דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אמנת המס עם וייטנאם הוראת חסך מס באמנה 

מאת    [ 06/12/2010 ]

מילים במאמר: 543   [ נצפה 2235 פעמים ]

ביום 1 בינואר 2010 נכנסה לתוקפה האמנה למניעת כפל מס בין ישראל לוייטנאם. במבזקינו הקודמים התייחסנו לנקודות העיקריות העולות מהאמנה החדשה (ראה מבזקי מס 313, 335).

ב- 21 בנובמבר 2010 פורסם חוזר מס הכנסה מס' 6/2010 בעניין האמנה, אשר מתייחס לנושאים העיקריים באמנה זו. בעקבות זאת,  ראינו לנכון להתייחס להוראת חסך המס כפי שהוא בא לידי ביטוי באמנה זו.

 

נציין כי ככלל, הוראת חסך מס נועדה להגן על תמריצי המס לעידוד השקעות זרות שמעניקה מדינה שהיא צד לאמנה על פי דיניה הפנימיים. סעיף חסך המס מבטיח שמדינת המושב (מדינת התושבות של מקבל ההכנסה) תעניק בתנאים מסוימים, זיכוי מס בגובה המס שהיה אמור להשתלם במדינת המקור (המדינה בה הופקה ההכנסה), למרות שבמדינת המקור ניתנה הקלה מלאה או חלקית ממס. בדרך זו, המס המוטל על פי דיניה הפנימיים של מדינת המושב אינו מרוקן מתוכן את תמריץ המס שהעניקה מדינת המקור לתושב החוץ שהשקיע בתחומה. הוראת חסך המס קיימת בעיקר עם מדינות מתפתחות, כך, קיימת הוראה זו באמנות שישראל חתומה עליהן עם סינגפור, תאילנד ודרום אפריקה (שם קיימת הוראת חסך מס ב"אזור פיתוח כלכלי" בלבד).

 

הוראת חסך המס בסעיף 24(2)(ב), באמנה עם וייטנאם, מעניקה לתושבים ישראלים זיכוי ממס וייטנאמי, אולם לא רק עבור המס ששולם בפועל כמקובל, אלא הזיכוי יביא בחשבון את שיעורי המס הקבועים באמנה, גם אם לא שולם מס בפועל, וזאת גם במקרים שמדובר בהכנסות מדיבידנד, ריבית ותמלוגים. בעניין זה נציין כי על פי הדין הפנימי בוייטנאם, דיבידנד אינו ממוסה כלל בוייטנאם. מאחר ולפי הוראות האמנה שיעור הניכוי בגין דיבידנד נקבע לשיעור שלא יעלה על 10% (כאשר מקבל הדיבידנד הינו בעל הזכות שביושר), הרי שבהתאם להוראת חסך המס, יחול על תושב ישראל נטל מס כולל של 15% בלבד, על אף שבפועל לא שילם מס כלל בוייטנאם. עוד נציין כי, ברוב המקרים, כאשר קיימת הוראת חסך מס מקובל שתהייה סימטריה בין המדינות המתקשרות, כך שגם משקיעים ישראלים וגם משקיעים וייטנאמים יוכלו ליהנות מהוראה זו. במקרה דנן, מדובר במנגנון חד צדדי הניתן רק לתושבי ישראל בגין הכנסות המופקות בוייטנאם.

בחוזר מ"ה, כאמור, צוין כי, הוראת חסך המס באמנה ניתנה בשל דרישה של וייטנאם. מכל מקום, ההוראה הוגבלה לתקופה של 10 שנים ממועד כניסת האמנה לתוקף.

 

בהקשר זה, נציין כי מנגנון מתן הזיכוי בגין מס על דיבידנד רעיוני בחנ"ז, עלול ליצור קושי במידה והחברה הוייטנאמית עונה להגדרת חנ"ז. זאת מאחר ובמועד הטלת החיוב בישראל, בשיעור של 25% על הדיבידנד הרעיוני, נדרש שינתן זיכוי על המס שאמור להיות מנוכה במקור בשל חלוקת הדיבידנד. מאחר ווייטנאם אינה מנכה מס במקור בגין דיבידנד, לכאורה, לא יינתן הזיכוי הרעיוני. ואולם, בעת חלוקת דיבידנד בפועל, תידרש ישראל, מכוח סעיף 24(2)(ב), כאמור, לתת זיכוי בשל המס האמור, אף שלא שולם בפועל. לדעתנו, לא מתקבל על הדעת שבשלב מיסוי הכנסה רעיונית יוטל מס גבוה יותר ממה שבסופו של דבר ישולם בפועל ויש לקחת בחשבון בהוראת חסך המס גם בעת הטלת המס הרעיוני.

עו"ד לילך אשרוב-רובין




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב