דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תרגילי התהפכות תינוקות מהגב לבטן ומהבטן לגב 

מאת    [ 06/06/2007 ]

מילים במאמר: 793   [ נצפה 28558 פעמים ]

כולנו רוצים שהתינוק יתהפך כבר. מחכים ומצפים. שלב ההתהפכות מהבטן אל הגב ומהגב אל הבטן הינו שלב חשוב ומשמעותי. למעשה זו נקודת ההתחלה של תנועה עצמאית במרחב. התינוק רוכש את היכולת לנוע, לשנות את מצבו, להיות בעל השפעה יותר על מה שקורה איתו. אך לפני שיגיע תור ההתהפכות, ישנם שלבים מקדימים שהתינוק לומד ומיישם.
מה שיפה בשלבי ההתפתחות של השנה הראשונה לחיים, הוא שזהו מסע הנבנה צעד אחרי צעד. וכל צעד שנלמד, מכין ותורם ללמידה של הצעד הבא. עד שהצעדים הופכים מדימוי למעשה והתינוק פוסע בעצמו ללא כל עזרה.

אז מהם השלבים המקדימים להתהפכות?

קודם כל חשוב שהתינוק יהנה לשכב על הגב. בהדרגה הוא ילמד לקרב את ידיו אל קו האמצע של הגוף ואף להכניסן אל פיו המתוק. כן, להכנסת הידיים לפה יש חלק בשלבי ההתפתחות והיא חשובה מאוד. האיברים הכי מעוצבבים במח, הכי רגישים וקולטים הם כפות- הידיים ואזור הפה. לכן התינוק משתמש בהם כדי ללמוד על העולם. הוא מכניס כל דבר לפה כחלק מהלמידה שלו. חשוב לא למנוע ממנו את ההתנסות הזאת (לא להוציא לו את הידיים מהפה...). כך הוא לומד על תחושה, מרקם, טמפרטורה, חומרים, קשה- רך ועוד.
מעבר לזה, קירוב הידיים לאמצע תורם גם לשכיבה על הבטן עם היכולת להישען על המרפקים.

בהמשך התינוק מגלה גם את הרגליים וזו אכן תגלית מרגשת ומלאת אפשרויות חדשות. הוא מתחיל להניע אותן יותר וגם מקרב אל אמצע הגוף. תופס את הרגליים בידיו ואפילו מכניס רגל לפה. כשהתינוק מתחיל להשתמש ברגליים זו הכנה גם לשלב הזחילה שיגיע מאוחר יותר.

עם קירוב הידיים והרגליים לאמצע בשכיבה על הגב, התינוק יכול להתחיל להתאמן בהעברות משקל. כמו נדנדה, עד להתהפכות ממש. בשלב הזה הגב מעוגל בכיפוף.

כשהתינוק בשכיבה על הבטן הוא זוקף את הגב. נשען על הידיים ולומד להשתמש בהן. ועם הזמן מתחיל לשלוח יד אל צעצוע- פעולה לא פשוטה בכלל, הדורשת יכולת להעביר משקל ולהישען על צד אחד כשבמקביל מפעילים את הצד השני.
בהתחלה תנועה קטנה ואולי קצת חוששת ובודקת, בהמשך תנועה יותר גדולה. עד שהיד יכולה להמשיך אל מאחורי הגוף ולהוביל את הגוף אל ההתהפכות. הרגל מתכופפת והגוף מבצע רוטציה (הפנייה).

ההתהפכות הנכונה היא מאוד זורמת, נוחה ונעימה. אם תינוק מתהפך במאמץ רב מידי, בבהלה, בנוקשות בגופו, מקבל מכה מההתהפכות- כנראה שמשהו מפריע לו בדרך. במקרה כזה כדאי לשים לב מה קורה בשלבים הקודמים להתהפכות ואולי גם להתייעץ עם איש מקצוע להתפתחות תינוקות. לפעמים משהו מאוד קטן יכול להפריע ואפשר לפתור את זה בקלות ובמהירות, אבל אם לא מטפלים זה עלול להשפיע הלאה כמו כדור שלג שגדל עם התגלגלותו במדרון.למרות זאת, יכול להיות שבפעמים הראשונות התינוק ייבהל מכך ששינה את מצבו פתאום. הוא יהיה מופתע למצוא את עצמו על הגב במקום על הבטן... אחרי שהוא יתרגל מספיק פעמים, התנועה תהייה כבר הרבה יותר טבעית ומוכרת עבורו.

אז, מתי?
התהפכות יכולה להתחיל כבר בגיל שלושה חודשים או בגיל שישה חודשים. זהו פחות או יותר טווח הגילאים. כמובן שהעניין מאוד אינדיווידואלי. אם בגיל שישה-שבעה חודשים התינוק עוד לא מתהפך וגם לא נראה בדרך לכך (לפי הסימנים שהזכרתי קודם), כדאי לבדוק האם יש משהו שמפריע לו ולעזור. אם הוא כן מקיים את כל שאר הסימנים המקדימים, יכול להיות שהוא בדרך ופשוט לוקח לו טיפה יותר זמן.
הרבה פעמים התהפכות מתחילה מהבטן אל הגב. אבל זה לא מחייב. יש תינוקות שיתחילו מהגב לבטן וזה יופי באותה המידה.

ולסיום- כמה טיפים להורים:

* בזמן עירות, להשכיב את התינוק על הבטן ולשחק איתו או לגעת בו בתנוחה הזו, כדי שייהנה ממנה. השכיבה על הבטן חשובה מאוד להמשך ההתפתחות. לא צריך לצפות מהתינוק לשכב כך זמן ממושך, בכל זאת זו הרבה עבודה להחזיק ככה. יש לזכור גם שהראש של התינוק מאוד גדול ביחס לגופו וכבד. לכן, תנו לו לשכב כך לדקות ספורות, תהיו איתו. כשנמאס לו, אפשר להרים לחיבוק. ואחר- כך שוב להניח על הבטן. ככה, במנות קטנות כל פעם. מתי להתחיל להשכיב על הבטן? מיד בהתחלה. כמה שמתחילים קודם, התינוק יתרגל לכך יותר.

* לשאת את התינוק בתנוחת עירסול. תנוחה זו מאוד נעימה ומרגיעה ונותנת חום ותחושת ביטחון. מעבר לכך היא מלמדת את הגב להתעגל ומדמה את השלב של השכיבה על הגב וקירוב הגפיים למרכז הגוף. בתנוחת הערסול שימו-לב לכך ששתי הידיים פנימה אל מרכז הגוף (לפעמים יד אחת בורחת לאחור, תעזרו לה להתקרב) ושהראש והרגליים יחסית גבוהים והשאר יותר שקוע. הראש נתמך על האמה שלכם. ואפשר להוסיף תנועה שלכם תוך כדי הערסול.

* לשחק עם התינוק ולעודד אותו לשליחת יד אל חפץ. להראות לו צעצוע מעניין (מעניין לא אומר מורכב או יקר, הרבה פעמים דווקא הדברים הפשוטים עובדים) ורצוי מרשרש. לשחק עם הצעצוע קרוב אל התינוק כדי שיצור איתו קשר עין וירצה לגעת בו. כדי לעודד את היד לפעול, אפשר מידי פעם לשלב מגע שמסמן ליד את האפשרות- עם הצעצוע לטפוח על היד ואז שוב להראות לו אותו. בהתחלה התינוק רק יתעניין ויביט. בהמשך יניע יותר את ידיו. תנועת הידיים תהייה כללית ולא מדויקת, שתי הידיים יחד ובהדרגה יצליח התינוק לשלוט יותר בגופו ובתנועה ולכוון לתפיסת הצעצוע.
אשמח לעזור, לענות על שאלות, לתת הכוונה למעוניינים. שיהיו גילגולים בכייף.
נואית עמרי-לוין בעלת גישה לתינוקות וניסיון רב בתחום. מדריכת ליווי התפתחותי לתינוקות, מנחה של קבוצות לעיסוי תינוקות, מאבחנת ומטפלת בשיטת ורדי- הנותנת מענה ללקויות התפתחות, למידה ותפקוד (לכל הגילאים). מדריכת שחייה לתינוקות. בעלת סטודיו לפילאטיס (למבוגרים).
נפגשת עם הורים ותינוקות במרכז תל-אביב ובירושליים. באווירה אינטימית ונעימה. סדנאות בקבוצות קטנות או מפגשים פרטניים.
http://www.metaplim.co.il/gilgul



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב