דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ידע והבנה : ניתוח מושג האמת 

מאת    [ 08/06/2007 ]

מילים במאמר: 606   [ נצפה 6523 פעמים ]

מהי בכלל אמת - האמת שלי? האמת שלך? האמת של הרוב? המושג אמת הינו מורכב למדי.כמובן שישנם דברים המוגדרים כאמת למען יוכלו להתקיים על פני האדמה חיים מתוקשרים ויומיומיים סדורים.אולם מה לכל אלו עם האמת האמיתית? ,עם האמת של תפיסת האנשים את המציאות הנוכחית הזורמת שהינה מעצם טיבעה נתפסת באופן שונה לגמרי ואחר על כל אש ואיש. יתרה מזו ,במקרים ספציפיים של שיחות קורקטיות ,אף ישנם דוברי אמת שהדברים הנאמרים הינם נכונים ואמיתיים לתפיסתם ,אולם ייתכן כי לגבי השומעים כל הדברים המדוברים יהיו סתומים ומשוללי כל יסוד אמיתי. אין הכוונה כאן לחריגים כגון חולי רוח שמוסכם לגביהם כי הינם סובלים והוזים.הכוונה עוסקת בתפיסת משמעויות שונות של מושג האמת על ידי אנשים רגילים וממוצעים החיים את חייהם בשטף התקדמות הזמן. רובנו שומעים מדי פעם פוליטיקאי כזה או אחר דובר דברים ספציפיים המובילים אותנו למחשבות ולהבנות בדבר טיב ההתקדמויות שהוא רוצה לצרף אל הישגיו.פעמים רבות פוליטיקאי משופשף ומנוסה שוטח בפנינו את תורתו ותפיסתו באופן המעורר רושם כי הדברים הינם אכן אמיתיים.כל זאת מתבצע לעיתים תכופות שעה שלאמיתו של דבר,רוב הדברים הנאמרים הינם פרי תיכנונו הקפדני של מוחו ,שעה שהוא מחשב איך לעצב עבורנו,כקהל השומעים את תפיסת האמת. אם החיים היו מתנהלים אך ורק לפי האמת ספק אם משהו היה יכול להתקיים באופן סדיר ובלתי מתנגש באינטרסים של אנשים אחרים החיים במחיצתנו,הן ברמת הפעילות היומיומית והן ברמת מישורי החשיבה וההבנה הנעלים יותר. ראשית,חיים בעולמנו בכפיפה אחת כשלוש דתות מרכזיות המעלות על נס אופני בריאה שונים של העולם הקיים.אומנם חילוקי הדעות הללו אינם מביאים למחלוקות קריטיות אולם הם עדיין תדיר מזינים פתיחת מישורי יחס עויין בין מדינות ואזורים על פני כדור הארץ. בנוסף על כך, גם בתוך אזורים ספציפים במדינה מסויימת ,עדיין יכול לקרות,שבעלי אמונות דתיות שונות ידורו בכפיפה תפקודית אחת ,אולם עם אמת בסיסית שונה לגבי בריאת העולם והאזור הפיזי שעליו הם דורכים ועושים את צעדיהם היומיומיים. במשפחה ובזוגיות גם כן משתררת תופעה של אמת שאינה קיימת. לא טיבעי הדבר שכל חלקי המערכת הזוגית או המשפחתית יהיו זהים מבחינת הבנתם את האמת המתרחשת במערכת ,שהרי רק זר בלתי מעורב עשוי לצפות עליה בחוכמה מפוכחת ולנסחה במילים. מערכת היחסים בין בני אדם,יותר מאשר היא מבוססת על אמת,הרי שהיא מבוססת על נוחות,ועל כן נאמרים בה דברים וזורמים בתוכה תכנים של מירוק ואיפור דברים ועיגול של פינות שנועדו מלכתחילה,ובהסכמה טיבעית סמויה לא מנוסחת,לשמן את התנהלות היחסים שהינם מעיקרם בדרך כלל עם אינטרסים מנוגדים ואף מתנגשים. האמת בתוך האדם אף היא קשה להבנה ,שהרי על פי גישות פסיכולוגיות דקדקניות,אף האדם עצמו,שעה שהוא נושא את מבטו אל עצמו,אינו מבין עד תום את תוכנו. עצם ההתערבות בתהליכי החשיבה וכיפופם לחסות מחשבה המסתכלת על מחשבות אחרות,גורמת למצב של "חשיבה על חשיבה" שגורם לנו להיות מוסטים ממצב טיבעי למצב של בחינה.מצב של בחינה שכזה וודאי וודאי שאינו האמת הטיבעית הזורמת באופן טיבעי בתוך הווייתנו.

האם האמת היא הממוצע הנכון שכולנו מתכוונים אליו ומפרשים אותו כאותו דבר,האם האמת היא משהו חיצוני שאף אחד מאיתנו אינו קולט אותו לאשורו בדיוק כפי שהוא (וכן, לכל אחד מאיתנו הוא נראה שונה).בנושאים רבים ניתן להגיע לקביעות מסוימות אודות הנחות יסוד שהן מהוות את האמת - אולם האם זו אמת מוחלטת?  

מהי האמת? - נראה כי האמת היא משהו בלתי ניתן להשגה וכי היא משתנה אף משניה לשניה לפי נקודת המבט של הצופה ולפי סוג הצופה.מבחינה זו מתקבל על הדעת שהאמת הוא מושג הצמוד מאד למושג ההתרשמות והדיעה .היות ואמת היא משהו שהוא גם חיצוני וגם פנימי הרי שהאמת המוחלטת היחסית של כל אדם היא הנקודה הממוצעת הנמצאית במרחק האמצעי בין שתי הנקודות הבאות: האמת החיצונית והאמת הפנימית.בנוסף,בו זמנית קיים קו נוסף שהינו מתוח לאורך המצבים הנפשיים המשתנים שלו שעליו נעה הלוך ושוב נקודת תפיסת האמת המשתנה.הצלבת תנועת האמת החיצונית והפנימית בנקודת היעצרותה על פני הציר הפנימי - תציין את נקודת האמת המוחלטת הסופית.

ממציא,
נולדג'וויזר - מנתח ידע ומפתח ידע

http://www.winwrite.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב