דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תמא 38 - לא רק שיפוץ לבניין 

מאת    [ 17/11/2010 ]

מילים במאמר: 543   [ נצפה 2243 פעמים ]

 

תמ"א 38

מבחינה גיאוגרפית, ישראל נמצאת באזור מועד להתרחשות רעידות אדמה. הערבה, ים המלח, עמק הירדן, הכינרת ועמק החולה הם חלק מקו השבר הסורי-אפריקני שנוצר ברעידת אדמה עצומה. רעידת אדמה זו השפיעה על המבנה הגיאולוגי של כל אזורנו, בו מתרחשות רעידות אדמה קטלניות לעתים קרובות ביותר. אף על פי כן, עקרונות הבנייה והאדריכלות שהיו מקובלים בישראל במשך שנים רבות לא התוו תקן מספק המגן על מבנים מפני התמוטטות בעת רעידת אדמה. רק בשנת 2005 התקבלה ברשויות התכנון והבנייה בישראל תוכנית המתאר הארצית 38, להלן תמ"א 38 על מנת להסדיר את תקני הבנייה המקובלים ולהתאימם לאיום רעידת האדמה, ולחזק מבנים קיימים על מנת שיעמדו בלחצים הפיסיקליים העצומים הכרוכים באסון שכזה.

אין ספק כי הסיכוי לרעידת אדמה היא עניין בוער וסכנה ממשית לחיי הדיירים בבניינים שאינם חזקים דיים כדי לעמוד בסיכון בלתי צפוי שכזה. מנגד, העלויות הכרוכות בהתאמת מבנים לתקן המחמיר של תמ"א 38 גבוהות למדי כך שרבים טועים ומשלים את עצמם שלהם זה לא יקרה. מובן שזהו משגה: הרי בו ברגע שהאדמה תרעד הם יתחרטו על השאננות שהפגינו כשהקרקע הייתה יציבה תחת רגליהם.

 

שיפוץ בניין בהתאם לתקני תמ"א 38

למרות העלויות העצומות הכרוכות בחיזוק מבנים, בעלי הנכסים המסכימים לעמוד בתקן החדש ולחזק את המבנים שברשותם זוכים להטבות מפליגות. משום שחיזוק המבנים כרוך בעבודות בניה מסיביות ממילא, בעלי המבנים או דייריהם יכולים לנצל את ההזדמנות כדי להשביח ולשפר את איכות החיים במבנה. הם יכולים לערוך שיפוץ בניין או לנצל זאת לעבודות של התקנת מעלית. כאשר מסכימים לחזק מבנים לפי תמ"א 38, אפשר לקבל בנקל רישיונות להוספת מרפסות, חדרים נוספים או ממ"ד לדירות הקיימות ואף להוסיף דירות חדשות לבניין. בנוסף, רשויות המיסוי גובות תעריף מוזל משמעותית של היטלי השבחה או מסי מקרקעין אחרים למרות שערך השוק של נכסים משופצים העומדים בתקן תמ"א 38 עולה מאד עקב התוספות, התקנת מעלית או שיפוץ הבניין. 

מובן שאלה יתרונות כלכליים ברורים. כאשר רוצים לערוך שיפוץ בבניין, להתקין מעלית לרווחת הדיירים או להוסיף יחידות דיור נוספות על הגג נדרשים לשלם לקופת המדינה והרשות המקומית סכומי עתק כמסים והיטלי השבחה. אך כאמור, אם תרצו להתאים את המבנה לתקן תמ"א 38 תזכו להנחה משמעותית ובמקום להעביר סכומים משמעותיים לרשויות תוכלו להשקיע אותם באיכות החיים שלכם.

 

התקנת מעלית-האם כל אחד יכול?

כמובן שכאשר מחליטים לבצע עבודות טכניות בקנה מידה גדול שכזה, ראוי לשקול כיאות את צעדיכם. כיוון שהתאמה לתקני תמ"א 38 דורשת חיזוק פנימי וחיצוני מרחיק לכת של הבניין, צריך שהעבודה תתוכנן מבחינה הנדסית ואדריכלית ותנוהל על ידי מומחים ייחודיים. ואכן, בחברות קבלניות המתמקדות בהתאמה לתמ"א 38, כדוגמת חברת חיזוק ובינוי, יודעים כיצד לנצל את מגוון התמריצים וההטבות הכרוכים בכך ולתאם את העבודות השונות - שיפוץ הבניין, התקנת מעלית, תוספות בניה, ממ"ד או מרפסת - בצורה שתפגע ככל הפחות באיכות חייהם של המשתמשים או הדיירים במבנה.

משום שמתן ההטבות תלוי באישור של מהנדסי הרשויות הארציות והמקומיות לתכנון ובנייה, הכרחי שהעבודות יתוכננו ויתנהלו על ידי קבלן מורשה בשיתוף מהנדסים ואדריכלים הבקיאים בתוכנית תמ"א 38 ובדרישותיה הטכניות והבטיחותיות (נושא קריטי בייחוד בהתקנת מעלית), הכוללות הנחיות בנוגע לחומרי בנייה תקניים ונהלי עבודה מסודרים. אם תערכו תחשיב של ההוצאות וההכנסות הכרוכות בשיפוץ בניין ובכל העבודות השונות שיתאימו את המבנה לתקן, יסתבר שמשתלם יותר להעסיק קבלנים מומחים המנוסים בהתאמת מבנים לתקני תמ"א 38. והרי אם אינכם מעוניינים שהמבנה שלכם ייפגע משמעותית מרעידת אדמה, כדאי שתתכננו את חיזוקו כראוי.

 

 


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב