דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עורך דין צבאי ותפקידו במשפט הצבאי 

מאת    [ 24/11/2010 ]

מילים במאמר: 439   [ נצפה 3792 פעמים ]

כפי שכל אזרח מדינת ישראל כפוף למערכת החוק והמשפט האזרחית, כך כל חייל בשירות סדיר, חייל בשירות קבע וגם עובדי צה"ל כפופים למערכת משפט נפרדת אך מקבילה וזו מערכת המשפט הצבאית. חוק המשפט הצבאי הוא זה שמעגן ומפרט את תפקידם של בתי הדין צבאיים ואת פירוט העבירות והעונשים החלים על חיילי צה"ל.

למעשה לא מעט מן העבירות הנכללות בחוק המשפט הצבאי מקבילות לעבירות במשפט הפלילי אזרחי, אך יש לא מעט עבירות שבגינן יכול חייל להישפט ולהיענש ואילו עבירות אשר במשפט האזרחי כלל לא יחשבו לעבירה. בדומה למשפט האזרחי, גם ביצוע עבירה במסגרת הצבא יכולה להוביל לרישום פלילי וכך לא מעט חיילים יכולים למצוא עצמם בתום השירות הצבאי עם רישום פלילי שילווה אותם למשך שנים רבות ועל מנת למנוע מקרים כאלו, ישנה חשיבות לשימוש בשירותיו של עורך דין צבאי.

עורך דין צבאי יכול להיות עורך דין בעל התמחות אזרחית כמו עורך דין פלילי, אך על מנת שזה יוכל לייצג נאשמים בבית דין צבאי חייב להיות לו רישיון להופיע בבתי הדין הצבאיים ורק רישיון כזה יהפוך אותו גם לעורך דין צבאי. בדומה למערכת המשפט האזרחית גם חייל אשר מואשם בביצוע עבירה זכאי לייצוג של עורך דין בבית המשפט ולכן חייל יכול לבחור לפנות לסנגוריה הצבאית או לפנות לעורך דין פרטי, כזה בעל רישיון לייצוג בבית דין צבאי.

מרבית החיילים המשרתים בצה"ל בין אם בשירות קבע או שירות סדיר אינם בקיאים במערכת המשפט הצבאית או מבינים את ההבדלים המהותיים בינה לבין העבירות הנשפטות בבתי הדין האזרחיים. לשם כך ישנה חשיבות עליונה לשימוש בשירותיו של עורך דין צבאי בשלב מוקדם ככל הניתן, שכן זה בקיא בהליכים המשפטיים הייחודיים לבתי הדין הצבאיים וגם בקיא בעבירות הייחודיות למערכת המשפט הצבאית.

חשוב להבין כי קיים הבדל בין מערכת השיפוט הפנימית של הצבא שבה מפקד ישפוט חייל על עבירת משמעת לבין מערכת המשפט הצבאית השופטת חיילים על עבירות הגוררות עונשים חמורים וגם רישום פלילי. אחד הייחודים של מערכת המשפט הצבאית היא שהיא רואה בחומרה רבה יותר עבירות אשר באזרחות היו מקבלות עונשים קלים במיוחד.

כך לדוגמא על עבירת סמים כמו אחזקת סם במשפט האזרחי ניתן לקבל לא יותר מקנס כספי, אך מקרה זהה במשפט צבאי יכול להיגמר בעונש חמור של מאסר בפועל. מעבר לכך חיילים בסדיר ובקבע כפופים למערכת משפטית המגדירה עבירות ייחודיות לצבא כמו אי ציות לפקודה, הפקרת נשק או עבירת עריקות שיכולות לגרור עונשים חמורים במיוחד.

בדומה להליכים המקבילים במשפט האזרחי גם עורך דין צבאי אחראי על ליווי הנאשם כבר משלבי החקירה מול מצ"ח, דרך הגשת כתב אישום וייצוג בבית הדין הצבאי. עורך דין צבאי יאמר לנו מה לומר בחקירת מצ"ח, האם להסכים לביצוע בדיקת פוליגרף וידע כיצד לבסס כתב הגנה אשר בתקווה יוביל לביטול האישומים נגדנו וגם ימנע רישום פלילי אשר ילווה אותנו בעתיד.

חברת פארטי-אפ עוסקת בקידום אתרים, בניית אתרים, ושיווק באינטרנט.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב