דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מימוש זכויות סוציאליות של עובדים כנגד חברות או עסקים בפשיטת רגל 

מאת    [ 30/11/2010 ]

מילים במאמר: 645   [ נצפה 2342 פעמים ]

כיצד ניתן לממש זכויות סוציאליות של עובדים כנגד חברות או עסקים שפעילותם המסחרית הופסקה לחלוטין , ועם זאת נותרו חייבים לעובדיהם סכומים ניכרים בגין שכר עבודה , פיצויי פיטורים וכיו " ב זכויות סוציאליות .

השאלה מקבלת משנה תוקף בעת שמדובר בעובד שכבר פתח בהליכים כנגד חברה , הגיש תביעה בבית הדין לעבודה ורק באמצע ההליך התברר לו כי החברה הפסיקה פעילותה .

השאלות הנפוצות בהקשר זה הינן :

 

* האם יש טעם להמשך הליכים בבית הדין ?

* האם יש מקום לתבוע באופן אישי את המנהלים ?

* האם ניתן לתבוע מביטוח לאומי סכומים כלשהם בעד פיצויי הפיטורים , שכר העבודה והפרשות לגמל שלא שולמו לעובד ?

להלן ננסה להשיב לשאלות אלה :

 

* האם יש טעם להמשך הליכים בבית הדין כאשר מ תברר שהחברה הפסיקה פעילותה :

 

התשובה לשאלה זו נעוצה בשאלה , האם ניתן להשתכנע בנסיבות העניין , כי בסופו של יום , גם אם יזכה הלקוח בהליך כנגד החברה , יהיה ממי להיפרע את הסכומים המגיעים לו . במידה שהתשובה היא שלא יהיה ממי להיפרע , אזי על פניו , אין טעם להמשיך לנהל הליכים נוספים כנגד החברה . בכך גם ייחסך מהלקוח תשלום שכר טרחה לפרקליט המייצג אותו וכמובן זמן יקר שבמהלכו ניתן להקדיש משאבים למימוש הזכויות בערוצים אחרים ( כפי שיפורט להלן ).

 

* האם יש מקום להגיש תביעה ישירה נגד מנהלי החברה -

 

הנטיה של בתי המשפט בכלל ובתי הדין בכללם , היא לא למהר להתיר תביעות אישיות כנגד מנהלים רק בשל כך שהחברה שניהלו נקלעה לקשיים כלכליים .

אם התקיימו נסיבות המצדיקות הגשת תביעה ישירה ( כגון , ניהול בתרמית וניצול כסות התאגיד למעשי מרמה והונאה של העובדים על ידי המנהלים ), יש להגיש בקשה מתאימה לתיקון כתב התביעה ורק בהינתן רשות מאת בית הדין , ניתן להגיש תביעה כנגד המנהלים . שיקולים נוספים שכדאי לבחון בטרם הגשת התביעה : האם המנהלים בארץ - האם במקרה ותזכה בתביעה כנגדם - יהיה ממי להיפרע - מעבר לכך ראוי לזכור כי הליך של תביעה אישית כנגד מנהלים הינו הליך מורכב , ולעיתים קשה מאוד להוכחה .

* בנוגע לתביעת פיצויים ושכר מהמוסד לביטוח לאומי - אין דרך לתבוע ישירות מביטוח לאומי סכומים שחברה חבה לעובד , אלא על סמך צו בית משפט מחוזי המורה על פירוק החברה .

 

עובד שלא קיבל את התשלומים המגיעים לו מהחברה , טוב יעשה אם ישקול באמצעות עו " ד הבקיא בנושא , הגשת בקשה לפירוק חברה לבית המשפט המחוזי , באיזור בו פעלה החברה . בית המשפט המחוזי יבחן את הבקשה לפירוק חברה ואם ישתכנע שלא ניתן להחיות את החברה או אם לא הוגשה התנגדות לפירוק והתקיימו הנסיבות המתאימות , ינתן צו פירוק כנגד החברה . או אז יש להגיש תביעות חוב בגין הסכומים שהחברה נותרה חייבת לעובד לידי הנאמן הממונה על ידי בית המשפט המחוזי . היה והנאמן מאשר את תביעת החוב של העובד , ניתן לפנות אל המוסד לביטוח לאומי לקבלת הכספים שנפסקו על ידי הנאמן ( עד לתקרה המותרת על פי חוק ).

הסכום ה מקסימאלי של שכר העבודה ופיצויי הפיטורים שהעובד זכאי לקבל כגימלה ( בגין חוב המעביד ) מוגבל בסכום שלא יעלה על עשר פעמים " השכר הממוצע " במשק . יודגש כי בתביעת חוב ניתן לכלול גם תביעה בגין סכומים שהיה על המעסיק להעביר לקופת גמל או פנסיה . מקסימום החוב שקופת - גמל יכולה לתבוע כגימלה , בגין חוב המעביד , גם הוא מוגבל בסכום שלא יעלה פעמיים " השכר הממוצע " במשק .

 

הסכומים המשולמים צמודים לשינויים שחלים בשיעור של השכר הממוצע במשק , וזאת כדי להבטיח את הערך הריאלי של הפיצוי .

 

להלן פירוט הסכומים : ( א ) בעד חובות המעסיק לעובד שכיר לגבי שכר עבודה ופיצויי פיטורים - עד סכום של   103,675 ש " ח ( החל מ - 01.01.2010) בצירוף הפרשי הצמדה מיום היווצרות החוב עד יום התשלום על ידי המוסד לביטוח לאומי בפועל . ( ב ) בעד חובות המעביד יעביר המוסד לביטוח לאומי לקופת הגמל של העובד הזכאי - עד מקסימום של 15,950 ש"ח ( החל מיום 01.01.2010) .

 

סכומים אלו מתעדכנים מעת לעת וניתן לבדוק את הסכומים העדכניים באתר הבית הרשמי של המוסד לביטוח לאומי .


* הכותב הינו עו"ד המתמחה בדיני עבודה, מקרקעין וליווי יזמי נדל"ן, משפט אזרחי/מסחרי, חוזים, שוק ההון, וליטיגאציה מסחרית. ** המידע לעיל הינו כללי בלבד ואינו מהווה בשום מקרה תחליף לייעוץ משפטי.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב