושה אותם. קוסם טוב לעולם לא מגלה את סודותיו".

כל ילד יכולהאשליה היא שקוסם הוא כל יכול, אבל האם כל אחד יכול להיות קוסם, או שגם זה סוג של אשליה. לטענת ד"ר חן-גל, לא פעם ילדים שנמשכים לעיסוק בקסמים הם ילדים השרויים במצוקה, וכמפלט הם נשאבים לעולם הדמיון והפנטזיה. ואכן אפשר להציע להם לעסוק בקסמים על מנת לחזק את תחושת הכוח שלהם. קליימן מגדיל את מעגל המועמדים, ובעיקר מדגיש את האתגרים הנדרשים מהקוסמים של ימינו. "כל ילד שמשקיע בעצמו, יש לו רצון טוב, והוא דבק במטרה בסופו של דבר יכול להיות קוסם", הוא מבטיח. "אני מעביר חוגי קסמים בבתי ספר, מכיתה ב' ומעלה. בחוג עצמו מקנים מוטוריקה, עמידה נכונה, תקשורת, הצגת הקסם, בסופו של דבר זו דינמיקה קבוצתית. אין ספק שעל מנת להיות קוסם נדרש הרבה מעבר מלדעת את הקסם עצמו. יש פה אלמנטים של שיווק, צריך לדעת לתת שואו, לשדר המון ביטחון וגם לדעת לאלתר".

על חשיבות יכולת האלתור יכול קליימן להעיד ממקור ראשון. "פעם באתי לבצע קסם שבסופו אני שולף יונה מהאש. הכנסתי את היונה לקופסה, התעכבתי עם הקסם, ובינתיים אותה יונה מתה במהלך הקסם, וככה שלפתי אותה. עשיתי מיד קטע מאולתר בפנטומימה שכביכול היונה היא בובה. הכנסתי את היונה חזרה לקופסה אחרת ושלפתי משם ארנב. הכל עניין של מאית השנייה, אתה חייב להיות בפוקוס".
מתברר, שמה שאתה לא ממש חייב - נכון לעולם הקסמים גרסת 2009 - הוא זריזות ידיים. "עם הטכניקות של היום צריך להתאמן, אבל זריזות ידיים היא לא הכרחית באותה מידה כמו בעבר", מגלה קליימן. "מאחורי הקסמים הטובים והגדולים עומד מכשור אלקטרוני, אביזרים שמופעלים בלחיצת כפתור".

ד"ר חן-גל צופה שעם התקדמות הטכנולוגיה גם מעמדם של הקוסמים רק יילך ויתחזק. "ככל שהמציאות שבה אנו חיים הופכת להיות יותר מתוחכמת, מדעית, שכלתנית, יהיה יותר מקום לעולם שמנגד, עולם הקסם והאשליה, אשר יעניק את האיזון. אפשר לומר שבקצב המטורף שבו העולם מתקדם, להארי פוטר מחכה עוד קריירה ארוכה".

קסמים על המשקל: אביזרים לקוסם המתחיל
* מופע הקסמים של חזי דין: ערכת לימוד קסמים של הקוסם חזי דין, הכוללת גם DVD ובו הסברים, ובנוסף הוא מסביר איך אפשר לרחף באוויר, 79.99 שקל.

* ערכת הטלפתיה והמחשבה של הקוסם צ'יקו (מצ'יקו ודיקו): כוללת הסבר על אופן כיפוף כפיות. 199.99 שקל.

* מופע הקסמים בטירת הקסמים: טירת קסמים ובה מגירות כפולות ודלתות נסתרות - ערכה ובה DVD המספק הסברים וכל האביזרים לקוסמים הקטנים, כולל גלימה, כובע, שרביט ועוד, 149.99 שקל.

* מזוודת הוקוס פוקוס: ערכת קסמים הכוללת טריקים, פעלולים ומופעי זריזות ידיים, לגילאי 39.99 ,14-7 שקל.

* הקוסם הגדול: ערכת קסמים הכוללת 75 טריקים ואביזרים כגון שרביט קסמים, גביעים, קלפים, ארנק קסמים ועוד, לגילאי 4 ומעלה, 59.99 שקל.

* מופע הקסמים של הקוסם הגדול: ערכה הכוללת 101 קסמים מדליקים ב"תיבת אוצרות" הנוחה לאחסון ונשיאה, מיועדת לגילאי 7 ומעלה, מחיר: 59.99 שקל.

* כובע הקסמים: ערכה הכוללת ארבעה כובעים, אביזרי קוסם ו75- קסמים, לגילאי 6 ומעלה, 69.99 שקל.

* כובע הקוסם הגדול: ערכת קסמים הכוללת 200 טריקים, גלימה, כובע, כפפות וכל האביזרים הנדרשים למופע הקסמים הגדול, לגילאי 6 ומעלה, מחיר: 69.99 שקל.

* מופע קסמים מדהים עם 50 קסמים: כולל שרביט קסמים, גביעים, קלפים, ארנק קסמים ועוד, לגילאי 6 ומעלה, מחיר: 44.99 שקל, עכשיו במבצע רק ב19.99- שקל, לרוכשים ממגוון מוצרי החנות.

יום הולדת בר מצווה חוגגים עם כיפכף פורטל אירועים לילדים המרכז בתוכו את כל מה שקשור לימי הולדת




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב