דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דלוקליזציה (התפוז הגלובלי) 

מאת    [ 07/11/2010 ]

מילים במאמר: 505   [ נצפה 2341 פעמים ]

הרי כבר יש לנו לוקליזציה שמתאימה מוצרים לשווקים המקומיים. מי צריך דלוקליזציה?

לוקליזציה ודלוקליזציה הינם תהליכים שונים בתכלית, אך לאו דווקא דבר והיפוכו. הם ישימים למוצרים שונים, בשווקים שונים ובמצבים שונים. מטרת הלוקליזציה היא להתאים מוצר לשוק מסוים אחד. הצורך בדלוקליזציה נובע מהעובדה שמפתח "לוקלי", המבקש להפיץ מוצרים בשוק הגלובלי, חייב לסלק את האלמנטים הלשוניים והתרבותיים המאפיינים את הסביבה בה פותח המוצר כדי לשפר את סיכוייו בשווקים הבינלאומיים. ככל שהמרחק התרבותי בין סביבת הפיתוח ושווקי היעד גדול יותר, כך גדל הצורך בדלוקליזציה.

לוקליזציה מתבצעת בד"כ עבור מערכות תוכנה גדולות כדי להטמיע אותן בשוק מסוים. כאשר חברות גדולות דוגמת Oracle או SAP נכנסות לשוק הישראלי עם תוכנות כגון ERP או CRM, הנמכרות ללקוחות גדולים כמו בנקים ובתי חולים, היצרן, בשיתוף עם האינטגרטור המקומי, מבצעים לוקליזציה של המוצר לשוק הישראלי. זה כולל תרגום של הממשקים לעברית והוספת כל הפונקציונאליות המתחייבת מתנאי המשק הישראלי ומדרישות הדיווח לשלטונות. לוקליזציה מסוג זה היא פעולה מורכבת ורחבת מימדים המשלבת פיתוח, עיצוב, תרגום, אינטגרציה ובדיקות נרחבות. התהליך מביא למוצר המותאם לשוק ספציפי אחד.

דלוקליזציה היא פעולה שמבצע מפתח המעוניין לשווק מוצר כלשהו בשוק הבינלאומי לקהל רחב של דוברי אנגלית באשר הם. במקום להתאים את המוצר לצרכים הספציפיים של שוק מקומי מסוים, דלוקליזציה נוטה להעלים מן המוצר את המאפיינים המשקפים תנאים לוקליים ולהפוך אותו לגנרי ככל האפשר. מוצרים העוברים דלוקליזציה מיועדים למספר רב של לקוחות בינלאומיים, בד"כ ללא הבחנה בין שווקים ספציפיים. למשל, אדיטור בשם NoteTab פותח בשוויץ ונמכר באינטרנט תמורת 19.95$. התוכנה לא תומכת בעברית משום שלא עברה לוקליזציה לשוק הישראלי ולכן אינה מתאימה למי שזקוק לאדיטור בשפה העברית. לעומת זאת, המפתח דאג להעמיד לרשות הלקוח הבינלאומי המשתמש בשפה האנגלית מוצר שאינו רווי מאפיינים שוויצריים כגון ממשק גרמני, ברירות מחדל שוויצריות למטבע, יום ושעה, פירמוט מספרים בסגנון אירופאי, שמות קבצים בעלי רמזים לוקליים, פונקציות שיש להן משמעות רק בקונטקסט שוויצרי, גרפיקה המבוססת על מוטיבים מקומיים וכדומה. זה משום שהמוצר עבר דלוקליזציה וכל שורשיו השוויצריים הושמטו.

דלוקליזציה, אם כן, מתחילה עם תרגום נאות לאנגלית של הממשק והתיעוד. אבל היא לא נגמרת בכך.  כל הרכיבים של הממשק נבדקים במהלכה כדי לוודא שלא מסתתרים אלמנטים שעלולים להיות פוגעניים בתרבויות מסוימותושהמוצר לא משופע בפונקציונאליות שאין לה שימוש מחוץ לישראל.דלוקליזציה מבטיחה שהביטויים המילוליים והגרפיים של הממשק והתיעוד (כולל אתראות, הודעות שגיאה וכו') הינם ניטרליים מבחינה תרבותית והבנתם אינה תלויה בקונטקסט ישראלי.

מוצר שלא עבר דלוקליזציה ראויה נתפס בשווקי היעד כחובבני. מפתחים ישראליים נוטים להתעלם מהצורך בדלוקליזציה הולמתמה שמביא לעתים לתוצאות מביכות. למשל, בתוכנה המיועדת להפצה באנגלית לא מאכלסים בבסיס הנתונים להדגמה שמות כגון שיטרית או פינס. בתוכנת שעון נוכחות ממוחשב רצוי שבררות המחדל של ימי החופש והשבתון לא יפלו על חגי ישראל. בלומדה שמיועדת להפצה באמריקה לא קוראים לאזטקים ולמאיה  "אינדיאנים". מוטב שההתייחסות למנהלים ולרופאים במערכת ניהול בתי חולים לא תהיה בלשון זכר. ואין צורך להכביד על תוכנות לניהול פיננסי בפונקציונאליות המיועדת לרצות את הרגולטור הישראלי.

אין כוונת הדלוקליזציה להסתיר את מקום היווצרותו של המוצר. אדרבא. כשם שצלמית NoteTab הינה הצלב הלבן השוויצרי על הרקע האדום (גם אם לא מופיע רועה בשם ווילהלם שתוקע בקרן האלפים), כך גם מתנוססת על גבי התפוז הגלובלי מדבקת Jaffa, אם כי ללא כובע טמבל.

 

גבי לני


gabi@e-doc.co.il


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב