דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


10 הדברות לבחירת בית ספר להכשרה לעולם ההייטק - איפה כדאי ללמוד מחשבים? 

מאת    [ 15/11/2010 ]

מילים במאמר: 1029   [ נצפה 2978 פעמים ]

10 הדברות לבחירת מכללה ללימודי מחשבים

ההאטה הכלכלית הגלובלית מציבה בפני כל אחד ואחד מאיתנו מגוון הזדמנויות אמיתיות לשינוי העיסוק וההתמחות או רכישת מקצוע חדש.

אחד התחומים שתמיד מהווים אופציה ראויה, במיוחד בתקופה כזו הוא סביבת ההייטק על מגוון המקצועות הכלולים בה. גם במצב השוק היום, צפיה קדימה והתבוננות מעמיקה בהתנהגות השוק במשברים קודמים מראה שבעת היציאה מהמשבר היו ה''מצטרפים החדשים'' לשוק (כאלו שסיימו לימודים אקדמאים או לימודי מקצוע) נדבך מהותי בתהליכי הקליטה וההתאוששות.

על בסיס הנחה זו ועל בסיס נסיוני המצטבר קיבצתי את עשרת הדיברות לבחירת בית ספר להסבה (מעבר מקצוע) ללימודי הייטק. אין משמעות לתחום הנלמד אלא לראיה רחבה ובוגרת, השקעת זמן ואנרגיה ובדיקה מעמיקה של המקום שאנחנו סומכים עליו ש''ייקח'' אותנו לתחנה הבאה בחיים המקצועיים שלנו.

1. תהליך המיון לקראת הקורס - בהתקשרות לפרק זמן כה ארוך, קריטי להבין מי יהיו התלמידים שיישבו ליידך על ספסל הלימודים. לוודא שיש תנאי סף מינימליים בהם הם עומדים מצד אחד ומצד שני לוודא כי הקורס אכן מתאים לך. בבחירת בית הספר חשוב מאוד להקפיד שתנאי הקבלה לקורס יהיו ברורים ויכללו דרישות סף מעבר ל''קיום כרטיס אשראי לתשלום''. במספר מצומצם של מכללות ניתן לבצע מבחן התאמה איכותי שנבנה על ידי מרכז ההדרכה בשיתוף חברת הכוונה. מטרת המבחן כפולה: ראשית לתת למועמד את הכלים להחליט, עוד בתהליך הרישום, האם הוא מתאים לקורס ושנית , לאפשר לו לדעת ברמת וודאות גבוהה כי משתתפי הקורס האחרים יהיו בעלי רקע וכלים דומים לשלו.

2. איזו טכנולוגיה ללמוד?  לומדים רק טכנולוגיות ותיקות עם ''אבא'' יציב ועם אג'נדה ו-Road Map ברורים. לא לומדים ''טרנדים'', מוצרים לא מוכרים ואת ה''דבר הבא''. קיימות בשוק היום אין ספור טכנולוגיות במגוון סביבות שעונות על התנאי הזה. כל הטכנולוגיות של חברות  Microsoft, Oracle, HP, IBM, Cisco ועוד רבות וידועות עונות לתנאי הזה.

איך בודקים? חוקרים קצת לבד, שואלים חברים. נזהרים מפורומים (התייחסות בהמשך)

3. בדיקת הגב הכלכלי - בשוק עם רמת יציבות כלכלית בעייתית כמו היום, חובה עלינו לנקוט משנה זהירות בבחירת בית הספר ובדיקת איתנותו הכלכלית .הגב הכלכלי של בית הספר מורכב מהמשאבים שיש לו עצמו ומיציבותה של בעליו. לימודים בבית ספר הנמצא בבעלות ידיים פרטיות מהווים סיכון גדול יותר מאשר לימודים בבית ספר בבעלות חברה (אם ניתן בורסאית) גדולה ממותגת, יציבה ואיכותית.

איך בודקים? פשוט מבררים. אין סודות בתחום הזה.

4. האם כדאי ללמוד בבית ספר גדול או קטן?  גם אם גילינו כי לבית הספר גב כלכלי ראוי חשוב להבין כי גודלו של בית הספר ומגוון הפעילויות שלו מהווים תעודת ביטוח בפני עצמה לך הלומד. לא מעט מכללות סגרו את שעריהן במשברים קודמים והשאירו את תלמידיהם ללא הכסף וללא מקצוע. בית ספר גדול נותן לך התלמיד את רמת הוודאות והביטחון הכלכלי שכספך לא מונח על קרן הצבי.

איך בודקים? באים לבית הספר בשעות הבוקר (פעם אחת) ובשעות הערב (פעם אחת) ופשוט רואים את נפח הפעילות.

5. לא ללמוד אצל ''One man Show'' - השוק הטכנולוגי דינאמי במיוחד. עובדים זזים בין ארגונים ומשנים את זמינותם להדרכות. רישום ללימודים על בסיס ציפיה כי מרצה ספציפי יילמד אותך בקורס משול לרישום לחברת טיסה שיש לה טייס אחד. כשאנחנו הולכים למהלך ארוך טווח (לפחות שנה קורס) אסור לנו להתבסס על בתי ספר זעירים שמתבססים על מדריך אחד או שניים (ואפילו יהיו טובים ככל שניתן) אלא על מוסד ותיק עם יכולות מוכחות בקורסים מסוג זה ועם יכולת ''Recovery'' מעזיבת מוביל טכנולוגי כזה או אחר.

איך בודקים? מבקשים לראות את רשימת המרצים המלאה ומבררים שהם באמת מדריכים פעילים ולא רק על הנייר.

6. בדיקת הסמכות בינלאומיות מטעם ספקי התוכנה והחומרה הבינלאומיים - הסמכה של ספק תוכנה בינלאומי מאשרת כי בית הספר עומד בסטנדרטי הלימוד אותם מכתיבה החברה. בבואנו לוודא קיום הסמכה חובה עלינו לוודא כי ההסמכה שניתנה לארגון היא הסמכה ללמד ולא הסמכה למכור רישיונות או לתת תמיכה טכנית. הסמכת הדרכה שונה לגמרי מהסמכות אחרות בתחום התוכנה והחומרה  ודומה להתמחות של רופא. יהיה טוב ככל שיהיה - לא תרצה שרופא השיניים שלך יטפל בכאבי הבטן שלך.

איך בודקים? מבקשים לראות את ההסמכה ומבררים באתרי האינטרנט של ספקי התוכנה והחומרה הבינלאומיים.

7. מבררים את כמות הקורסים שרצה במקביל בתחום שאנחנו רוצים ללמוד - בהתחייבות לזמן לימודים כה ארוך, אנחנו חייבים לבטח את עצמנו למקרה בו נחסיר כמה שיעורים עקב נסיעה, מחלה חלילה או כל מקרה אחר. שנה היא זמן ארוך ואנו לא יכולים להתחייב שנוכל לעמוד בעומס הלימודים בקורס. על כן, עלינו להבין אם נוכל לעצור את לימודינו בקורס שלנו ולהשלימם בקורס הבא. לצורך כך עלינו להבין שיש באמת ''קורס הבא'' ולוודא שיש לנו יכולת להשתתף בקורס הבא וכמה קורסים רצים כרגע במרכז ההדרכה (זו האינדיקציה היחידה שלנו להבין כמה קורסים ייפתחו קדימה בתחום).

איך בודקים? פשוט מסתכלים בלוח הקורסים במכללה ללימודי מחשבים. לא בקטלוג ולא באתר אלא במכללה עצמה.

8. הבטחות עבודה - מניסיון העבר רוב הבטחות העבודה בשוק לא שוות יותר מכל הבטחה אחרת. לפני שאנחנו מתפתים להצעה של ספק הדרכה עם התחייבות לעבודה עלינו לוודא באיזה שכר תתוגמל העבודה המוצעת, מה ההתחייבות שלי כבוגר הקורס לבית הספר ולא פחות חשוב- מה עליך לעשות כדי לעמוד בתנאי המחויבות (''האותיות הקטנות''). בחלק מהמקרים בהם מובטחת עבודה, היא מותנית במעבר בחינות הסמכה בינלאומיות לא פשוטות למעבר, ציונים מינימליים וכד'.

איך בודקים? קוראים היטב את האותיות הקטנות.

9. עזרה במציאת מקום עבודה - יש צורך להבין היטב את תמהיל העבודה של המכללה הנבדקת. מכללה אשר מבצעת רק (או בעיקר) קורסי ערב או בוקר לחסרי רקע או בעלי רקע קודם מינימלי ואינה עובדת עם השוק ה''אמיתי'' לא יכולה לתת לך את הכלים להיות באמת מיושר עם דרישות השוק. יש לוודא כי המכללה פועלת גם (אם ניתן בעיקר) במגזר העסקי, מעבירה קורסים דומים בארגונים גדולים, במרכזי פיתוח תוכנה וכד'. רק במצב כזה היא תוכל לדעת באמת מה ללמד אותך, לבחור נכון את חומרי הלימוד והטכנולוגיות הנלוות. רק מכללה עם תמהיל כזה תהיה בעלת יכולת לתת לך חיבור אמיתי לעולם הארגונים שמחפשים עבודה.

10. שימוש בפורומים לקבלת ההחלטה - האינטרנט הוא כלי נפלא. הוא משמש אותנו לאין ספור מטרות וקבלת מידע היא מהחשובות שבהן. יחד עם זאת, יש לשים לב חלק גדול במיוחד מהפורומים באינטרנט העוסקים בהכשרות בעולם התוכנה מנוהלים על ידי בעלי עניין מובהקים והמידע בהם חלקי, חסר ולעיתים אפילו מסולף. הפורומים צריכים לשמש ככלי תומך החלטה ולא ככלי לקבלת מידע ועובדות. חלק ניכר מהפורומים מנוהלים על ידי עובדי מכללות קיקיוניות וחלק גדול מאוד מהתגובות בפורומים הן מבוימות, מזויפות או מטעם בעלי עניין.

חשוב לוודא שמרכז הדרכת לימודי מחשבים הינו מוסמך מטעם כל ספקי התוכנה והחומרה המובילים בשוק. ההסמכות מייצרות בלעדיות בשוק.

הכותב הוא אורי לפיד – סמנכ"ל התחום הטכנולוגי בג'ון ברייס הדרכה ובוגר קורס הכשרה בג'ון ברייס בעצמו.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב