דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיול למרוקו 

מאת    [ 09/11/2010 ]

מילים במאמר: 755   [ נצפה 2764 פעמים ]

כתב: יוסי בן עמי


עם שחר נצא מפס אל עבר עיירת הסקי הקסומה איפראן. ניסע בכביש מתפתל העולה אל שיפוליו הצפוניים של רכס האטלס התיכון. לאחר הפסקת תה קצרה נמשיך בנסיעה אל עבר העיירה אזרווי. מעט לפני העיר נפנה שמאלה )דרומה( ונמשיך כ-14 ק"מ לאורך הכביש המוביל לעבר מידלט ואירפוד. בצומת זו נפגוש לראשונה ביערות הארזים המרשימים ובעשרות קופי מקוק המצפים למזון שמחלקים התיירים הנופשים. בנקודה זו נרד מהכביש ונעלה על הדרך )3390 במפות( שפונה מערבה. )שימו לב, הדרך עלולה להיות סגורה בחודשים דצמבר עד פברואר בשל שלגים.( הדרך נוחה לנסיעה, ומוקפת משני עבריה ביערות עצי ערער ארזי. מומלץ להחנות את הרכבים ולטייל ביערות. כעבור 40 ק"מ מגיעים לדרך 303, שם פונים שמאלה )דרומה( וממשיכים בנסיעה לעבר אחד המעיינות הגדולים והשופעים בהרי האטלס: "אום-אר-רביע" מהסלע פורצים מים קרים וצלולים, אשר שפיעתם הרציפה במהלך השנה, מבטיחה את זרימתו האיתנה של הנהר, שהוא אחד הנהרות הגדולים במרוקו, הזורם עד לשפך האוקיאנוס האטלנטי, כ-60 ק"מ מדרום לקזבלנקה (Casablanca).
לאחר מסלול הליכה קצר אל המפלים שבמעלה הערוץ, נמשיך בנסיעה לכיוון צפון. היעד הבא הוא כניפרה ומומלץ לשוב ולמלא את מיכלי הדלק בתחנה המקומית. בהמשך הדרך )לכיוון דרום(, כאשר נחצה את הרכס אנו עלולים להיתקע ללא דלק )ובאזור אין כמעט תחנות דלק פעילות(.


מכניפרה – נמשיך על הכביש הראשי המוביל למרקש – מרחק של כ-92 ק"מ ושם נפנה שמאלה לכיוון הכפר אל קבאב אזור פורה זה עשיר בגידולי חיטה ועצי זית ובמהלך האביב – העונה המומלצת למסלול זה – נראה השטח ירוק עד לקו הרכס שמדרום. כפריים מקומיים עוסקים בעבודת האדמה וזו הזדמנות לפגוש את הברברים המקומיים. הדרך עולה לכוון דרום וכעבור 71 ק"מ נפנה ימינה ונמשיך לעלות לכיוון הכפר אגבלה. קטע הדרך עשיר בנקודות תצפית מרשימות
אל עבר העמק בו עלינו. באופק בכוון צפון נראים מישוריו הפוריים של אזור זאר זייני.


לאחר נסיעה של כ-50 ק"מ נגיע אל הפניה האחרונה דרומה אל עבר אימלשיל. דרך מרתקת זו תוביל אותנו אל אחד האזורים הנידחים בהרי האטלס – אזור בו נערכות אחת לשנה חגיגות הנישואין "מוסם הנישואין". אירוע בו על פי מנהגם של הברברים נפגשים בני המשפחות השונות וקובעים את הסכמי הנישואין. אצל הברברים, באופן חריג לשבטים פראים בעולם, יש לאישה זכות וטו והיא אינה חייבת להינשא לגבר שבחרו עבורה. בשנים האחרונות מתקיים האירוע, במרחק של כ-20 ק"מ מהכפר אימלשיל, אשר על שמו המוסם עצמו.
מצפון לכפר ישנם שני אגמים קטנים – איסלי וטיזליט – האגדה מספרת שהשניים נוצרו מדמעותיהם של זוג מאוהב שלא הורשה להתחתן. בימים כתיקונם זהו כפר קטן ותיירים המבקשים להתארח בו נאלצים להסתפק בחדרים פשוטים ובתנאי אירוח בסיסים ביותר. אולם, כיוון שהנסיעה אליו ארוכה למדי – מומלץ בכל זאת לישון באחד הפנסיונים המקומיים.


בכפר מספר בתים בהם עדיין מתנהלים החיים כבימי קדם על פי המסורת העתיקה והמנהגים השבטיים. תמורת תשלום סמלי תוכלו לבקר בחלק מן הבתים, חוויה בהחלט מומלצת. בכפר גם שרידי קסורים )מבצרים( מרשימים.


עם שחר נצא לכיוון דרום ונעלה אל עבר שיא הרכס באזור – הפסגות מתנשאות עד לגובה של כ-3,200מטרים. הנוף באזור הוא טיפוסי להרי האטלס – נוף שכבתי מבותר של סלעי גיר ודולומיט. נמשיך לכיוון דרום ונשים לב כיצד הנוף הופך יותר ויותר דרמטי: מצוקים תלולים יותר, צבעים עזים וכדומה. נעצור למנוחה בבית הקפה בכפר אגבודל, בו נזכה לאירוח חם ולבבי ולספל תה חם. הכפר יושב בצומת חשובה באזור, על קו פרשת המים בין אגן הניקוז של קניון הטודרה לבין אגן הניקוז של קניון דאדס. המלצתי תהיה להמשיך בערוץ הדאדס, שהוא מבותר יותר, עמוק יותר ובעיני רבים מרשים יותר. דרך העפר טובה וברורה ותוביל אותנו דרומה לאורך קו פרשת המים בין שני יובליו של הדאדס – עם נוף מצוקי מרשים משני צידנו. במקום המפגש בין שני הערוצים יש פינה מצוינת לפיקניק או להפסקת קפה. מנקודה זו מתחיל נווה המדבר העצום של הדאדס וזהו הקטע היפה ביותר במסלול, בו מתערבבים נופים חקלאיים ירוקים במצוקים העצומים של הקניון.

בדרך הזדמנויות רבות למפגשים עם חקלאים מקומיים, שהם תושביה הוותיקים של מרוקו. לקראת ערב נגיע לכביש הראשי המחבר את טינריר עם ווארזאזאת. את הלילה נעשה בטינריר הנמצאת כשעה מזרחה לבומליין. בבוקר נעלה אל תוך ערוץ נהר הטודרה. המלצתי היא לעצור כק"מ לפני הכניסה למעוק )לקניון( - לרדת מהדרך אל תוך השדות המעובדים בקרבת הערוץ ושם להמשיך ברגל בין הגידולים והעצים עד למעוק עצמו. המעבר בין הערוץ לבין המעוק העצום של הטודרה ירשים אתכם ביופיו.


נשוב אל הכביש הראשי ונפנה מערבה אל עבר ווארזאזאת. נמשיך לביקור בכפר – איט יול ונחלוף בנסיעה בין עשרות הקאסבות של סקורה לבסוף נעלה בקניון המרשים של וואדי אונילה – בדרכנו למעבר ההרים, טיזי-נטיצקה, ומשם נמשיך אל עבר התחנה האחרונה בטיולנו: מרקש. טיול למרוקו - חוויה חד פעמית!


יוסי בן-עמי הוא מנהל חברת "חבלי ארץ"

המאמר נלקח מתוך פורטל תיירות וטיולים בעולם ובישראל - דיסקברי




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב