דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על סודות ושקרים 

מאת    [ 02/12/2010 ]

מילים במאמר: 487   [ נצפה 2757 פעמים ]

"מי שאינו משקר אינו צריך לזכור כלום"

לכולנו יש סודות. לכולנו. ללא יוצא מהכלל. כולנו שומרים לעצמנו אירועים ,מחשבות ,מעשים ושאר ירקות אשר אנחנו מעדיפים מסיבה כזו או אחרת שלא לספר. לכולנו "תיבות פנדורה" אשר פתיחתן עלולה ליצור תגובות שרשרת שאת סופן לא ניתן לצפות. אולם, לעיתים אנו נדרשים לחשוף סודות או להיחשף לסודותיו של האחר. מדוע אנו שומרים סודות אם קל הרבה יותר לחיות "קלים" ונקיים מאשמה ובושה, מדוע אנחנו לא מעדיפים לאוורר ארועי עבר והתרחשויות ובכך לטהר את האווירה?

שמירת סוד היא מטלה אנרגטית-רגשית קשה עבור האדם. שמירת סוד היא פעולה המצריכה מודעות מתמדת לפעולת השמירה ואי החשיפה ויותר מכך -הפחד מחשיפה אקראית או מכוונת ע"י אחרים. סודות מאוחסנים בחדרים האפלים ביותר של נפשינו ופעמים רבות מנהלים אותנו. אנו נאלצים פעמים רבות להתנהג ולהתנהל בדרכים מסויימות אשר לסביבתנו נראות לא הגיוניות ,תלושות, או חסרות הקשר לסיטואציה. הסביבה אינה מודעת ל"סוד" העומד מאחורי ההתנהגות ומכתיבה אותה. שמירת סודות מאלצת אותנו גם לשקר. השקר ככלי לכיסוי האמת. ברגע שאנו שומרים על הסודות ועל אוצרותינו הרגשיים הכמוסים ביותר, על מאורעות טראומתיים בעברינו או כל דבר שאין אנו מעוניינים לחשוף בגלל הפחד מתוצאת החשיפה , אנו נאלצים לזכור הכל, מה אמרנו למי, עם מי דיברנו אמת ועם למי שיקרנו בפעולת ההגנה. זוהי מטלה קשה וסוחטת רגשית ואנרגטית. העמידה התמידית על המשמר גוזלת לעיתים מהאדם משאבים מנטליים רבים ושומרת אותו במצב תמידי של דריכות ועירנות מול הסביבה.

הפסיכולוגיה רואה חשיבות בחשיפתם של סודות אשר נושאים עימם מטענים שליליים. שמירת סודות קשורה לרוב לבושה המלווה את האדם וכן מלווה בתחושות של חולשה ופחד מפני פגיעה בתדמיתו של האדם או  ביחסיו עם הסביבה. בני זוג רבים נוטים להסתיר אחד מהשני סודות הקשורים לקשרים קודמים שלהם,רומנים או  הבאת ילד מחוץ לנישואין, עניינים כספיים, סקס , מחלות תורשתיות,  סוגי התמכרויות שונים, מחלות נפש,  עבר פלילי ונושאים נוספים.

ישנם שני סודות מרכזיים:

  1. "סודות פעוטים"- אך כאילו שהינם בעלי חשיבות בעיני המסתיר אותם.
  2. "סודות גדולים"- כאילו שחשיפה שלהם עשויה להכניס טלטלה עזה לתוך הזוגיות. בסודות מסוג זה מושקעת אנרגיה רבה בהסתרתם ושימורם. הסוד קונה לו מקום בעולמו הפנימי של המסתיר ושומר אותו במצב של דריכות תמידית. אדם זה נמצא בצורה מתמדת במצב של "פנקסנות" פנימית וחישובי רווח והפסד באם יגלה או יסתיר את הסוד אותו הוא נוצר עימו.

ישנם מקרים שבהם גילוי הסוד מביא עימו תחושת הקלה, רווחה ושחרור אולם במקרים אחרים – עצם הגילוי מהווה פעולה הרסנית. תוצאות  הגילוי תלויות באישיותו של האדם, במהותו של  הסוד ובתמיכת הסביבה לחשיפה. כאשר הסוד מהווה נדבך חשוב בחייו של האדם, המחיר על שמירתו עלולה לגרום להתפתחותן של פתולוגיות נפשיות ואף פיסיות כמו הפרעות אכילה. האדם אינו יודע האם לבלוע או להקיא את הסוד המעיק עליו מתוכו. "סודות גדולים" מלווים בשקרים שמולידים שקרים נוספים ולבסוף תהליך של עיוות המציאות על מנת שזו "תתאים את עצמה"  לנרטיב של השקר.

לא קל לחיות עם סודות. זוהי אנרגיה קשה ומעוותת מציאות ותפיסה. חישבו על כך -אילו סודות יש לכם? מה מניע אתכם? האם כדאי לשחרר את נטלם המעיק של חלק מהסודות?

אורי שקד-טיפולים קצרי מועד. הרצאות,קורסים וטיפולים פרטיים . www.orish.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב