דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התמודדות עם אירועים שליליים 

מאת    [ 07/11/2010 ]

מילים במאמר: 581   [ נצפה 3465 פעמים ]

במהלך חיי היום יום אנו חווים אירועים שליליים בתחומים שונים בחיים: זוגיות שעלתה על שרטון, קשיי תקשורת עם הילדים, קריירה שמיצתה את עצמה, קושי למצוא עבודה ועוד.

הפירוש הסוביקטיבי שאנו נותנים לאירוע, הוא אשר מעורר בנו רגש מסוים ומשפיע בסופו של דבר על התגובה שלנו לאירוע.

יש אנשים הטוענים כי התגובה שלהם אינה בשליטתם, אך בפועל אין זה כך.

התגובה שלכם  תלויה רק בכם!

ויקטור פרנקל היה פסיכיאטר יהודי ואסיר במחנה הריכוז אושוויץ. בספרו 'האדם מחפש משמעות' הוא מספר על היום שבו הוא הבין כי לנאצים יש שליטה על הסביבה החיצונית שלו, על האוכל שיאכל, על הבגדים שילבש, על עבודתו במחנה הריכוז, אך אין להם שליטה כיצד זה ישפיע עליו. בין מה שקורה לו (האירוע) לבין תגובתו, יש לו את החופש לבחור בתגובה.

יתכן ששלחתם עשרות קורות חיים ואף ארגון לא טרח לענות או לזמן אתכם לראיון, יתכן שהעסק העצמאי שלכם צובר חובות כספיים ההולכים וגדלים מידי חודש, יתכן שמערכת היחסים שלכם עם ילדכם המתבגר מתאפיינת במריבות אין סופיות.

כל אלו הם אירועים שלילים. הגורם המשמעותי אשר ישפיע על התגובה שלכם לאירוע הוא הפירוש שתתנו לו.

לדוגמא, יואב שהעסק העצמאי שלו צובר חובות כספיים מידי חודש בחודשו, מפרש את האירוע כך: "כנראה שאני לא מספיק מוצלח כמו שחשבתי, עובדה שאני לא מסוגל להביא לקוחות חדשים ולהתמודד עם התחרות הגדלה בשוק. כנראה שהיכולות הניהוליות שלי לא מספיק טובות, אני מגייס לעסק את האנשים הלא נכונים, לא מצליח לשמר לקוחות לאורך זמן, כנראה שהערכתי את עצמי יתר על המידה והעסק הזה פשוט גדול עליי..." הפרוש שיואב נותן לאירוע, מעורר אצלו רגשות תסכול, אכזבה וחוסר אונים והתגובה שלו בהתאם: בשיחותיו עם עובדיו הוא מגיב בחוסר סבלנות ומרים את קולו על כל טעות, קטנה כגדולה. הוא אינו חוזר להודעות שלקוחות משאירים לו, הוא מגיע לפגישה עם לקוח חדש ללא אמונה בעצמו וביכולת העסק לספק את השירות הנדרש. אין לו חשק לקום בבוקר וללכת לעבודה. הוא יושב במשרד במשך שעות, מרחם על עצמו ומתלונן.

לעומתו, תמיר אשר גם בבעלותו עסק עצמאי הצובר חובות כספיים זהים לאלו של יואב, מפרש את האירוע בצורה שונה לחלוטין: "עד לתקופה האחרונה הצלחתי יפה מאוד והעסק היה רווחי, התמודדתי עם משברים לאורך השנים, אך החודשים האחרונים אינם פשוטים והעסק נקלע לקשיים משמעותיים. יש לי יכולות להצליח ולהתמודד עם משברים, יתכן שאני צריך לפעול בצורה שונה מכפי שפעלתי עד כה?".

תמיר מודע לקושי כמו גם להצלחתו בשנים שחלפו, הוא מאמין בעצמו וביכולתיו ומשדר אנרגיה חיובית לקראת חשיבה אחרת. כתוצאה מהפרשנות השונה של השניים והרגשות שמתעוררים בעקבותיה, התגובה שלהם שונה.

יואב נמצא בלחץ גדול וחוסר אונים. הוא אינו יוזם מהלכים, הפעולות שהוא נוקט הן אקראיות וללא תכנון. הוא אינו מאמין בעסק ובעצמו ולכך יש השפעה ישירה על תפקוד עובדיו ועל שביעות רצון לקוחותיו.

תמיר לעומתו, פועל בצורה מתוכננת ושקולה. הוא בוחן את האפשרויות הקיימות בפניו. אפשרות אחת היא להכניס לעסק מנהל חיצוני בעל יכולות ניהול מרשימות, הוא עצמו כבר אינו יכול להמשיך ולנהל את הכל בעצמו, העסק גדל והוא לא מצליח לבצע את כל המשימות הנדרשות כפי שעשה בעבר. אמנם בטווח הקצר זה יגדיל את ההוצאות, אך בטווח הארוך יש לכך סיכוי להצמיח את העסק. אפשרות אחרת היא לצמצם את השירותים שמספק העסק ולהקטין את הסיכונים, להתמקד בתחום שירות אחד בו יש לו יכולות מקצועיות טובות ורווחיות גבוהה. עליו לבחון את האפשרויות שעומדות בפניו ולבחור בטובה ביותר עבורו.

בדקו את עצמכם. בחרו אירוע שלילי בחייכם ונסו לתת לו פרשנות חדשה, אחרת מהפרשנות שנתתם עד כה. זה לא פשוט, אבל בהחלט אפשרי. איזה רגש מעורר בכם הפירוש החדש?

לאור הפרשנות החדשה כיצד תגיבו? מה תעשו על מנת לשנות את המצב?

רקם דור
פסיכולוגית תעשייתית MSc
מאמנת אישית ועסקית
הכוונה תעסוקתית והכנה לראיונות עבודה
/>rekemdor@gmail.com טלפון: 054-7235717 , 04-9902116




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב