דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אופציות מעוף - ייזהר המשקיע 

מאת    [ 14/11/2010 ]

מילים במאמר: 431   [ נצפה 2925 פעמים ]

רבים המקרים בהם השקעות רשלניות באפיקים מסוכנים ככלל ואופציות מעו"ף בפרט (אשר אליהן אתייחס) מוחקות את כלל שוויו של תיק השקעות זה או אחר.

במידה ותיקך מנוהל על ידי מנהל תיקים או מנוהל על ידיך בסיועו של יועץ השקעות, להלן מספר נקודות חשובות, בעין משפטן ולא כלכלן, אשר חשובות לשימת ליבו והקפדתו של כל משקיע הסומך על מנהל תיקים או יועץ השקעות בכספו.

עסקאות באופציות (קניה/מכירה) הינן חלק מהגדרת החוק לעסקאות הכרוכות בסיכון מיוחד. בין יתר שותפותיה של האופציה למשפחת הסיכונים המיוחדים ניתן לציין מכשירים פופלריים אחרים כגון: מכירה בחסר (שורט) וחוזים עתידיים. המשותף למשפחת הסיכונים המיוחדים הוא, כי המחוקק מצא לנכון לציין עסקאות אלו הכרוכות בסיכון מיוחד עבור המשקיע, ולהטיל על מבצען (מנהל התיקים) או המייעץ להן (יועץ ההשקעות) מגבלות וחובות שונים.

 האם נתת את אישורך לפעילות ספוקלטיבית כגון אופציות מעו"ף? על מנת שמנהל תיקים יוכל לפעול בחשבונך בביצוע עסקאות הכרוכות בסיכון מיוחד, לרבות אופציות מעו"ף, עליו לקבל את אישורך בכתב ומראש בגין כל פעולה מסוכנת או לקבל את אישורך הגורף, גם כן מראש ובכתב, לכל עסקאות הכרוכות באותו סוג סיכון. כך למשל, נוהגים מנהלי תיקים ויועצי השקעות להחתים את לקוחותיהם מראש, כנספח להסכם ההתקשרות ביניהם, על הסכמתם לפעילות באופציות מעו"ף. חשוב להדגיש, ללא הרשאה אין בעלי המקצוע רשאים להשקיע את כספכם באופציות מעו"ף. יש לבחון היטב את הסכם ההתקשרות ולבחון האם ניתנה הרשאה כזו, ואם לאו, האם בוצעו פעולות מסוכנות בפועל.

האם אתה בודק את דו"חותיך? על מנת להקל על המשקיעים, עת מגיעים אליהם הדוח"ות התקופתיים באשר לפעילות בתיקם, הורה המחוקק על מנהלי התיקים ויועצי ההשקעות להדגיש את עובדת עסקאות מסוימות כאלה אשר כרוכות בסיכון מיוחד. כך, מתאפשר בידו של המשקיע לעקוב אחר לקיחת הסיכון בתיקו, קל וחומר אם נלקח ללא הרשאת הלקוח.על ידי הבלטה כדין, המשקיע יבחין בכל עסקה מסוכנת שנעשתה עבורו, שוויה ומועדה. עסקה מסוכנת אשר לא הובלטה כדין עלולה להטעות את המשקיע, אשר לא יבחין בין הפעילות הסולידית בתיקו לבין המסוכנת, והינה בגדר הפרה חמורה של הוראות הדין.   

האם הגבלתם את חשיפתכם לסיכון? במידה והגבלתם את חשיפתכם לאופציות מעו"ף (למשל עד 20% משווי התיק), יש לעקוב אחר עמידת התיק בתנאים אלו. חשיפה לאופציות מעו"ף הינה תנודתית ביותר, ומשכך יכולה לחרוג בעשרות אחוזים מההגבלה שנקבעה, ולסכן למעשה את ההשקעה כולה. יש לבחון האם בהסכם ההתקשרות מציין הצד השני מהי חריגה שאינה מהותית ומה תחשב כחריגה מהותית. חשוב לעקוב אחר החשיפה ולהקשות בשאלות על מנהל התיקים.

זכרו, אם החלטתם לפעול באופציות מעו"ף, בדקו בדו"חותיכם האם הפעילות הינה בהקפים גבוהים והאם היא עומדת בהגבלות השונות שציינתם בהסכם. אם אינכם מעוניינים בפעילות מסוכנת, בדקו אם נתתם הרשאתכם בהסכם, וכמו כן בדקו האם קיימת פעילות מסוכנת בתיקכם והאם פעילות זו מובלטת כראוי בדו"חות.

מאמר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי באשר הוא. אין להתבסס על מאמר זה והוא נועד להעשרת הידע בלבד ומעודכן ליום כתיבתו.

  

הכותב הינו עו"ד עילי מימן, שותף במשרד דרדיק-פלם מימן עורכי-דין, המתמחה ברשלנות בשוק ההון וניירות ערך לרבות ובמיוחד תביעות בגין הפסדים בבורסה כתוצאה מרשלנות מנהלי תיקים/יועצי השקעות.  לפרטים נוספים ויצירת קשר:  אי-מייל: www.dfm-law.co.il  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב