דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המלחמה בתאונות הדרכים 

מאת    [ 16/06/2007 ]

מילים במאמר: 1168   [ נצפה 9196 פעמים ]

המלחמה בתאונות הדרכים

רקע

תאונות הדרכים במדינת ישראל ממשיכות וגובות מחיר דמים גבוה, כאשר כל קברניטי התחבורה בישראל, פועלים, ככול יכולתם, במטרה להביא לשיפור המצב.

ההצלחות, עד כה, חלקיות בלבד.

המכנה המשותף, בין כל העוסקים בניתוח הגורמים לתאונות הדרכים, הוא בחלוקה שהם עושים לשלושה גורמי סיכון:

א.הגורם האנושי.
ב.גורם הדרך.
ג.גורם הרכב.

באמצעות שלושת הגורמים הנ"ל, נעשה ניסיון לאתר את נקודות התורפה ולטפל בהם, כאשר ברור כי לכל אחד מהגורמים הנ"ל, יש חלק בתוספת הסיכון, שמובילה לא פעם לתאונת דרכים עם או בלי נפגעים.

המחקרים השונים מראים כי הגורם הדומיננטי מבין השלושה הוא הגורם האנושי.

הטיפול בגורם האנושי- המצב הקיים

לימוד הנהיגה והתנאים לקבלת רשיון עד דרגה 03 +דרגות א', ב' ו-ג':

1. בדיקות רפואיות
2. מבחן עיוני.
3. הכשרה מעשית.
4. מבחן מעשי.

לימוד הנהיגה והתנאים לקבלת רשיון למשא כבד, גורר תומך, רכב ציבורי ורכבים ייחודיים (מלגזות, טרקטורים וטרקטורונים):

1. בדיקות רפואיות +בדיקות ייחודיות.
2. הכשרה עיונית.
3. מבחן עיוני.
4. הכשרה מעשית
5. מבחן מעשי.

הקריטריונים לחידוש רשיון:

1. הצהרת בריאות + במקרים מסוימים דרישה לבדיקה.
2. תשלום אגרה.
3. מבחן עיוני ומעשי לאחר אי חידוש רישיון נהיגה למעלה משנה.
4. מבחן עיוני ומעשי לאחר שלילה.


ההכשרות הקיימות לבעלי רשיונות נהיגה מסוגים שונים:

1. הכשרה עיונית/מעשית לשדרוג רישיון הנהיגה.
2. הכשרה עיונית להמרת רישיון נהיגה זר.
3. קורס עיוני ומבחן עיוני לצוברי נקודות (שיטת הניקוד).






יוזמות שנעשו במסגרת המלחמה בתאונות הדרכים.


פעולות הכשרה:

1. הכשרת והקמת משמרות הבטיחות בבתי ספר.
2. קורס עיוני לכלל בעלי רשיונות, לאחר 3 שנים מיום הוצאת הרשיון.

פעולות חקיקה:
1. שינוי גיל לומדי הנהיגה ומקבלי רישיונות הנהיגה.
2. חיוב בנהג מלווה.
3. איסור הנהיגה לצעירים בשעות הלילה.
4. איסור לצעירים הרוכבים על רכב דו גלגלי להסיע אדם נוסף עד גיל 18.
5. הגבלת צעירים עד גיל 18 לנהוג באופנוע שנפח המנוע עולה על 50 סמ"ק.
6. איסור הסעת יותר משני נוסעים לנהגים חדשים.

פרויקטים ניסיוניים:

1. פרויקט לימוד הנהיגה בבתי הספר התיכוניים.
2. פרויקט חיילים בחופשה.
3. הקמת מגרש לביצוע טרום מבחן לתלמידי נהיגה.
4. אימון במשטח החלקה לנהגים מקצועיים ממסגרות שונות.



תכנון עתידי של משרד התחבורה/אגף הרישוי.

1. הקמת מגרשי הדרכה.
2. שינוי מבנה בתי הספר לנהיגה והקמת מל"ן ללימוד נהיגה.
3. שינוי תהליך לימוד הנהיגה במסגרת המל"ן.
4. שינוי בדרגות רשיון הנהיגה.
5. שינוי תקופת הליווי של הנהג המלווה.


הבעיות .

1. העדר חינוך התנהגותי.
2. ליקויים בדוגמא אישית - הורים, בני משפחה, נהגי חברות ההסעה.
3. רמת המבחנים העיוניים והמעשיים.
4. רמתם המקצועית והמוסרית של מורי הנהיגה.
5. רמתם המקצועית והמוסרית של המנהלים המקצועיים.
6. רמתם המקצועית והמוסרית של בוחני הנהיגה.
7. מערכת הפיקוח והבקרה על בוחני ומורי הנהיגה.
8. המעקב אחר רמתם המקצועית של הנהגים.
9. הרמה המקצועית של העוסקים באכיפה.
10. הרמה המקצועית של הצוות המקצועי במשרד התחבורה.






מחדלים במצב הקיים.


מחדל הרכב הכבד.

עד שנת 1995 כל מבקש רישיון נהיגה לרכב מעל 15 טון חויב ברישיון נהיגה לרכב משא עד 15 טון, בדיקה רפואית וקורס עיוני שבסופו קיבל תעודה. על סמך התעודה שודרג רישיון הנהיגה שלו לרכב מעל 15 טון. בשנת 1995 החליט אגף הרישוי לחייב את מבקש הרישיון גם בהכשרה מעשית של 22 שעורי נהיגה כתנאי למבחן מעשי. התוצאה של דרישה זו היתה שכ - 70% מהנהגים נכשלו במבחן המעשי ונאלצו לקבל שעורים נוספים ולגשת למבחנים חוזרים. על פי נתון זה מסתבר שנהגים שקיבלו רישיונות נהיגה רק על סמך השתתפות בקורס העיוני אינם כשרים לנהיגה ונוהגים עד היום בכבישי ישראל עמוסי התאונות.


מחדל הרכב הציבורי (אוטובוס).

מבקש רישיון לרכב מסוג אוטובוס חייב כתנאי ברישיון לדרגה 02 (רכב פרטי), בדיקות רפואיות, קורס עיוני ומבחן מעשי. כאשר הנהגים הלומדים בבתי הספר הפרטיים המחזיקים באוטובוס ללימוד נהיגה
מסיימים את לימוד הנהיגה ומקבלים רישיון נהיגה פונים לחברות הציבוריות (אגד או דן) הם נאלצים לקבל הכשרה נוספת של שעורי נהיגה רבים וחלקם גם לאחר ההכשרה הנוספת אינם מתקבלים לעבודה בגלל רמת נהיגה ירודה. נהגים אלה פונים לחברות האוטובוסים הפרטיות ושם משמשים כנהגים.


דוגמאות להצעות שיפור.

תנאים לקבלת רישיון נהיגה

הקמת צוות מקצועי בלתי תלוי שיבחר בזכות כישוריו המקצועיים בלבד, ושיעסוק ב:

* שינוי התכנים של החומר העיוני הנדרש ממבקשי רישיונות הנהיגה לסוגיהם והפיכתו לרלוונטי כך שתוצאות המבחנים העיוניים יצביעו בוודאות על הבנה של לומד הנהיגה בחומר הנלמד.
* קביעת קריטריונים למבחני הנהיגה המעשיים, באופן שיבטיח שהצלחה במבחן המעשי תצביע בוודאות על כושר נהיגתו והתאמתו של מבקש רישיון הנהיגה להימצא בדרך.


אסור שמשפט הביקורת, "המורים מלמדים והתלמידים לומדים רק לעבור את הטסט", יהיה משפט עם קונוטציות שליליות. השאיפה, להגיע למצב שבו תלמיד שלמד כדי לעבור את המבחן העיוני או המעשי או מורה שלימד ותלמידו הצליח במבחן העיוני או המעשי עשו כל שצריך. תלמיד שלא עבר את המבחן לא יוכל להאשים את הבוחן אלא רק את עצמו או את המורה שלו.


תנאים לחידוש רישיון נהיגה והוראה.

נהגים מקצועיים: (אחת ל 3-5 שנים)

1. חיוב בבדיקות רפואיות מקיפות הכוללות מצב גופני ונפשי.
2. בדיקת עבר משטרתית הכוללת עבירות פליליות ועבירות תנועה.
3. פרטים מחברת הביטוח על תביעות וניתוח משמעות התביעות הקיימות.
4. בדיקת ניסיון מוכח בנהיגה, אישורים ממקום העבודה על תקופת עבודתו וטיבה.
5. בדיקת יומני העבודה האישיים של הנהג המעידים על שעות העבודה והמנוחה.
6. מבחן עיוני ומעשי בנהיגה.



ציבור הנוהגים: (אחת ל 10 שנים)


1. חיוב בבדיקות רפואיות מקיפות הכוללות מצב גופני ונפשי.
2. בדיקת עבר משטרתית הכוללת עבירות פליליות ועבירות תנועה.
3. פרטים מחברת הביטוח על תביעות וניתוח משמעות התביעות הקיימות.
4. מבחן עיוני ומעשי בנהיגה.


מורי נהיגה ומנהלים מקצועיים של בתי ספר לנהיגה.

1. שינויים בהליך ההכשרה ובדיקת ההתאמה.
2. שינוי התכנים בקורסי ההכשרה - קביעת נושאים ומספר שעות להעלאת הרמה המקצועית.
3. שינוי בסיסי בביצוע המבחנים העיוניים והמעשיים במהלך ההכשרה.
4. קביעת תקופת התמחות למורה החדש.
5. עידוד מדריכי נהיגה שיפעלו לצד מורי הנהיגה.ך
6. חיוב בבדיקות רפואיות מקיפות הכוללות מצב גופני ונפשי.
7. בדיקת עבר משטרתית הכוללת עבירות פליליות ועבירות תנועה.
8. פרטים מחברת הביטוח על תביעות וניתוח משמעות התביעות הקיימות.
9. מבחן עיוני בדיני תעבורה ונוהלי רישוי.
10. בדיקת אחוזי הצלחה.


הולכי רגל.

חלוקת הולכי הרגל לקבוצות סיכון ובנית תכנית הסברה הדרכה ואכיפה לכל אחת מהן.

משטרת ישראל.

1. הכשרה עיונית בנושאי התעבורה.
2. חלוקת עבירות תנועה על פי דרגות סיכון.
3. קריטריונים לקבלת החלטה לגבי רישום דו"ח או הסברה.
4. הכשרה מעשית.


קציני בטיחות בתעבורה.

1. פירוט הגדרת תפקידו של קצין הבטיחות.
2. הרחבת פעילותו וסמכויותיו של קצין הבטיחות בהקשר לגורם האנושי.
3. מעקב ופיקוח אחר פעילותו של קצין הבטיחות.
4. שינויים המתכונת פעילןת משרדי קציני הבטיחות, במסגרת חוק המוביל במתקנתם הנוכחית.


הצעות לפעולות להגברת המודעות ולהעלאת רמת הבטיחות.

1. עדכון אוכלוסיית הנהגים בכל השינויים הרלוונטיים בחוקי התנועה ובתקנות
המשתנות.
2. שליחת חומר כתוב ושימוש באמצעי פרסום.
3. הקמת מרכז מידע שיענה 24 שעות ביממה לשאלות נהגים בנושאי הנהיגה השונים.
4. בדיקת התאמה, הכשרה והדרכה לנהג מלווה.
5. איסוף נתונים מחברות הביטוח על תאונות נזק בלבד וטיפול בנהגים המעורבים
בסוג זה של תאונות לצורך מניעת תאונות בעתיד.
6. קביעת תקופת "חונכות" למקבלי רשיונות לרכב ציבורי ולרכב כבד ע"י נהג מנוסה
בעל וותק וניסיון מוכח.
7. פעולות אכיפה תחת הכותרת חינוך.
8. הקצאת מתנדבים להדרכה ועזרה מחוץ לשערי בתי ספר וגני ילדים ( מניעת עצירת
כלי רכב בחניה כפולה/ מעבר מסוכן של ילדים בין כלי רכב).
9. הכשרת כוח אדם לצורך הדרכה עיונית ומעשית לנהג מלווה.
10. הצבת מתנדבים לצורך הסברה והרתעה.




נכתב ע"י יצחקי דוד*
כתובת: קהילת קיוב 22, תל-אביב
טל. 0522-444223
מורה נהיגה ומנהל מקצועי של בית ספר לנהיגה, על כל סוגי כלי הרכב, למעלה מ-30 שנה.
משמש כמרצה מטעם גופים שונים במגוון נושאים בתחום התחבורה.
הכשרתי במשך למעלה מ-15 שנים מורים לנהיגה מכל רחבי הארץ, במקצועות שונים, עיוניים ומעשיים של קורסים להוראת נהיגה.
השתתפתי בתכנון וביצוע של פרויקטים שונים בתחום התחבורה, לרבות פרויקט ניסיוני בתחום החינוך התעברתי במסגרת הטכניון.
מדריך ראשי בנושאי נהיגה מבצעית, נהיגת שטח והחלקה, מטעם גופים שונים לרבות צהל משטרת ישראל וכו'.
קצין בטיחות בתעבורה ובעל משרד למתן שרותי בטיחות לכ- 350 כלי רכב כבדים בהתאם לחוק המוביל.
מחזיק בתעודת נותן חוות דעת מומחה בנושאי תחבורה מטעם בתי המשפט.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב