דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כל מה שרציתם לדעת על טקס ברית מילה 

מאת    [ 15/11/2010 ]

מילים במאמר: 612   [ נצפה 3159 פעמים ]

תכנון טקס ברית מילה, ומציאת מוהל מתאים, היא אחת המשימות הקשות ביותר איתן נאלץ להתמודד זוג צעיר, שזה עתה נולד לו בן. כל לידה היא כמובן מבורכת, ובן שנולד מביא להוריו אושר גדול – אבל יחד איתו מגיעים גם שינוי הפתאומי בהרגלי החיים, מחסור בשעות שינה והצורך הדוחק ללמוד את הילד, לקרוא אותו ולהבין את צרכיו. בתוך כל זה, קיים גם הצורך לארגן מסיבת ברית מילה, הנחגגת בדרך כלל ברוב פאר והדר, והצורך אולי החשוב ביותר – מציאת מוהל מתאים.
בחירת מוהל אינה עניין של מה בכך. ברית מילה, כלומר הסרת העורלה, היא פרודצודרה רפואית לכל דבר ועניין, הנעשית על תינוק קטן שלא מבין ולא משתף פעולה. סטייה הכי קטנה יכולה לגרום נזקים: החל מדימומים וזיהומים, עובר בחסימת צינורית השופכה או צילוק, ועד אובדן חלק מהפין. במקרים נדירים ביותר, יכול תהליך המילה להסתיים במוות. למוהל, אם כן, חשיבות קריטית בהצלחת ברית המילה, לא רק לגבי הטקס עצמו - אלא גם לגבי בריאותו העתידית של הרך הנולד.

מהי מטרתה של המילה?
לאור הסיכונים שהוזכרו לעיל, כל הורה בוודאי חרד מעצם המחשבה על ביצוע ברית מילה בבנו. זה המקום להרגיע ולהזכיר, שסיבוכים מסוג זה נדירים ביותר, והרוב המוחלט של המילות עוברות בשלום, תוך גרימת אי נוחות מזערית בלבד לתינוק. כמו כן, אסור לשכוח את המטרה שלשמה נימול התינוק: הכנסתו בברית אברהם אבינו, קבלתו כבן לעם היהודי, וברוח חילונית יותר – קבלתו למשפחה ולחברה אליה נולד. לברית מילה, אם כן, תפקיד חברתי משמעותי, של קבלה ושייכות.
אולם ברית מילה אוחזת לא רק ביתרונות הלכתיים וחברתיים – אלא גם ביתרונות רפואיים, שבגינם אומצה בקרב בני דתות נוספות, והפכה להליך נפוץ מאוד בעולם המערבי. מחקרים מוכיחים כי המילה מסייעת לשמור על היגיינה, וכי גברים נימולים סובלים הרבה פחות מזיהום בדרכי השתן, מפימוזיס (היצרות של פתח העורלה), ומסרטן איבר המין. בנוסף, מחקרים שנערכו באפריקה הצביעו על כך שאחוז חולי האיידס בקרב נימולים נמוך יותר מאשר בקרב גברים שאינם נימולים.

מהו תפקידו של מוהל?
בניגוד למה שמקובל לחשוב, מוהל הוא לא רק האדם שמגיע לטקס ברית מילה, חותך את מה שחותך וממשיך הלאה. למוהל תפקיד חשוב הן בפן הרוחני – הוא זה שמכניס את התינוק לברית אברהם אבינו, והם בפן המעשי יותר – הוא זה שמלווה את ההורים בשלב מלחיץ זה, מרגיע אותם, מספק הסברים. הוא גם זה שבודק את התינוק לפני הטקס, במהלכו ואחריו. כאמור, בכל הנוגע לפרוצדורה הרפואית – הצלחת המילה ובריאותו של התינוק הן באחריותו הבלעדית.
מוהל טוב הוא מוהל שייפגש עם עם ההורים עוד לפני הטקס עצמו, יספר להם על חשיבותו של הטקס ועל המשמעויות ההלכתיות והרוחניות שלו, יסביר להם את תהליך המילה, שלב אחר שלב, ויצייד אותם ברשימת ציוד שיש להכין ליום הטקס. במהלך הטקס הוא יבצע, כמובן, את עבודתו על הצד הטוב ביותר – מומלץ לבקש מהמוהל המלצות. לאחר הטקס, הוא יגיע לביקור בית, לשם ביקורת ובדיקה של התינוק. הוא גם יסביר להורים למה עליהם לצפות בימים שלאחר המילה. 

מהם שלבי טקס ברית מילה?
תהליך ברית מילה הלכתי כולל שלושה שלבים: מילה – חיתוך העורלה בסכין (שלב הנעשה תוך שימוש במגן עטרה, בכדי למנוע פגיעה בעטרה); פריעה – חשיפת העטרה ע"י קילוף הקרום הדק שנותר לאחר שהוסרה העורלה מעליה; ומציצה – מציצת דם מהפין הנימול, תהליך הנעשה במילה חרדית ישירות ע"י פיו של המוהל, ובמקרים אחרים – ע"י שפופרת מציצה מיוחדת. הליך מילה רפואי עושה בדרך כלל שימוש במכשיר התופס את העורלה, מועך אותה וחותך אותה, ללא דימום.
התפילות והטקסים המלווים ברית מילה משתנים מעדה לעדה. הספרדים מקיימים בלילה שלפני הברית ליל לימוד מיוחד הנקרא "בית יצחק". האשכנזים מבצעים את הלימוד בסעודת השבת שלפני הברית. התינוק מונח לפני הברית על "כיסא אליהו", ובמהלך הברית – על ברכי הסנדק. ברכות שונות נאמרות לפני הטקס, במהלכו ואחריו, ובהן ברכה לבריאות התינוק. בסופו של דבר, זה אולי החלק החשוב ביותר במהלך ברית מילה -  שהתינוק יעבור אותה בקלות ובנוחות מירבית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב