דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד מחושבים הפיצויים לנפגע תאונת דרכים 

מאת    [ 12/11/2010 ]

מילים במאמר: 1821   [ נצפה 3070 פעמים ]

                           כיצד מחושבים הפיצויים לנפגע תאונת דרכים – עו"ד זיו ביגלמן

נפגענו בתאונת דרכים ואנחנו יודעים שמגיע לו פיצויים בגין הפגיעה אך איך נקבעים סכום הפיצויים?

במאמר זה נסקור את כל הפרמטרים וראשי הנזק המרכזיים לפיהם פוסק בית המשפט פיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

 

א.      מי זכאי לפיצוי:

כל אדם אשר נפגע בתאונת דרכים בה היה מעורב כלי רכב מנועי שעפ"י החוק חייב להיות מבוטח בפוליסת ביטוח חובה, זכאי לקבל פיצויים בגין נזקי הגוף שנגרמו לו כתוצאה מתאונת הדרכים.

 

ב.      נגד מי מגישים את התביעה בגין נזקי הגוף שנגרמו בתאונת דרכים:

עפ"י חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים -  כל נפגע בתאונת דרכים חייב להגיש את התביעה בגין נזקי הגוף שנגרמו לו כנגד מבטחת הרכב שבו נסע.

יודגש כי במידה ומעורבים מספר כלי רכב בתאונת הדרכים – אין משמעות מי מבין הרכבים אשם בתאונת הדרכים וכל נהג מגיש את התביעה כנגד חברת הביטוח שביטחה את הרכב בו נהג (המשמעות לעניין הרכב האשם בתאונה רלבנטית לתביעת נזקי הרכוש שנגרמו לרכבים בלבד ולא לתביעה בגין נזקי הגוף שנגרמו לנהגים).

כמובן שאם בתאונת הדרכים היה מעורב הולך רגל אזי הולך הרגל יגיש את התביעה בגין נזקי הגוף שנגרמו לו כנגד חברת הביטוח שביטחה את הרכב שפגע בו.

במידה והתרחשה תאונת דרכים והנפגע בתאונת הדרכים אינו יכול לתבוע את חברת הביטוח מאחת משתי הסיבות הבאות :

1.       הנוהג האחראי לתאונה אינו ידוע -מקרים של תאונות מסוג "פגע וברח" בהם הנהג הפוגע מסתלק ממקום התאונה ללא השארת פרטים.

2.      במקרים בהם אין לנוהג הרכב ביטוח לפי פקודת הביטוח או שהביטוח שיש לו אינו מכסה את החבות הנדונה.

 במקרים אלו נפגע תאונת דרכים זכאי להגיש את התביעה בגין נזקי הגוף שנגרמו לו כנגד "קרנית" שהינה תאגיד שהוקם עפ"י חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים ומומן ע"י חברות הביטוח המפרישות לה כל חודש אחוז מסוים מפרמיות הביטוח שנגבו מציבור בעלי הרכב..

 

ג.       כיצד נקבעים הפיצויים בגין נזקי הגוף שנגרמו לנפגע תאונות הדרכים ע"י בית המשפט.

אז לאחר שהבנו מי זכאי לפיצוי בגין נזקי גוף כתוצאה מתאונת דרכים וכן הבנו כנגד מי להגיש את התביעה, כעת נדון כיצד בית המשפט פוסק פיצויים בגין תביעה לנזקי גוף בתאונת דרכים עפ"י חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

כאמור, כל נפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצויים בגין נזקי הגוף שנגרמו לו, אפילו אם הפגיעה הייתה כביכול קלה ביותר והנפגע בתאונת הדרכים כמעט ולא קיבל טיפול רפואי. כמובן שככל שהפגיעה ונזקי הגוף שנגרמו ממנה היו קשים יותר, כך סכום הפיצויים שיפסק ע"י בית המשפט יהיה גבוה יותר.

 

ראשי הנזק לפיהם בית המשפט פוסק את הפיצויים לנפגע תאונות דרכים:

קיימים 5 ראשי נזק עיקריים ומרכזיים לפיהם בית המשפט פוסק פיצויים לנפגעי תאונות הדרכים והם בד"כ מהווים את רוב הפיצויים. ראשי הנזק הינם: הפסדי שכר, הוצאות עזרת צד ג', הוצאות רפואיות, הוצאות נסיעה, וכאב וסבל (נזק לא ממוני).

 

הפסדי שכר

נפגע תאונת דרכים אשר כתוצאה מנזקי הגוף שנגרמו לו בתאונה – נגרמו לו הפסדי שכר, זכאי לקבל מחברת הביטוח פיצויים, הן להפסדים שנגרמו לו בעבר (עד למועד ברור התביעה) והן לנזקים שיגרמו לו בעתיד (מיום פסק הדין).

נמחיש זאת באמצעות דוגמה: נניח שנפגע תאונת דרכים מסוימת השתכר בשכר ממוצע של כ – 8,000 ש"ח ברוטו לפני התאונה וכתוצאה מתאונת הדרכים הוא לא יכל לעבוד 3 חודשים. במקרה זה, במידה ויוכח לבית המשפט באמצעות חוות דעת רפואית כי אכן רק כתוצאה מתאונת הדרכים לא יכל נפגע תאונת הדרכים לעבוד, אזי הוא זכאי לפיצוי מלא בגין 3 החודשים בהם לא  עבד ( 24,000ש"ח) בניכוי מס הכנסה בלבד (עפ"י חוק הפיצויים לנפגע תאונת דרכים והפסיקה מהשכר החודשי לפיו מחשבים את הפסד השכר מפחיתים מס הכנסה בלבד, ללא ניכוי ביטוח לאומי ומס בריאות).

במידה ויוכח באמצעות חוות דעת רפואית כי לנפגע תאונת הדרכים נותרה נכות רפואית שמשפיעה על התפקוד היום יומי אשר מגבילה את הנפגע לחזור לעבודתו באותו אופן כפי שעשה לפני התאונה – אזי בית המשפט יפסוק לזכות נפגע תאונת הדרכים הפסד שכר לעתיד.

נמחיש זאת באמצעות אותה הדוגמא בה המחשנו את הפסד השכר לעבר. כאמור הנפגע בתאונת הדרכים הרוויח 8,000 ש"ח בחודש לפני התאונה ונניח לצורך הדוגמא כי נקבעו לו 20% נכות רפואית צמיתה שהיא גם נכות תפקודית. למעשה בית המשפט יעשה חישוב לפיו כאילו לכאורה אותו נפגע איבד לכל החיים 20% מהכנסתו החודשית שמהווה כ- 1,600 ש"ח את ההפסד החודשי הנ"ל יכפיל בית המשפט במספר החודשים שנותרו לאותו נפגע עד לגיל היציאה לפנסיה. כך למשל אם הנפגע שלנו בן 30 אז נותרו לו עוד 37 שנים של עבודה (עד גיל 67 שהינו גיל יציאה לפנסיה) המהווים 444 חודשים אותם יכפיל בית המשפט ב- 1,600 ש"ח שהינו סכום ההפסד החודשי של הנפגע (יובהר כי סכום הפיצוי הסופי עובר היוון ע"י בית המשפט כך שהסכום הסופי הינו נמוך יותר ומשקף את שווי הכסף הנוכחי).

 

הוצאות עזרת צד ג' (עזרת האחר לנפגע)

 נפגע תאונת דרכים זכאי לקבל פיצוי בגין עזרת צד ג' אשר תמך בו בעבר והן בעבור עזרת צד ג' אשר יתמוך בו בעתיד וזאת לאור מצבו הרפואי והתפקודי שנגרם לו כתוצאה מתאונת הדרכים.

עזרת צד ג' יכולה להיות מקצועית כגון עוזרת בית שמגיעה לביתו של הנפגע ועוזרת לו בבישול, בכביסה ובניקיון או מטפל סיעודי (עובד זר) אשר תומך בנפגע תאונת הדרכים בכל שעות היממה.

עזרת צד ג' יכולה להיות גם עזרה של בני המשפחה של נפגע תאונות הדרכים אשר תמכו בו, ישבו ליד מיטתו בבית החולים או בבית וסעדו אותו בכל התקופה לאחר התאונה. יודגש כי בית המשפט ייתן פיצוי לעזרה שניתנה ע"י בני משפחה רק אם העזרה הייתה חריגה מהעזרה אותה היינו מצפים מבני משפחה, קרי עזרה שניתן לומר שהיא מקבילה לעזרה מקצועית.

סכום הפיצוי לעבר ניתן בגין קבלות וחשבונית על העזרה שקיבל נפגע תאונת הדרכים שאותן הוא צריך להציג לבית המשפט. כאשר בית המשפט מחשב את הפיצוי לעתיד למעשה הוא מנסה לשער ולקבוע לכמה שעות של עזרה בכל חודש יזדקק הנפגע בהמשך חייו, לאחר מכן יקבע בית המשפט כמה כל שעה של עזרה עולה בשקלים ואז בית המשפט יגיע לסכום הפיצוי החודשי אותו הוא יכפיל במספר החודשים שנותרו לנפגע תאונות הדרכים לחיות (תוחלת החיים של גבר בישראל הינה כ -80 ואישה כ- 84).

 

הוצאות רפואיות

נפגע תאונת דרכים זכאי לקבל פיצויים בגין כל ההוצאות הרפואיות שהוציא בעבר וכן בעבור כל ההוצאות הרפואיות שהוא צפוי להוציא בעתיד ושלא כלולים בסל הבריאות, לרבות טיפולי פיזיותרפיה, טיפולים נפשיים, תרופות ואביזרים רפואיים.

כתוצאה מתאונת דרכים עלול לעיתים הנפגע להזדקק לטיפולים ואביזרים רפואיים יקרים ביותר שידו אינה משגת, למשל בתאונת דרכים קשה בה הוכח באמצעות חוות דעת רפואית כי הנפגע איבד את יכולתו ללכת - הוא יכול להיות זכאי לקבל פיצוי כספי על מנת לרכוש כסא חשמלי ממונע שבהחלט עלותו מגיעה לכמה אלפי שקלים.

על מנת לפסוק את הפיצוי לעתיד בית המשפט צריך לקבוע לאילו טיפולים רפואיים ימשיך להזדקק הנפגע בעתיד וכן את עלותם. לצורך כך בית משפט בד"כ ימנה מומחה מטעמו על מנת שייתן חוות דעת מקצועית בתחום.

 

הוצאות נסיעה

נפגע תאונת דרכים זכאי לקבל פיצוי מחברת הביטוח על כל הוצאות הנסיעה שנגרמו לו עקב תאונת הדרכים שעבר וכן הוא זכאי לכל ההוצאות שיוצא גם בעתיד.

לרוב, נפגע תאונת דרכים זקוק לטיפולים רפואיים רבים אותם הוא מקבל בבתי חולים, בקליניקות פרטיות, בקופ"ח וכו' ולכן ההוצאה הכספית בעבור ההגעה לאותן מקומות יכולה להיות רבה ולהוות נטל של ממש על הנפגע (לא תמיד הנפגע מתגורר קרוב או בסמוך למקום בו הוא מקבל את הטיפולים).

בד"כ הפיצוי הכספי בגין הוצאות נסיעה הינו בעבור שימוש בתחבורה ציבורית או בעבור שימוש ברכב פרטי (הכולל גם תשלום בגין חניה בחניונים) שהוציא בעבר הנפגע וכן צפוי להוציא בעתיד.

ישנם אף מקרים בהם הנפגע בתאונת הדרכים נפגע באופן קשה שאף מצריך אותו לרכוש רכש חדש המתאים למגבלותיו הרפואיות והתפקודיות (למשל נהג בעל רכב ידני שנפגע ביד וכעת יכול לנהוג רק ברכב אוטומטי).

  

  כאב וסבל – נזק לא ממוני

ראש נזק זה מעניק פיצוי לנפגע תאונת הדרכים בגין "הכאבים והסבל" שנגרמו לו כתוצאה מתאונת הדרכים אותה עבר. למעשה לא ניתן לכמת בכסף כאבים שכן אין קבלות או מדד לכאב ולכן נקרא ראש נזק זה "נזק לא ממוני".

עפ"י חוק הפיצויים לנפגעי תאונת דרכים הסכום המקסימאלי אותו ניתן לקבל כפיצוי בגין הנזק הלא ממוני הינו כ -160,000 ש"ח והוא ניתן במקרים הקשים ביותר – 100% נכות רפואית.

בשאר המקרים סכום הפיצוי ניתן בהתאמה לסכום הפיצוי המקסימאלי, כלומר אם 100% נותנים 160,000 ש"ח אזי במקרים למשל בהם נקבעים 10% נכות יקבל הנפגע כ- 16,000 ש"ח (10% מ – 160,000 ש"ח) ובמקרים בהם נקבעים 20% יקבל נפגע תאונת הדרכים כ- 32,000 ש"ח.

יש לציין כי עפ"י החוק בעבור כל יום אשפוז יקבל נפגע תאונת הדרכים כ – 325 ש"ח נוספים כאשר עדיין הסכום המקסימאלי הינו 160,000 ש"ח (כלומר גם הנפגע אושפז במשך שנתיים ונקבע לו אחוזי נכות גבוהים ביותר עדיין סכום הפיצוי לא יעבור את ה – 160,000 ש"ח).

 

סיכום:

במאמר זה סקרנו בקצרה ועל "קצה המזלג" את העקרונות וראשי הנזק לפיהם פוסק בית המשפט את הפיצויים הסופיים לנפגע תאונות דרכים. חובה לקחת בחשבון כי כל מקרה ונפגע הוא לגופו ובהחלט יתכן כי במקרים שונים יהיו ראשי נזק שונים ואף נוספים, לכן אם נפגעתם בתאונת דרכים מומלץ להתייעץ בהקדם עם עו"ד העוסק בתחום על מנת למקסם את סכום הפיצויים.

 

 

עו"ד זיו ביגלמן משרד עורכי דין לירון הראל ושות' רח' היצירה 3, בית ש.א.פ. ר"ג טל: 03-6099690 ziv@lhlaw.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב