יש לי רעיון
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

יש לי רעיון 

מאת    [ 11/11/2010 ]
מילים במאמר: 1157   [ נצפה 2426 פעמים ]

 
 

במהלך שנות עבודתי במשרד החינוך כמפקח פגשתי מאות מורים,מנהלים,מדריכים ומפקחים שהעלו בפני רעיונות חדשניים המונחים במוחם.

פניהם של בעלי הרעיונות תמיד היו זוהרים ופורחים ומלאי אתגר,עוצמה ונחישות.

לעולם...לעולם...הקשבתי להם מיידית,ללא דחיות כדי שהרעיון הטמון בראשם יקבל תנופה דרך הפה שהרי הדיבור הוא צינור המחשבה.

כאשר כל אדם יוזם ויצירתי מקבל "במה" לבטא הרעיון הוא ישכיל להיות יותר ויותר יצירתי,המוח יהא פורה יותר-כאשר מישהו מקשיב לו.

ההקשבה שלי העניקה ליוזם המון מוטיבציה להפעיל מוח פורה ומיטבי.

תמיד ביקשתי לאחר ההקשבה-לנסות לקבל את הרעיון בכתב כדי שנוכל להפיצו וליישמו.

רוב רובם של ההוגים היצירתיים הפכו ליצירתיים ולמבצעי תהליכי שינוי כל הזמן.

אצלם במוסדות החינוך הייתה הצלחה הישגית,חינוכית,ערכית,התנהגותית וחברתית מעולים.

כאשר השיעורים מרתקים,מעניינים,מאתגרים,מרעננים ומחדשים ונותנים "במה" לכל ילד מתוך חוויה ואושר ומטפחים כל ילד בהתאם לכישוריו משום "חנוך לנער על פי דרכו",התוצאה: הישגים נפלאים מתוך אהבה! כאשר משלבים חיי חברה ואהבת אדם – יחס כבוד אהבה והמון עידוד לכל ילד ולכל מורה.

מורה חכם מפתח היטב את "המצוינים" בהתאם לרמתם ויכולתם,בדרך זו "הפערים יגדלו" וזה יעד חשוב,חכם ונכון.

כאמור "האחריות"-מילת מפתח בהצלחה. עלינו לפתח כל ילד עפ"י יכולתו להגיע לפסגה עם כל אחד ואחד.

אך מתחילת הדרך – מגני הילדים צריכים המורים – לאפשר לכל ילד "שיש לו רעיון" לבטא הרעיון בפיו ולאפשר להם ליישם כל רעיון, היזמות הטמונה בילדינו תפרח ותצמח מילדות ועד בגרות "רק" אם אנו ניתן להם "במה" לפתחון פה,לומר...לספר...לתאר...להגדיר..."ולפתח" כל רעיון חדשני.

המורה צריך וחייב לבנות קרקע יצוקה ומעודדת כל ילד וכל מורה להיות יזם ויצירתי ולבנות בנין לתפארת בו ניתנת "במה" לכל אחד להביע את - "יש לי רעיון", חשוב וראוי כאמור להקשיב ולטפח "יש לי רעיון",אך עלינו לבנות תשתית יצוקה  ליישום כל רעיון הלכה למעשה וכדי להמשיך לטפח יוזמות,ראוי להפיץ תורה ולהאדירה,לשווק ולפרסם היטב כל יוזמה וכל יצירתיות כדי שאחרים ילמדו,יקנאו וירצו אף הם להפעיל מוח יצירתי.

המנהלים-המנהיגים הם נושאי "האחריות" לפיתוח יוזמות ויצירתיות הסובב אותם.

עליהם ליצור קרקע פוריה יצוקה ואיתנה עליהם יוכלו הם וחבריהם להפעיל מוח פורה ללא הפרעות חיצוניות.

"היצירתיות...החדשנות...יש לי רעיון" יקבלו עומק מעשי – רק אם הסביבה תהא נחמדה יעילה טובה ומאתגרת.

חשוב...להדגיש...כי כל ניצוץ של רעיון – "יש לי רעיון" יש לטפחו,

לקדמו ולבנות תשתית איתנה,להקשיב ולהניע הרעיון קדימה,בתהליך...בשלבים...אך להניע כל הזמן רעיונות חדשניים ולא...ולא...ולא...לדחותם...לזמנים אחרים.

טיפים לעידוד יוזמות ורעיונות יצירתיים


    • שאילת שאלות – שאלו עצמכם כל הזמן "שאלות",גם על הצלחות מרשימות.

השאלות מפעילות מוח יצירתי המעורר כל הזמן את החשיבה הסטנדרטית,השאלות מביאות לחשיבה הגורמת לתוצרים-לתפוקות טובות.

ככל שמרגילים עצמנו לשאול שאלות ולעודד אחרים-מחברנו לשאול נגיע לפסגות רבות מאוד,על כל הצלחה צריך לשמוח,אך להמשיך לשאול –

כיצד מתקדמים וכובשים יעד נוסף?


    • ערעור הנחות יסוד – בסיסיות – עולמנו המשתנה כל הזמן – חייב לעגן בתוכנו החשיבה היצירתית המבהירה לנו כי יש תמיד מקום לשינויים,להתפתחות ולהתחדשות.

לכן הנחות היסוד שעליהם סמכנו כדי להגיע להצלחה מסוימת צריכות להיות מוגבלות וניתנות תמיד לחשיבה נוספת מעולה.


    • לומדים כל הזמן מאחרים – ראוי לצאת לסיורים במוסדות חינוך.

ללמוד מאחרים מהעשייה ומהספרות הכתובה.

הלמידה מאחרים מגרה את הטובים ביותר-להיות יותר יצירתיים

מפתחת רעיונות נוספים,על כן "תלמיד חכם" נקרא תלמיד כל חייו.

ככל שנתבונן סביבנו נשכיל לגרות מוחנו להיות יצירתי ויוזם.

ראוי לעיתים לצאת לסיורים בשדה ובמוסדות חינוך גם עם צוותי מורים – כדי לעורר חשיבה יצירתית אצלי ואצל אחרים,לעודד ויכוחים ומחלוקות המבוססים על שאילת שאלות.


    • להיות סקרן – להחדיר בי במנהל-במנהיג ובכל מורה-תכונת  הסקרנות כך מרחיבים אופקים,קוראים לומדים ומשכילים.

ככל שתצליח לטפח מוח פורה מתוך סקרנות,תקנה לעצמך כלים חדשים וזוויות ראיה רעננות.

מסלאו-כתב כי אם יש לך "רק" כלי יחידי-"פטיש",הרי אתה המנהל נוטה לראות כל בעיה כמו מסמר.

סיורים,טיולים וביקורים גורמים לשפע סקרנות ועידוד לחולל שינויים.


    • הישמרו ממבטלי חדשנות – תמיד...תמיד...יהיו בחברתך-חברים,מורים או מנהלים, הרואים כל דבר חדשני,כבלתי אפשרי...כלא יעיל...כלא חכם...לא כדאי...כבר ניסינו...אצלנו זה לא ילך...לא מתאים לאופי שלנו...ככל שתתקדמו,תנועו קדימה,תיצרו יוזמות ויצירתיות כן יהיו יותר ויותר מתנגדים...או אז תדעו שאתם בדרך הנכונה.

 


    • דאגו לראש פתוח כל הזמן – מצאו זמן להחלפת רעיונות,למנוחה

קלה מהעבודה,לעשיית תחביבים אחרים,כדי שהמוח יהא יותר פתוח ויצירתי.

עודדו הסובב אתכם לדבר עמכם, ואתם הקשיבו היטב,שמרו תמיד על ראש פתוח והכל מתוך כבוד,יחס ואהבת הבריות.

חובה עליכם למצוא כלים ורעיונות כדי לעודד החברים-המורים להשמיע דעותיהם ורעיונותיהם.


    • העידוד מילת מפתח בהצלחה – היוזם המנהל,המנהיג היצירתי,צריך לעודד את עצמו כל הזמן ובעיקר לעודד את חבריו שמסביבו,לצאת עימם לאירועים משמחים כדי שכל הסובב אותך יהא יצירתי.

 


    • שמחה ואושר מביאים לראש פתוח ויצירתי – דאג שתהיה תמיד שמח ומאושר וכך כל הסובבים אותך.

באשר לשמח והמאושר – הורמונים אחרים ושונים,מוחו של השמח והמאושר יוזם יצירתי ופעיל בדרך נפלאה.

צריך להשתדל-לדאוג לאירועים משמחים בהשתתפות כל הסובב אותך-כדי ליצור מוחות פעילים-נהדרים.


    • דיאלוג ויחס אישי – מוקד חשוב ביצירתיות – יש חשיבות ליצירת

דיאלוג ובניית צוות שמח ומאושר, אך כדי לבנות רעיונות נפלאים ראוי לדאוג גם ליחס אישי ולדיאלוג אישי עם כל אחד,כדי להפעיל מוחם היצירתי של הבודדים.

10.האתגר,האופטימיות,האסטתיקה,הסדר והארגון-מילות מפתח בהצלחה – מצא כל נתיב כדי לאתגר אותך ואת מוריך להיות יצירתיים נסו להתגבר על כל תקלה ובעיה,העיקר לא להיות      פסימי אלא אופטימי,הסביבה שהנכם עובדים צריכה להיות יפה

     נקייה ואסתטית כדי שיהא לך ולחבריך נעים לעבוד היטב      בסביבה מרתקת זו.

     דאג לסדר וארגון חכם ויעיל כדי שהכל יהא רשום ותהליך קבלת    ההחלטות יהא מעולה, ראוי לשים לב תמיד גם לפרטים שבשגרה     שהם יכולים לעיתים קרובות להניב רעיונות חדשים-

טיולים,     אירועים,ביקור במוזיאונים,בהצגות ולימוד תורה-מוציאים אותנו

     מהשגרה ויכולים לפתח מוח פורה. 

מותר וראוי ללמוד,לקרוא ולהקשיב לסיפורים מעניינים על אנשים שפיתחו רעיונות חדשניים ונעו לשיא הפסגה.

"לחשוב מחוץ לקופסא" הפך למטבע לשון חכם ויעיל.

מותר לשבור המוסכמות ולהיות יצירתיים,אפשר ניתן וחשוב לחדד מוחות יצירתיים עם חשיבה נפלאה,ככל שנתרגל "יצירתיות"

ו"יש לי רעיון" נקבל תוצאות מדהימות.

חשוב להחדיר בכל מנהל-מנהיג בכל מורה ובכל תלמיד את האמונה בעצמו וביכולתו לנוע ולכבוש כל פסגה

בנתיבים היצירתיים

חובה עלינו לקום כל בוקר אם אמירה אישית

"אני רוצה להצליח"

אנו יודעים כמה מורים ומנהלים מאוד עסוקים,

חובה עלינו מנתבי הדרך למצוא זמן כדי

לפתח ראש יצירתי.

צריך להקשיב וללמוד מאחרים

אך ראוי ללמוד בעיקר- להקשיב לעצמך.

פוטנצאיל היצירתיות קיים בכולנו

מימושו ויישומו הלכה למעשה תלוי באמונה שלנו בעצמנו

היצירתיות, החדשנות ותהליכי השינוי חייבים ללוות

כל עשייתנו בחינוך

בכל גיל-מקטנות ועד בגרות.

    

    

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב