דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תכנון המס בקבלת מענקים ופיצויים 

מאת    [ 11/06/2007 ]

מילים במאמר: 448   [ נצפה 2575 פעמים ]

לפני ימים אחדים ניתן פסק דין תקדימי ביחס לפריסת מענק פרישה אצל נכים 100%, המהווה אבן דרך בתכנון מס בעת קבלת מענקים למיניהם ופיצויי פיטורין.
בית המשפט המחוזי בתל אביב, על ידי כב' השופט אלטוביה מגן, קבע ביום 31.05.07, כי יש לאמץ מדיניות מס מקלה בכל הקשור למיסוי מענק פרישה של נכים בשיעור 100%.
בכך התקבל במלואו ערעור של נכה 100%, אשר ביקש לפרוס את מענק הפרישה שקיבל על פני 6 השנים שלאחר הפרישה, תוך מתן מלוא הפטור על הכנסותיו בכל אחת בשנות הפריסה. מאחר שהפטור לנכה עומד כיום על כחצי מיליון - לפי סעיף 9(5) לפקודת מס הכנסה, משמעות קבלת הערעור היא פטור ממס על כ- 3 מיליון - מתוך מענק הפרישה.
כב' השופט א' מגן דחה את הפרשנות המצמצמת של הפטור לנכה על ידי רשות המסים בועדת הפסיקה 7, שהיא הערכאה העליונה ביותר ברשות המסים, שם נקבע שהפריסה הינה טכנית-חישובית בלבד, וקיבל את עמדת המערער, כי "פירוש זה אינו מתקבל על הדעת" הואיל ו"לו ביקש המחוקק לצמצם את תחולת הפטור, היה עושה זאת במפורש". עוד נפסק, כי יש לסווג מענק פרישה כ"הכנסה מיגיעה אישית" לכל דבר ועניין, והוא "בר פריסה". את הפריסה ניתן לבצע "לשש שנות מס לאחור או לשנים עתידות לבוא" כשהוא חוזר ומדגיש את התכלית שביסוד הפטור לנכה.
עוד נפסק שיש לסווג את מענק הפרישה כהכנסה פירותית ולא כהכנסה הונית, ויש שוני רב בין פריסתו של מענק הפרישה על פני מספר שנות מס לבין פריסה של רווח הון או של שבח מקרקעין. בעוד שפריסת רווח ההון ושבח המקרקעין מצומצמת לעניינים מסוימים בלבד, פריסת מענק הפרישה איננה מצומצמת, ויש ליתן למנגנון ביזור ההכנסה על פני 6 שנים קדימה "את המשמעות הרחבה שלו".
לסיום נפסק, כי "אין לחסום דווקא את מי שהוכר כנכה 100% לצורך סעיף 9(5) שלא יוכל להינות מתקרת הפטור במסגרת המנגנון המתקן, הוא מנגנון הביזור שבסעיף 8(ג)(3) לפקודה".
נימוק נוסף של בית המשפט המחוזי הוא, שכאשר עסקינן בפטור עם מגבלת תקרה, מדובר למעשה במדרגת מס בעלת שיעור אפס, וגם מסיבה זו אין לשלול את מדרגת המס הנ"ל מהנכה בכל אחת משש שנות הפריסה.
לאור האמור לעיל הערעור התקבל במלואו ונפסק שיש לבצע את חישוב המס כפי שנטען על ידי המערער, תוך פריסת המענק על פני 6 שנים קדימה ומתן הפטור ממס לנכה לגבי כל אחת משנות הפריסה. כמו כן חויבה רשות המסים בהוצאות בסכום של 25,000 - ומע"מ כדין. (פסק דין מיום 31.05.07 בעמ"ה 1017/06 שרל שבטון נ' פקיד שומה ת"א 5).
חשוב להבין, כי משמעות פסק הדין איננה רק לגבי נכים, שכן סעיף 8(ג) לפקודה, המאפשר פריסת ההכנסה שש שנים קדימה, איננו חל רק על נכים, אלא על כל הנישומים. תכנון מס נבון יכול להפחית משמעותית את נטל המס בקבלת מענקי פרישה, הפרשי שכר וכו'.
לאור פסק הדין ניתן כמובן להגיש בקשות לתיקון שומות למפרע, בכפוף לעמידה בתנאים הדרושים לתיקון שומה.
הכותב הינו עו"ד ורו"ח. מומחה למיסים, לרבות; מיסוי מקרקעין, מס הכנסה, מס ערך מוסף וחוק עידוד השקעות הון. עוסק בתכנוני מס, השגת אישורים מקדמיים (רולינגים), מתן חוות דעת, ליווי עסקאות, הגשת השגות וערעורי מס, ייצוג בבתי המשפט בכל הערכאות, הן בתחום האזרחי והן בתחום הפלילי, השגת הסדרי כופר והשגת הסדרים בתחום הלבנת הון. עוסק בליטיגציה בתחום האזרחי - מסחרי. ליצירת קשר עבור ל: http://israelitax.com/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב