דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התמודדות עם ביקורת 

מאת    [ 20/11/2010 ]

מילים במאמר: 549   [ נצפה 3932 פעמים ]

שרון זומן לשיחת משוב עם מנהלו והגיע לשיחה בהתרגשות וציפייה. הוא הרגיש שעשה מעל ומעבר בביצוע תפקידו, עבד במסירות רבה תוך מתן שירות אדיב ומקצועי והפגין מחויבות כלפי הארגון. הוא ציפה למשוב מצוין.

המשוב היה מפתיע. מנהלו אמנם הביע שביעות רצון מתפקודו המקצועי ומהשקעתו הרבה, עם זאת, ציין כי שרון אינו מנהל את עצמו בצורה אפקטיבית וכתוצאה מכך הוא עמוס מאוד ואינו מסיים את משימותיו במועד שסוכם ביניהם.

שרון יצא מהשיחה מתוסכל וחש כי מנהלו לא מעריך אותו כראוי. האומנם?

 

בספרו "ההרצאה האחרונה" כותב רנדי פאוש על משוב שקיבל ממאמן הפוטבול שלו בהיותו נער. באחד הימים מאמן הפוטבול ביקר אותו קשות: "אתה עושה הכל לא נכון, תעשה את זה שוב". גם כאשר ניסה לעשות את מה שהמאמן רצה, המאמן לא היה שבע רצון והביע זאת. רנדי היה מתוסכל. בסוף האימון ניגש עוזר המאמן אליו והציג בפניו מסר שנשאר איתו לכל חייו: "כשאתה מפשל ואף אחד כבר לא מעיר לך, זה אומר שהתייאשו ממך".

 

בקלות רבה למדי אנו מעבירים ביקורת על אנשים אחרים, אך מי מאיתנו אוהב לשמוע ביקורת אישית? גם אלו שאומרים: "אני רוצה שתגיד לי מה אתה חושב באמת", מוצאים את עצמם פעמים רבות מתקשים לקבל את הביקורת שהוזמנה זה עתה על ידם.

וכך במקום לבחון את הדברים שנאמרו לעומקם ולשקול האם עלינו לעשות שינוי, אנו מחפשים סיבות להצדיק את התנהגותנו וחשים כי האדם שהשמיע את דברי הביקורת עשה זאת משיקולים אינטרסנטים בלבד...

 

מנהלים מספרים על אחוז מסויים בקרב כפיפיהם אשר גרמו להם לוותר על דברי הביקורת. נסיונות העבר עם עובדים אלה הראו על ירידה במוטיבציה של העובד בימים הסמוכים לשיחת המשוב. במשך שבועות האוירה היתה מתוחה, העובד טען כי מנהלו 'מחפש אותו' ללא סיבה מוצדקת ועקב כך לא ביצע שום שינוי בהתנהגותו. המנהל מצידו, הרים ידיים. עובד שאינו מסוגל לקבל ביקורת, משדר חוסר בטחון עצמי בדרך שבה הוא הודף את דברי הביקורת ומצדיק באופן כמעט אוטומטי את דרכי התנהלותו. עובד זה, אם יישאר בארגון, לא יוכל באמת ובתמים להתפתח ולצמוח.

 

בעברי כסמנכ"ל משאבי אנוש, נהגתי לומר לעובדים שפוטרו מהעבודה את המשפט הבא:

"אני מתכוונת לומר לך את הסיבות האמיתיות לפיטוריך. אתה יכול לצאת מהשיחה ולהתעלם ממה שאמרתי או שאתה יכול לבחון את הדברים ולנסות להימנע מלחזור על אותן טעויות במקום העבודה הבא". חלק מהעובדים הודו לי על הכנות שבה נקטתי, אחרים העדיפו להצביע על טעויות של מנהליהם במקום פשוט להקשיב. בין אם הגיבו כך או אחרת, הרגשתי שעשיתי את הדבר הנכון. גם כאשר ידעתי שלעיתים התובנות מגיעות מאוחר יותר.

במסגרת עבודתי כמאמנת פגשתי מנהל אשר פוטר מעבודתו עקב סגנון תקשורת אגרסיבי מול לקוחות הארגון. הוא סיפר כי במשך שנים התכחש לביקורת שנאמרה לו ובמקום לטפל בבעיה שלו, הוא מצא עבודה בארגון אחר. כעבור זמן קצר הוא פוטר גם משם מאותה סיבה בדיוק. רק אז הוא הבין כי כדי להצליח בתפקידו ולהתפתח ניהולית, הוא חייב לשנות את סגנון התקשורת שלו וכי עשה טעות כאשר זלזל בביקורת שנאמרה לו לפני שנים.

 

אם תדעו להקשיב לדברי הביקורת ולא להיעלב, אם תשכילו לבחון את מה שנאמר מנקודת מבטו של האחר (ולא מנקודת מבטכם), תוכלו לעשות את כברת הדרך הנדרשת כדי להפיק את המירב מהביקורת ולצמוח.

אנשים בעלי ביטחון עצמי ורצון להתפתח ולהצליח בחיים, דואגים לקבל משוב תמידי מסביבתם ופועלים כל הזמן על מנת להשתפר.

רקם דור
פסיכולוגית תעשייתית MSc
מאמנת אישית ועסקית
הכוונה תעסוקתית והכנה לראיונות עבודה
/>rekemdor@gmail.com טלפון: 054-7235717 , 04-9902116




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב