דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תביעה ייצוגית נגד רשם הפטנטים הישראלי 

מאת    [ 08/11/2010 ]

מילים במאמר: 306   [ נצפה 2609 פעמים ]

 

בעקבות דיון של ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת, אשר התכנסה בכדי לבחון את הצעת חוק לעניין ביטול חובת פרסום יומן הפטנטים ברשומות, התברר לועדה כי רשם הפטנטים הפסיק מיוזמתו את הדפסתם של יומני הפטנטים ברשומות.

יומן הפטנטים, יש להסביר, מהווה מרשם ציבורי של בקשות פטנט ושל פטנטים. בדומה לטאבו, המוכר לכל והמתאר לגבי כל חלקת אדמה בישראל, למי היא שייכת, כך גם יומן הפטנטים מתאר מיהו הבעלים של כל פטנט ומהו היקפה של הזכות. ביומן הפטנטים מתפרסמים גם פטנטים שנרשמו אבל גם רשומות נוספות. כך למשל, בקשת פטנט אשר קובלה, מועמדת לעיון הציבור אשר יכול להתנגד לה. הרישום ביומן הפטנטים מאפשר לציבור להיות ער לקיבול הבקשה ולהחליט אם ברצונו להתנגד לרישומה כפטנט. 

רשם הפטנטים החליט מסיבות של יעילות, להפסיק את ההדפסה של יומן הפטנטים ולהסתפק בעותק רך המפורסם באתר רשות הפטנטים. הרשם עשה כן לאחר שנוכח כי לאחר שהחל לפרסם את הגרסה הדיגיטלית במקביל לגרסה הפיזית, נותרו אנשים בודדים שביקשו לקבל העתק פיסי ולא העדיפו את הגרסה הדיגיטלית. במסגרת חוזר רשם מ.נ. 67 הודיע הרשם על כוונתו להפסיק את הפרסום הפיסי וזאת נוכח עלותו הגבוה, והעיכוב שהוא גורר בפרסום יומן הפטנטים. החלטה זו, שהיתה ידועה לכל עורך פטנטים העוסק בתחום, לא עוררה סערה. זו התחוללה דווקא כאשר הרשם ביקש לבצע תיקון חקיקה שיסדיר את השינוי שעשה בפועל.

במהלך הדיון בוועדה התברר כי רשות הפטנטים המשיכה לגבות אגרת פרסום. אגרה זו, יש לציין, נגבית בעבור השירות של הפרסום ברשומות, ולפי הפרשנות המקובלת, הכוונה היא להדפסה הפיסית של יומן הפטנטים, ולא לגרסה הדיגיטלית. 

יומיים לאחר הדיון בוועדה, ובעקבות פרסום דבר קיומה בעיתונים, הוגשה תביעה ייצוגית נגד רשם הפטנטים. הטענה העומדת במרכז התביעה הייצוגית היא כי רשות הפטנטים גבתה את אגרת הפרסום שלא כדין וכי נגרם נזק לציבור מבקשי הפטנטים בישראל, באשר דבר קיבול בקשותיהם, דבר רישום הפטנטים שלהם, וידיעות דומות לא נרשמו כדין, על כל ההשלכות הנובעות מכך.

 



מאמר זה מתבסס על פוסט שהתפרסם בבלוג הפטנטים פיטפוטנטים: מפטנטים על פטנטיםזכויות יוצריםסימני מסחר ושאר קניין רוחני. הכותב הינו שותף במשרד גלסברג, אפלבאום ושות'עורכי דין ופטנטים.


האמור אינו מהווה עצה משפטית. אין להסתמך על האמור לשום צורך שהוא. אין לייחס את האמור לעיל למשרד גלסברג אפלבאום ושות' או ללקוחותיו. האמור הינו דעתו האישית של הכותב בעת כתיבת דברים אלו.






מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב