דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ויקיליקס: אין חדש תחת השמש יורי גנקין 

מאת    [ 04/12/2010 ]

מילים במאמר: 435   [ נצפה 1718 פעמים ]

ויקיליקס: אין חדש תחת השמש יורי גנקין

ג'וליאן אסאנג', המייסד והעורך של אתר ההדלפות ויקיליקס הפך ביממה האחרונה לאדם המפורסם, האהוב, המוערץ אך גם השנוא והמתועב ביותר בעולם. אם תשאלו אותו – כל אלה הן תופעות מבורכות שנובעות מהיותו "שליח האמת" כפי שהגדיר את עצמו באחד מהראיונות שקיים מנקודה עלומה ברחבי תבל.  

ההכרעה אם מדובר במעשה אצילי שראוי להערכה, או בצעד חמור שיוביל את אסאנג' למאסר ארוך בבוא העת (לכשרשויות החוק ישימו את ידיהם עליו) היא כמובן שלכם, אך איך שלא נסתכל על זה – מדובר על פיסות מידע מעניינות ששופכות מעט אור על דינמיקת היחסים הבינלאומיים בימינו אנו. והאמת  - אין חדש תחת השמש.

אחד הדברים המעניינים עליהם מדברים מסמכי ויקיליקס עוסק בהוראה שנתנה לכאורה מזכירת המדינה הילרי קלינטון לדיפלומטים אמריקנים – לעקוב ולרגל אחרי בכירי ארגון האומות המאוחדות ובראשם המזכ"ל המכהן באן-קי מון.  יהיה זה נאיבי לחשוב כי מדובר בהפתעה מרעישה שכן הריגול הפך כבר מזמן לכלי דיפלומטי סמוי אך לגיטימי ובמידה רבה הדדי. די להזכיר את ועידת יאלטה אשר במסגרתה שיכן סטלין את רוזוולט במלון פאר בו הוטמנו מבעוד מאוד מאות מכשירי ציתות והאזנה. בלתי נשכחת אף יותר הייתה אמירתו של רווזולט לפני הועידה, לפיה הוא רואה בסטלין אדם הגון ושותף אמיתי לדרך.

מסמכי ויקיליקס אף היטיבו לתאר את מה שידענו כבר מזמן: כל מדינות העולם הערבי שותפות לרצונה של ישראל למגר לחלוטין את שאיפותיה הגרעיניות של איראן. יותר מכך, ערב הסעודית, הגובלת באיראן מרגישה הרבה יותר חשופה והרבה פחות מוגנת מישראל למשל שעל פי הדיווחים קיבלה הבטחה מפורשת מארצות הברית למטרייה גרעינית בעת הצורך.

נוסף על כך, בל נשכח כי לישראל על פי פרסומים זרים יש את האמצעים להגן על עצמה מפני התקפה גרעינית ולהנחית מכה שנייה. המדובר באמצעים שלערב הסעודית פשוט אין בארסנל הנשק שלה.את עסקת הענק למכירת נשק מארצות הברית לערב הסעודית יש איפוא צורך לראות בהקשר זה ולא כפי שהיו כאלה שניסו לעוות את הדברים ולצייר את הדברים ניסיון אמריקאי להתריס כנגד ישראל על רקע המתיחות בין וושינגטון וירושלים

הדבר החשוב ביותר הוא לקחת את הדברים בפרופורציותץ הדלפת ויקיליקס האחרונה שתויגה כ"הדלפה הגדולה בהיסטוריה" היא איפוא לא יותר ממבוכה רבתי לדיפלומטיה האמריקאית (ולחלק מיתר מנהיגי העולם) שהוצגה במערומיה אך במישור המעשי לא גילתה פרטים חדשים שיכולים להפיל אותנו מהכיסא. כולנו מכירים את ההשוואות והאנלוגיות בין אחמדינג'אד להיטלר, בין ברלוסקוני ל"חיית המסיבות" או בין פוטין ל"זכר האלפא" – אין חדש אבל לפעמים גם הישן הוא פשוט מעניין. 

לפוסטים נוספים - היכנסו לבלוג של יורי גנקין

יורי גנקין עוסק בייעוץ אסטרטגי-תקשורתי סטודנט לתואר שני בחוג לדיפלומטיה באוניברסיטת תל-אביב ובוגר תואר ראשון במדע המדינה ותקשורת. בעל טור דעה שבועי באתר NRG מעריב הנכם מוזמנים להיכנס לבלוג שלי - http://www.yurigankin.com>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב