דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פציעות סקי 

מאת    [ 18/11/2010 ]

מילים במאמר: 815   [ נצפה 2990 פעמים ]

אמנם אצלינו עוד לא ממש חורף, אבל זה הזמן להתחיל לתכנן את טיול הסקי הבא. דר דוד מורגנשטרן, מומחה בכירורגיה אורתופדית וברפואת ספורט, היחידה לפגיעות ספורט בי"ח מאיר מסביר מהו הסוד, אם כן, לטיול  סקי מוצלח ומהנה?

שעור הפציעות מסקי מוערך כ 3 פציעות על כל 1000 ימי סקי! סקירות אפידמיולוגיות אחרות מדווחות על כ 1-2 מליון פציעות סקי בשנה! מה שאומר, סקי הינו אחד ממקצועות הספורט עם שיעור גבוה יחסי עבור מבוגרים אך, ללא קשר עם הנתונים הסטטיסטיים לאוכלוסיה הכללית, על פי רוב (ובעזרת הכנה פיזית וטכנית נכונה), אנו מסוגלים ליהנות מסקי במשך שנים רבות וללא פציעות. 

בעבר,  הפציעות לשוקיים היוו חלק ניכר מהפציעות;  במשך 20 שנים האחרונות חלה ירידה משמעותית בשברים בשוקיים וקרסוליים, זאת בשל פיתוחים טכנולוגים בעיצוב המגפיים ובמנגנון הקושר אותן למגלשיים. שיפורים אלה ביחד עם תחזוקה נאותה של הציוד, מביאים לציוד בטוח יותר וידידותי יותר למשתמש.

נפילות הן סיבות הכי שכיחות לפציעות וגורמות בין 75-85% מהפציעות; התנגשויות עם עצמים דוממים כגון עצים, סלעים וכו' ביחד עם התנגשויות עם גולשים אחרים,  מהוות גורם לעוד כ 11-20% מהפציעות; ותאונות הנגרמות ע"י הרכבל, מביאות לעוד 2-9% של הפציעות.

ע"פ מחקרים אפידמיולוגים, רוב הפציעות הן, בסדר יורד של שכיחות, נקעים ומתיחת רצועות, שברים, שפשופים וחתכים, ופריקות מפרקים(כתף, מרפק)

בעוד שהשיפורים הטכנולוגים והתחזוקה בציוד ובאתרי הגלישה, הורידו את השכיחות היחסית של שברים, כיום עדיין שיעור הפציעות הינו משמעותי ביחס לענפי ספורט אחרים. אחת הפציעות הכי שכיחות בימנו הן פגיעות רצועתיות של הברכיים.

מחקרים רבים הראו כי הפציעה הכי שכיחה בברך הינה נזק לרצועה המדיאלית MCL

(medial collateral ligament), פגיעה זאת עלולה להתרחש בנפילות בהן ישנה תנועה פיתולית ואיטית של הברך. בדרך כלל הרוב הגדול של פציעות אלה מטופלות באופן שמרני, קרי, בחבישה או בסד מתאים, ללא צורך בטיפול ניתוחי.

אם מהירות הנפילה ואנרגיית החבלה גבוהה יותר, תיתכן פגיעה של הרצועה הצולבת הקדמית, ACL. במקרים אלה, בשונה מהמקרה הקודם, לאחר אבחון ושיקום ראשוני של מספר שבועות, יש לשקול טיפול ניתוחי לשחזור הרצועה.

ניתוחים לשחזור הרצועות הצולבות נעשים כיום באופן רוטיני והם מאפשרים, על פי רוב, חזרה לפעילויות ספורט באופן מלא; הבעייתיות העיקרית כאן אינה רק טכניקת הניתוח או מיומנות המנתח אלא בעיקר תכנית שיקומית ממושכת של 6-9 חודשים!

שתי נקודות חשוב להזכיר כאן, אחת היא שהתהליך הממושך הזה מהווה אתגר הן במישור הפסיכולוגי והן במישור הגופני עבור המטופל; ושתיים, במקרה של קרע מלא של הרצועה הצולבת הקדמית, אם הוחלט על ניתוח לשחזור הרצועה, לא מומלץ לבצע את הניתוח באופן מיידי לאחר הפציעה אלא לאחר 3-6 שבועות; זאת בשל הסיכון בהתפתחות של הצטלקויות בתוך הברך אשר עלולות להביא לתוצאות לא טובות של הניתוח.

שברים של עצמות ארוכות כגון זאת של הירך או של השוק, עלולות להתרחש בהתנגשויות ובנפילות בעלות אנרגיה גבוהה ואצל ספורטאים מבוגרים יותר, עם עצמות חלשות יחסית.

פגיעות של הגפיים העליונות מהוות כ 30-40% מכלל הפציעות בסקי. המקום הכי פגיע בגף העליון הוא האגודל: שכיחות הפגיעה ברצועה המחברת את בסיס האגודל בצידו האולנארי (UCL – ulnar collateral ligament), מתקרבת לזאת של הפגיעה ב MCL שבברך.  פציעה זו מתרחשת כאשר הגולש נופל על היד תוך כדי שאוחז את ידית המקל, האגודל נדחף בחזקה כלפי חוץ ועלול למתוח או לקרוע את ה UCL.

נתון מעניין ממחקר הנעשה בסקוטלנד אשר חקר במשך 3 עונות חורף את שיעור הפציעות אצל גולשים לא מנוסים ("תסמונת גולשי היום הראשון"), מצא כי אוכלוסיה זאת נמצאת בסיכון יתר לפציעות באופן משמעותי מאלה היותר מנוסים בשיעור של פי 2 יותר! כ"כ נמצאה גם שכיחות יתר בקבוצות גיל מתחת ל 17 ומעל לגיל 26. לכן הוסק כי האוכלוסייה הנ"ל חייבת להילקח בחשבון לצורך בניית תכניות לימוד ותרגול בפועל יחד עם הסברה מתאימה לגבי המגבלות הנובעות מחוסר ניסיונם.


סנוובורד לעומת סקי: קיימים הבדלים טכניים מהותיים בין הסקי לסנוובורד (Snowboard), בעוד שהאחרונים נפגעים פחות בגפיים התחתונות, הם נפגעים בגפיים העליונות בשיעור של פי 3 מאשר גולשי הסקי הקונוונציונאלי! גם שיעור הפציעות עקב התנגשויות גבוה בהרבה מזה של גולשי הסקי.

על מנת להפחית את הסיכון היחסי של תסמונת "הגולש של היום הראשון" ושל פגיעות נוספות הנובעות מחוסר ידע והכנה, מומלץ:

1) בטרם הנסיעה, מומלץ להתכונן ולבצע אימוני כוח, גמישות וסיבולת של שרירי הגפיים התחתונות, בטן וגב תחתון

2) למי שאף פעם לא גלש וגם לאלה שגולשים אחת לכמה שנים, מומלץ אימוני סקי בסביבה מבוקרת ותוך כדי לימוד ושיפור הטכניקה על ידי מדריכם מוסמכים

3) הכרת הציוד והתאמתו למידות וליכולות האינדיוודואליות של הגולש

4) טרם היציאה יש לוודא תקינות הציוד, במיוחד של מנגנוני השחרור של המגף מהמגלשיים

5) באתר הסקי יש להישמע להוראות מזג האוויר והשלג

6) יש לגלוש על פי המהירות והמסלול המתאים ליכולת האישית של הגולש

7) יש להפסיק את הגלישה עוד בטרם העייפות מהווה גורם מגביל

תכניות מובנות ומבוקרות על ידי מדריכי כושר וסקי, עשויות במידה רבה למנוע פציעות ולהוסיף הנאה לחוויית הסקי. יחד עם זאת, לאחר הפציעות חשוב להיוועץ ולקבל טיפול על ידי האנשים המתאימים והמוסמכים לכך, על מנת למנוע  התפתחות של מצבים כרונים ופציעות בלתי הפיכות.

על אף האמור כאן, ענף ספורט זה גדל ומתרחב בשנים האחרונות גם בקרב הישראלים המבקשים "לטעום" קצת משכננו הרחוקים באירופה, שם בגילאים רכים של הגן נחשפים ילדי צרפת, איטליה, שוויץ ועוד, לספורט חורף ייחודי זה.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב