תלמידים רבים מתקשים בלימודיהם בבית הספר. הם אינם מצליחים לעמוד במטלות כתיבת מטלות הבית. הם לא יודעים איך להתמודד עם בעיות במתמטיקה וכיצד לתת מענה לקושי שלהם לקלוט שפה זרה חדשה – אנגלית. הם מעדיפים להיעדר מבית הספר, להדחיק את בעיותיהם, לסלוד מן הלימודים ולפתח אפיקי עניין והצטיינות אלטרנטיביים. לעיתים, הפער בין יכולותיו של הלומד או הלומדת לבין התוצאות בשטח הן כה גדולות, עד שיש צורך ממשי לתת מענה מקצועי לעניין.
אבחון ליקויי למידה הוא הדרך להתמודד עם אותם קשיים, בעיות וכשלים. יועצות בית ספר מקצועיות מציעות אבחון פסיכו דידקטי אשר מאתר את הבעיות, מעריך אותן ונותן המלצות בהתאם. אבחון פסיכודידקטי מיועד לתת תמונת עולם שלמה באשר למצבם של הלומד או הלומד ובמסגרת אבחונים דידקטיים לספק גם המלצות קונקרטיות. אז איך זה קורה בפועל?
אבחון פסיכו דידקטי איננו מיתוס או המצאה. מדובר בעניין מדעי לכל דבר. אבחון פסיכודידקטי נערך על ידי מורה להוראה מתקנת שהשתתף/ה בקורס מקצועי המאפשר לו או לה לערוך אבחונים דידקטיים וליטול חלק בתהליך. אבחון ליקויי למידה הוא תהליך שדורש סבלנות ואורך מספר שעות בסדרת מפגשים.
המטרה המרכזית של אבחון פסיכו דידקטי היא לספק לאנשי המקצוע תמונה כוללת של כישורי הלמידה של הלומד: יכולת לשונית וחזותית, יכולת תפיסתית, ניתוח הישגים וקשיים בלמידה, ומתן המלצות לדרכי למידה מתקנות ולהתאמות בחינה. בצד מטרות אלה של אבחונים דידקטיים – אבחון פסיכודידקטי כולל מלבד כחלק מקיום אבחון ליקויי למידה גם אבחון פסיכולוגי שנערך על-ידי פסיכולוגית חינוכית.
החלק הפסיכולוגי באותו אבחון פסיכו דידקטי כולל מתן פרופיל של האינטליגנציה של הלומד או הלומד, ניתוח התפיסות וההישגים הלימודיים והתייחסות לכוחות ולקשיים הרגשיים. חלק זה משלים את הצד הרגשי-נפשי בקיומו של אבחון פסיכודידקטי ומאפשר לקיים אבחון ליקויי למידה אשר לצד אבחונים דידקטיים מתייחס גם לפרופיל הפסיכולוגי של הלומד/ת.