דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שהנזק לרכב יזיק פחות לכיס 

מאת    [ 15/09/2005 ]

מילים במאמר: 894   [ נצפה 5601 פעמים ]

תאונות דרכים קלות שגורמות לנזקי פח לרכב, יכולות לעיתים לגרום לנזקים כבדים לכיס. כיצד צריך לתפקד במקרה של תאונה קלה ומה צריך להכין מראש ברכב. עצות ששוות כסף

הסטטיסטיקה העגומה מלמדת כי עומסי תנועה יגרמו בהכרח לתאונות "עצבנות" (בעיקר פגיעות מאחור, אי-מתן זכות קדימה וכו'). מתוך תקווה כי מעט מתוכן ככל הניתן יהיו כרוכות בפגיעות בנפש, יעסוק השבוע המדור בעצות לנזקי "פח". מתברר כי ניתן להיערך טוב יותר לתאונה ולהקטין או אף למנוע את הנזק לכיס.

כדאי להיערך מראש (במיוחד מי שעיסוקו דורש שימוש מאסיבי ברכב כגון נהגי מוניות, ציי רכב וכו') ולצייד את הרכב בטופס פרטי תאונה שיהיה זמין למקרה הצורך. טופס שכזה עשוי להקל עליכם לזכור מהם הפרטים שרישומם נדרש, כיצד עליכם לנהוג ולהקל עליכם לערוך רישום מסודר ויסודי.

במקרים רבים כרוכה תאונה בלחץ נפשי רב של כל הנוגעים בדבר. גם השקולים שבינינו עלולים לאבד של שלוותם ופרטים רבים עשויים להישכח כאשר ידרשו לבסוף. לכן מומלץ להוסיף לתא הכפפות שברכב מצלמה (אפילו חד פעמית) - כי לפעמים תמונה אחת אלפי שקלים.

לא להתנצל

אז כיצד מומלץ לנהוג במקרה שעברתם תאונה קלה? להלן מספר טיפים.

לעולם לא להודות באשמה ולא להתנצל - נשמע אמנם לא נעים - במיוחד אם אתם אשמים בתאונה - אך זו חובתכם. לפי תנאי הפוליסה שלכם נאסר עליכם להודות באשמה לתאונה. עקרונית עלול להיווצר מצב בו תטען חברת הביטוח שלכם בדיעבד כי הפרתם את חוזה הביטוח וכי עליכם להשיב לה את הסכומים ששילמה לצד השני.

מה כן ניתן לעשות? להתנהג באדיבות, בנימוס ובשיקול דעת, וכמובן לברר מה שלום הצד השני. אם נגרמו פגיעות גוף למי מהצדדים חובה להזמין משטרה למקום.

אם הצד השני מתנצל או מודה באשמה - התפתחות חיובית עבורכם אך לא כדאי לשמוח בטרם עת, כי במקרים רבים חוזרים בהם נהגים מההודאה. לכן כדאי, אם יש אפשרות לכך, להעלות ההתנצלות או ההודאה באשמה על הכתב ולהחתים על כך את הצד השני, או את אחד מעדי השמיעה. אם הצד השני מסרב לחתום על הודאה בכתב כדאי לרשום את הודאתו בצורה קרובה ככל הניתן לצורה בה נאמרו.

החלפת פרטים - עליכם להציג בפני הצד השני את רישיון הנהיגה שלכם ותעודת הביטוח וכמובן שעליכם לדרוש מסמכים אלה גם מהצד השני. כדאי לרשום את פרטי מבטחת רכב הצד השני ומספר הפוליסה (עליכם לאתר מי המבטחת הרשומה לצד חברת אבנ"ר ולברר אם היא מבטחת הרכב גם בביטוח צד שלישי ולא רק בביטוח חובה). יש לוודא שרישיון הנהיגה והביטוח של הצד השני הינם בתוקף.

איסוף פרטים נוספים - יש לרשום את מספר הרכב השני, סוג הרכב, דגם וצבע וכן את פרטי הנוכחים לרבות נהג רכב הצד השני, הנוסעים בכלי-הרכב ועדים נוספים לאירוע (לגבי כל אחד מהם כדאי לרשום מספר זהות, שם וכתובת מלאים ומספר טלפון).

להזמין שמאי מטעמכם

יש לציין גם כיצד אירעה התאונה ואילו תמרורים או סימנים רלוונטיים היו במקום וכן פרטי כלי-רכב נוספים שהיו מעורבים באירוע או עמדו בסמוך (ניתן לאתר בעת הצורך את פרטי בעלי כלי-הרכב לפי מספרי הרישוי ולזמנם לעדות בבית-המשפט).

יש לרשום את יום ושעת האירוע, מהיכן הגיעו כלי-הרכב השונים, מהירות נסיעתם ופרטים נוספים שיסייעו מאוחר יותר למי שלא נכח במקום לדעת מי אשם בתאונה. כמו-כן רצוי לרשום מהם הנזקים הנראים לעין שנגרמו לכל אחד מכלי-הרכב ובאילו אזורים שלו (אך לא לתת את הרשימה לצד השני!).

אם דאגתם להכין מצלמה מבעוד מועד זה הזמן לתעד את נזקי כלי-הרכב, מיקומם (בטרם יוזזו מהמקום) והתמרורים או הסימנים הלרוונטיים שבמקום.

בסמוך ככל הניתן לאחר האירוע - יש להודיע על התרחשות האירוע לחברת הביטוח שלכם. אם אינכם אשמים בתאונה לא כדאי למהר ולתבוע את הפוליסה (השתתפות עצמית, כינון וכו' עשויים להגיע לסכומים נכבדים).

בכל מקרה כדאי יהיה להזמין למקום שמאי רכב מטעמכם (לא מטעם הביטוח גם אם זה חינם). לא זה המקום לחסוך. שירות 144 עשוי לעדכן אתכם בקלות בפרטיהם

של שמאי רכב שמשרדיהם ממוקמים באיזור. הבדלים בין חוות-דעת שמאי עצמאי שהוזמן למקום מטעמכם לבין שמאי מטעם חברת הביטוח עשויים להגיע למאות אחוזים ולאלפי שקלים. גם אם בכוונתכם לתבוע את הצד השני ולא נראה לכם שלחברת הביטוח שלכם יש אינטרס בהפחתת הנזק בחוות הדעת, כדאי לזכור שחברת הביטוח כבר נערכת לאפשרות שבסופו של יום תיאלצו לתבוע דווקא את הפוליסה (כלומר את חברת הביטוח שלכם).

לתעד את הנזקים

אם שמאי הרכב שהזמנתם יכול להגיע למקום האירוע - הרי זה משובח! אם לא יבדק הרכב על-ידו במוסך.

יש לשמור ולתעד כל הוצאה והפסד שנגרמו לכם עקב התאונה שהרי מאוחר יותר סביר להניח שתבקשו לקבל פיצוי עבורם.

לבסוף יש לארגן, באופן מסודר את כל המסמכים הרלוונטיים ובמיוחד טופס פרטי האירוע, העתק רישיון הרכב, רישיון הנהיגה של מי שנהג ברכב בזמן התאונה, חוות-דעת השמאי, חשבוניות וקבלות רלוונטיים, אישור "העדר תביעות" מחברת הביטוח שלכם וחשבונית המוסך אם תוקן הרכב. עם המסמכים מומלץ לפעול באחת מ-2 דרכים: לפנות לעורך-דין ולסכם איתו ששכר הטרחה ישולם רק מתוך הסכומים שיתקבלו עבורכם. האפשרות השניה היא לפנות, באמצעות סוכן הביטוח שלכם, לחברת הביטוח של הצד השני ולקוות שהיא תפצה אתכם. עקרונית עליה לעשות כן בתוך 30 יום מהמועד בו היו ברשותה כל המסמכים הדרושים לבירור החבות.

הניסיון מלמד כי במקרים רבים תנסה חברת הביטוח, לאחר אותה תקופה, "לקזז" סכומים כאלה ואחרים מתוך התשלום שתעביר או תסרב בכלל להעבירו. גם במקרה כזה ניתן לפנות לעו"ד. יש לשים לב שלא לחתום על "כתב סילוק" אותו נוהגות חברות הביטוח לרשום מאחורי ההמחאה הנשלחת אליכם. כשתבקשו להפקיד את ההמחאה תיאלצו לחתום על חלקה האחורי ובכך לוותר על כל יתר טענותיכם בנוגע לתאונה.
המחבר הינו עו"ד, חבר וועדות המדע והטכנולוגיה, המחשוב והתכנות, הבנקאות והתובענות הייצוגיות של לשכת עורכי-הדין. תוכן הכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו חסין מטעויות והשמטות ואין להסתמך עליו לשם ביצוע או הימנעות מביצוע פעולה כלשהי.
www.rnc.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב