דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צדק וכוח הן שתי גישות בסיסיות להבין ולתפוס את המציאות - מה משמעות הדבר? 

מאת    [ 22/11/2010 ]

מילים במאמר: 904   [ נצפה 2656 פעמים ]

צדק וכוח הן שתי גישות בסיסיות להבין ולתפוס את המציאות - מה משמעות הדבר? / מאת יואב ברנזון

 

 

צדק

 

צדק הוא סוג של תפיסת מציאות. בשיטת הצדק - הכוח אינו לגיטימי. מה שנלקח - חייב להיות מוחזר. הדברים נשפטים לפי מידת השיוויון, ובשל כך כולם שווים ואף אחד לא נחות.

 

לפי שיטת הצדק יש לחסל כל אפליה בין אנשים גם אם הם שונים כי לפי שיטת הצדק אסור להפלות ואין הצדקה לאפליה. חלשים וחזקים, ערבים ויהודים, ישראלים ופלשתינאים, גברים ונשים - כולם שווים לחלוטין, גם אם יש שוני, גם אם מישהו אחד חזק יותר, גם אם אחד מפרנס ואחד לא. שיטת הצדק מבוססת על זכויות מוסריות ומשפטיות.

  

 

 

כוח

 

כוח הוא סוג נוסף של תפיסת מציאות. בשיטת הכוח - הכוח הוא לגיטימי ביותר. הכוח הוא הקובע, לכן מה שנלקח לא יוחזר כל עוד הלוקח עדיין חזק. בשיטת הכוח אין שיוויון אלא עוצמה ומי שמחזיק בעיקר העוצמה הוא המוביל, הוא הקובע, הוא זה שנותן את הטון.

 

לפי שיטת הכוח הכל הוא אפליה. אין שיוויון ולעולם לא יהיה גם שיוויון כי אנשים במהותם שונים. תמיד יהיו חזקים וחלשים וזו דרכו של עולם. בשיטת הכוח יש היררכיה, ומי שנמצא בראש הסולם הוא למעשה מי שקובע את חוקי המשחק. החיים מתנהלים לא על פי צדק ושיוויון אלא על ידי הכוח של בעלי הכוח, והכללים משתנים בהתאם לאינטרסים של בעלי הכוח. שיטת הכוח מבוססת על עוצמה כלכלית ופיזית.  

 

 

 

ישראל - צדק או כוח?

 

ישראל הוקמה בכוח, לא בצדק. לידתה בהבנה שאין לנו מקום אחר בעולם אליו נוכל לברוח מאימת האינטישמיות. ישראל הוקמה במאבק מזויין במדינות ערב. ישראל גם התרחבה בכוח, באמצעים כוחניים, באמצעות הצבא והמלחמות, באמצעות פיתוח יכולת צבאית וגרעינית.

 

ישראל לא שרדה בזכות הצדק. היא לא הוקמה מכוח צדק או שיוויון, אלא מתוך מאבק עיקש וברוטלי בבריטים, סילוקם, לחצים אדירים להשיג הכרזה על מדינה יהודית ומלחמת עצמאות עקובה מדם שבה למזלנו ניצחנו ולא הובסנו.

 

 

 

השינוי הישראלי

 

בעשורים האחרונים ישראל מנסה לעזוב את תפיסת הכוח ולעבור לשיטת הצדק. משמעות הדבר היא, השבת שטחים, אי לגיטימיות לכוח (נהוג יותר לכנות זאת בשם "מגבלות הכוח"), החזרת כל הזכויות שנלקחו בכוח במהלך המלחמות הרבות עם הערבים וניסיון להפוך למדינה צודקת ולא למדינה כוחנית. זו הסיבה שהחזרנו את השטחים למצרים, לירדן, לתושבי עזה ועכשיו נותרה רק הגדה המערבית ורמת הגולן.

 

הסיבה שישראל מותקפת כיום בעולם היא משום שישראל ממשיכה להיות כוחנית למרות שהיא עלתה מזמן על מסלול של תפיסת הצדק. הביקורת על ישראל מבוססת על הניסיון לבצע דה-לגיטימציה לא לעצם קיומה של המדינה אלא לזכותה של המדינה הישראלית להיות מדינה כוחנית. מבקרי ישראל רוצים לראות מדינה יהודית צודקת ולא מדינה יהודית כוחנית. הם בטוחים שאם ישראל בחרה בנתיב הצדק - אסור לה יותר להיות כוחנית.

 

 

 

הטעות הישראלית

 

הטעות הישראלית היא הניסיון ללכת במקביל בשני נתיבים שונים - גם בשיטת הצדק וגם בשיטת הכוח. הניסיון הזה הוא בלתי אפשרי, וזו בדיוק הסיבה מדוע מדינות העולם אינן מבינות אותנו ואינן תומכות בנו.

 

העמימות הישראלית מנסה לשלב בין כוח לצדק, דבר שהוא בלתי אפשרי לחלוטין. בסופו של יום ישראל חייבת לבחור בין כוח לצדק. בחירה בכוח תביא למצב של אי השבת השטחים, ביסוס שלטונה של ישראל באזור המזרח התיכון ושימוש בעוצמה ובהרתעה הצבאית שלה כדי להתפשט, לאיים ולהרתיע את אויבותיה מלהתעסק איתה. בחירה בדרך הצדק תביא לצמצום שטחה של מדינת ישראל, השבת השטחים, החלשת כוחה הצבאי של ישראל והפיכתה של ישראל למדינה שיווניונית, אזרחית וצודקת.

 

 

וטיפ לסיום: מצד אחד, מרבית אזרחי ישראל מבינים שבחירה בשיטת הצדק תביא לחיסולה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ואולי אף כמדינה בכלל. מצד שני, למרבית הישראלים לא נעים לחשוב ששפת הכוח ושיטת הכוח הם הדבר שמייצג יותר מכל את דרכה של ישראל. וכך ישראל מתקשה להכריע בין צדק לבין כוח, כשהאמת ההיסטורית היא שמדינת ישראל צמחה בשיטת הכוח, הדם והקורבנות ולא בשיטת הצדק.  

 

רקע כללי   יואב ברנזון הוא אבי תורת התרפיה הגנטית ומומחה עולמי בתחום.    יואב ברנזון מוביל אנשים לפריצות דרך ולהצלחה בתחום האישי, הזוגי והעסקי ב-25 השנים האחרונות והוא נחשב לאחד המומחים המובילים בתחום בישראל ובעולם כולו. הוא מקבל לקוחות ישראליים וזרים מכל יבשות העולם ואף מגיע למפגשים אישיים בניו-יורק, ברלין ולונדון.    יואב ברנזון כתב עד היום 12 ספרים בתחום האהבה העצמית והפיתוח העצמי - חלקם רבי מכר בארץ ובעולם. כמו כן, הוא פרסם למעלה מ-2,060 מאמרים בתחום הצמיחה האישית, הזוגיות והפיתוח העסקי.   ? שיטת GET   יואב ברנזון הוא ממציא שיטת GET - שיטה חדשנית, מהפכנית וייחודית לחלוטין הנחשבת לפריצת דרך עולמית. השיטה מביאה לשינוי התנהגותי ולגמילה מהירה ויעילה מדפוסי התמכרות, מתקיעויות ומהרגלים מזיקים וכרוניים. השיטה מבוססת על הנדסה מחדש של גנים במוח והיא מאפשרת גמילה ושינוי במהירות חסרת תקדים.   מדובר בתהליך הנפרס על פני 4 מפגשים בלבד, במהלכם הנטייה ההתמכרותית מדוכאת ונעלמת, ואינה שולטת עוד בהתנהגות המכור.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב