דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה זה אימון אישי ולמה מאמן אישי כל כך אפקטיבי? 

מאת    [ 27/11/2010 ]

מילים במאמר: 1115   [ נצפה 2539 פעמים ]

מה זה אימון אישי ומה מאפשר מאמן אישי? זהו תהליך לימוד המאפשר לאדם ללמוד כיצד להפיק את המיטב שבו, בין אם בתחום האישי או העסקי. האימון מכוון תוצאה ומכיוון שתוצאות הן לעולם דבר מדיד, אז האימון הוא בר מדידה, גם בנקודת ההתחלה וגם בסיומו. אימון אישי לא עוסק בסיפורים ומעשיות אלא ביכולתו של אדם ליצור את התוצאות הרצויות לו בחייו.

אימון אישי איננו עוסק בהקניית ידע אלא ברכישת מיומנויות
. אילו אימון היה ממוקד בהקניית ידע, כל העסק היה הרבה יותר פשוט. הייתי שולח למאומן שלי רשימה בביליוגרפית, היינו עושים בוחן כעבור שבוע וכולם היו מרוצים, מצליחנים ומאושרים. זה לא עובד כך.

בדיוק כשם שאי אפשר ללמוד לשחק כדורסל מתוך קריאת ספרים, אלא צריך לרכוש מיומנויות, כך גם תחום האימון. אין דרך לרכוש מיומנויות מתוך ספרות. צריך לרדת למגרש וללמוד לשחק. צעד קטן שמוביל לעוד צעד. רכישת מיומנות זה לעולם תהליך. כמו ללמוד נהיגה. אין קיצורי דרך.

האם כל אחד יכול ללמוד הכל
? האם כל אחד יכול ללמוד להצליח, האם כל אחד יכול ללמוד להיות מנהיג, האם כל אחד יכול לפתח כישרון בכל תחום? גישתי אומרת שבוודאי, שבטח, שחד משמעית כן! ברור לי שרבים מכם, לרבות מאמנים רבים, מרימים עכשיו גבה בסקפטיות.

את בעלי הגבה המורמת אני מבקש לשאול, האם יש אפשרות שאני יודע אולי משהו שאתם לא?! בכל אופן, אני מוכיח זאת בחיי והוכחתי זאת בחיי מאומנים שלי אין ספור פעמים לאורך עשר שנות פעילותי בתחום.

מה הופך מאמן אישי או אימון אישי לכלי כל כך אפקטיבי
? ראשית, פשטותו. בבסיס תהליך האימון עומד רציונל פשוט שקל להבינו. לדוגמה, מנכ"ל מסוים שעובד כמו חמור וחי כמו כלב. חלקכם וודאי יאמר שאם כך, הוא כנראה זקוק לווטרינר ולא למאמן. עובד המון שעות, עושה הכל בעצמו, למרות שיש סביבו צוות עובדים. חי חיים מוטרפים, מגיע לסופשבוע ונופל שדוד, מעביר יומיים רצוף בשינה. האם הוא עושה זאת בכוונה? כנראה שלא.

קיימת שם התנהלות אוטומטית שיושבת על שורה של אמונות אוטומטיות, המייצרות את אותה התוצאה. הקסם של תהליך האימון האישי שהוא מאפשר למאומן, לראשונה בחייו, לראות את זה. למה חשוב לראות? כי אדם לא יכול לשנות משהו שהוא לא רואה. היכולת לראות את האוטומט הזה היא לכשעצמה פריצת דרך ענקית.

דבר נוסף שתורם לאפקטיביות היא העובדה שמאומן יוצר את התובנות בעצמו. הוא מגיע למסקנות הכי נכונות עבורו. האימון רק יוצר את הסביבה המאפשרת זאת.

גם הנחות היסוד של האימון האישי משרתות את הקסם שנוצר שם
, והנה כמה מהנחות היסוד שלי:

למרבית האנשים אין שום בעיה, מלבד האמונה שיש להם בעיה. תמיד מדהים אותי מחדש היקף היצירתיות בכל הנוגע להמצאת בעיות שאנשים ממציאים לעצמם. למשל, "אני עקשן", "אין לי כישרון ל...", "יש לי בעיית קשב וריכוז" "אני לא סומך על..." והרשימה היא אין סופית כמעט.

כל דבר אפשר ללמוד וכל אדם יכול ללמוד ליצור בחייו כל תוצאה
. אהבה, מנהיגות, פתיחות, כישרון, אומץ, כל אלו הן מיומנויות שכל אדם יכול ללמוד, אם חשוב לו ללמוד אותן. ההנחה הזו שאומרת ש"אני יכול הכל והכל תלוי רק בי" היא הנחה נדירה, לרבות בקרב מאמנים. היא מאפשרת לי להגיע למקומות יוצאי דופן, ולהוביל מאומנים שלי לשם גם.

אין אמת
, מלבד האמת הפרטית שכל אדם מחזיק בה. אני קורא בימים אלה את הספר "הפיזיקה של הבלתי אפשרי" מאת מיצ'יו קאקו. הספר בודק עד כמה טכנולוגיות שנתפסות כ"בלתי אפשריות" היום, עשויות להיות אפשריות מחר. פגשתי שם משפט ששבה את לבי. "המדע אינו עוסק בחקר האמת אלא בחקר הפרדיגמות".

המדע אינו עוסק בחקר האמת פשוט מפני שהגיע למסקנה שאין אמת, אלא רק מגוון של הנחות. העובדה שאנשים רבים חוזרים על הנחה מסוימת, גורמת לזה שהיא נתפסת בעיני רבים כ"אמת". ההיסטוריה רצופה באין ספור הנחות כאלה שפעם נתפסו כ"אמת" ובהמשך הדרך הופרכו.

אימון אישי עושה את אותו הדבר בדיוק. מאפשר למאומן לחקור את הפרדיגמות שלו, את אותן הנחות היסוד הנתפסות על ידו כ"אמת", ולבחון עד כמה הן משרתות אותו. המאומן לומד להחליף פרדיגמות דפקטיביות באפקטיביות. זהו. פשוט, לא?

כל אדם הוא מושלם באופן בלתי מושלם, או בלתי מושלם באופן מושלם. אין צורך לשנות בו כלום. מרבית האנשים חיים באמונה שחסר להם או בהם משהו, ולכן הם לא מספיק טובים. זו רק אחת הפרדיגמות שמחרבות לאנשים את החיים. גישתי היא שאין צורך לשנות כלום אלא רק ללמוד. כל אדם הוא מספיק טוב בדיוק כפי שהוא.

האם תמיד אימון אישי מצליח
? לא. אימון מצליח כאשר יש נכונות ללמוד, כאשר זה מאוד חשוב למאומן, וכאשר יש נכונות מצידו לעשות את שנדרש לעשות. ברור שכדי שאדם יקבל תוצאות אחרות, הוא צריך ללמוד לפעול אחרת, וגם לחשוב אחרת. אם מאומן ממשיך לעשות רק את מה שנוח לו, האימון נכשל ולא יאפשר לו ליצור בחייו את התוצאה הרצויה.

ממי נכון ללמוד
? זו שאלה מאוד חשובה. אם פעם האמרה הנפוצה היתה "זרוק אבן ותפגע בשני עורכי דין", הרי שכיום היא רלוונטית באותה מידה לתחום האימון. גישתי באשר לשאלה ממי נכון ללמוד היא בלתי שגרתית. לגישתי אימון הוא לא מקצוע, אלא בראש ובראשונה דרך חיים. יכולתו של אדם לשמש מאמן איננה קשורה בהכרח לתעודת הסמכה כזו או אחרת. יש אנשים שגם אלף תעודות לא יהפכו אותם למאמנים.

אם אדם איננו יודע ליישם בחייו את היכולת ליצור בעבורו את התוצאות הרצויות לו, אין לו אפשרות ללמד אחרים לעשות זאת בחייהם. ואם ילמד, הרי שילמד תאוריה חסרת משמעות. אם האתגר שלכם הוא הגשמה מקצועית, ודאו שאתם לומדים ממאמן שמיישם זאת בחייו. אם האתגר שלכם הוא כסף, ודאו שאתם לומדים מאדם שלמד כבר איך ליצור שפע בחייו. אם האתגר שלכם זוגיות, למדו מאדם שחיי את הזוגיות האידאלית שלו.

אחרת מה ילמד אתכם?! תאוריה?! החיים שלי ושלכם לא תיאורתיים. הם מתנהלים כאן ועכשיו. וכך גם תהליך האימון. אין בו שום דבר תיאורתי. הוא מכוון עמוק אל תוך החיים של המאומן.

האם אימון אישי הוא ענין יקר? מעת לעת אני מקבל פניות בענין אימון כאשר השאלה הראשונה היא כמה זה עולה? התשובה שלי לשאלה הזו פשוטה. איזה מחיר אתה משלם היום על הבינוניות בקריירה ובהגשמה המקצועית, על הלבד, על תחושת הפספוס וההחמצה, על החיים בהישרדות. כמה שנים אתה כבר משלם את המחיר הזה וכמה עוד שנים תרצה לשלם אותו?!

הניסיון שלי מלמד דבר פשוט. בדרך כלל בינוניות גובה מחיר כספי של עשרות ומאות אלפי שקלים שאבדו ועוד יאבדו לאורך השנים. מבלי להתייחס כלל למחיר הנפשי והרגשי שהיא גובה. מתוך הפרספקטיבה הזו ברור לי שהשקעה באימון היא לא הוצאה, אלא אחת ההשקעות החשובות והמשמעותיות ביותר שאדם יכול לעשות בימי חייו.

באופן אישי אין לי ענין לעבוד עם אנשים שהשאלה החשובה ביותר עבורם היא כמה זה עולה. יש לי ענין לעבוד רק עם אנשים שהשאלה החשובה ביותר עבורם היא "מה אימון אישי איתך יכול לאפשר לי"? אלו שיש להם מוטיבציה גבוה ללמוד וליצור שינוי. עבורם, השמים הם לא הגבול. השמים הם רק שמים, והם יקבעו איפה יעבור הגבול. אלה האמנים שיוצרים את יצירת המופת של חייהם.

אגב, כל הכתוב כאן רלוונטי באותה המידה גם לאימון עסקי.
בהוקרה והערכה

רובי שטיינר, אימון אישי ואימון עסקי להגשמה עצמית ולתוצאות יוצאות דופן




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב