דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יין והאנטי מחמצנים 

מאת    [ 03/06/2007 ]

מילים במאמר: 886   [ נצפה 4870 פעמים ]

פעמים רבות אנו שומעים שביינות ובמוצרי מזון שונים ישנם חומרים אנטי מחמצנים (אנטי אוקסידנטים) המסייעים לבריאות הגוף והאטת תהליך ההזדקנות. זאת עובדה המעודדת רבים ללגום יין באופן קבוע, לפחות מספר פעמים בשבוע. הידענים אף נוטים להסביר שחומרים אלה נמצאים בכמות גדולה יותר ביינות אדומים ולכן מומלץ יותר על לגימת יינות אדומים למטרות בריאותיות.
למרות זאת, במחקרים שנערכו הוכח בברור שגם ביינות הלבנים ישנם חומרים אנטי מחמצנים, אולם הם מופיעים בכמויות קטנות יותר. ניראה שרבים מאיתנו אינם יודעים בדיוק מה משמעות "חומרים מחמצנים - רדיקלים חופשיים" או חומרים שהם "נוגדי חמצון" למרות שהם מרבים בלגימת היינות מפני ששמעו שיין=בריאות.
הבה ננסה להבין מה משמעות המושגים אותם הזכרתי למעלה.

ישנה תיאוריה האומרת שבבסיס תהליך ההזדקנות (ומי מאיתנו רוצה להזדקן?) וגרימת מחלות כמו סרטן, מחלות לב, דלקות פרקים, אלצהיימר ועוד, נמצאת השפעת הרדיקלים החופשיים שבגוף. מתברר שבגוף נוצרים כל העת רדיקלים חופשיים שהם מולקולות חמצן לא יציבות, פעילות, בעלות אלקטרון חסר. המולקולות האלה נצמדות למולקולות סמוכות בגוף כדי ל"גנוב" מהן את האלקטרון החסר או שאלקטרון זה עוזב את המולקולה לטובת מולקולה אחרת. המולקולות תוקפות את קרומי תאי הגוף, השומנים, החלבונים ו-ה DNA ומנטרלות אותם. כתוצאה מכך נוצר הרס תאים והזדקנות מואצת או נגרמות מוטציות תאיות שחלקן עלולות להיות סרטניות. כמו כן נגרמת עליה ברמת הכולסטרול בדם ובעקבות זאת מואצת הסתיידות העורקים, הפיכתם לקשיחים בלתי גמישים וסתימתם. הצרות עורקי הדם גורמת לעלייה בלחץ הדם ולהתקפי לב שחלקם קטלני.
המולקולה ממנה נלקח האלקטרון הופכת אף היא לרדיקל חופשי ומחפשת בתגובת שרשרת מולקולות סמוכות כדי להשלים את החסר בה. כך הולכת ומתעצמת התגובה השלילית בגוף.
הרדיקלים החופשיים נוצרים בגוף באופן טבעי במשך כל החיים. תהליך הנשימה וקליטת החמצן מתחיל ביצירת רדיקלים חופשיים אלה. חובה לציין שהרדיקלים החופשיים ממלאים בגוף גם תפקידים חיוניים כמו השמדת חיידקים ויצירת חיבורים מחזקים בין סיבי הקולגן בעור.
הגוף מייצר באופן טבעי מערכת אנזימים הנועדים להחליש את יצירת הרדיקלים החופשיים ולדכא את אלה שכבר נוצרו. אם יש עודף רדיקלים חופשיים ואין בגוף די אנזימים מפרקים, כמו אצל אנשים מבוגרים, נזקם של הרדיקלים החופשיים הולך ומתגבר. מלבד המתקפה הפנים גופית קיימת גם מתקפה חיצונית של רדיקלים חופשיים המגיעים לגופנו ממזון מעובד, עישון, עשן מכוניות, זיהום אויר, קרינה, רעלים בחקלאות, פעילות גופנית מופרזת, חומרי ניקוי ועוד. הרדיקלים החופשיים בסופו של דבר גורמים להזדקנות, פריצת מחלות ולקיצור חיינו.

זהו בדיוק המקום בו אני ממליץ לכם לעצור לרגע, למלא כוס ביין ישראלי, רצוי שיהיה יין אדום שיושן בחביות עץ אלון, ללגום, לעצום עיניים ולהחליט: אנחנו נעשה ככל שביכולתנו לעצור את התופעות השלילות שבהתבגרות. היין יעזור לנו במשימתנו.

מחקרים שונים מדווחים שהיין האדום עושה טוב לגוף באמצעות הפוליפנול הנמצא בו. זהו חומר אנטי מחמצן הסותר את פעולת הרדיקלים החופשיים והשפעתו על התאים כהשפעת ויטמין E נוגד החמצון. חומר זה מדכא קרישת דם שיכולה לגרום להתקף לב. הוא גם מקטין את הסיכוי שהתאים יפגעו מסרטן. הפולי-פנולים מדכאים את ייצור האנדותלין, שמעלה את לחץ הדם. ביין יש כוהל אתילי שהוא אחד מחומרי ההגנה על גוף האדם. כוהל זה גורם לעליית רמת הכולסטרול הטוב בדם. הפנול הנמצא ביינות עוזר להפחתת הסיכון מטרומבוזה וגורם לזרימה סדירה של הדם. כמו כן הוא מונע את היוצרות הכולסטרול הרע, אויב האדם האחראי על סתימת העורקים. מקור הפנולים (טאנינים) הוא בקליפות (בעיקר של ענבים אדומים) ובשדרות וכן בחביות עץ האלון בהן מיושן היין. מסיבה זו עדיף לשתות יינות שיושנו בחביות עץ לאורך זמן, לקבלת השפעה מכסימלית של הפנולים.
ביין נמצא גם הרסברטרול - Resveratrol. מרכיב זה, הייחודי לענבים, התגלה ביין רק בשנת 1992. המחקרים מיקדו את תשומת הלב אל הרסברטרול בהשערה כי הוא יכול להוריד את שיעורי התמותה ממחלות לב. הנחה זו מבוססת על יכולת המרכיב הזה למנוע היווצרות קרישי דם ולהוריד את רמת הליפידים (שומנים) בדם. הרסברטרול הנמצא ביין מונע גם את חמצון הכולסטרול הרע - LDL. כאשר LDL מתחמצן הוא הופך רעיל לגוף. הגוף שולח את תאי הדם הלבנים "להילחם" ברעלים ונוצרת בעורקים שכבת שומן מודלקת. שכבה מסוכנת זו מלאה ברדיקלים חופשיים. כשהם באים במגע עם הדם, הם יכולים ליצור קרישי דם. קריש הדם יכול לגרום לחסימה חלקית של כלי הדם, אנגינה לא יציבה (Unstable Angina) ואף לחסימה מלאה של כלי הדם, אוטם שריר הלב (MI) ושבץ מוחי (Stroke). יש המכנים את אנטי מחמצן רסברטרול כמעין הנעורים ואף משייכים אותו ל"פרדוקס הצרפתי". לפי התיאוריה הצרפתים מפתחים פחות מחלות לב ועורקים למרות שהם אוכלים הרבה מאכלים עתירי שומן וזאת הודות ליין האדום שהם שותים בשפע כליווי לכל ארוחה עתירת שומנים.
מהם בעצם נוגדי החמצון, האנטי-אוקסידנטים. אלה הם חמרים המונעים או מעכבים את פעולת חמצון התאים הנעשית ע"י מולקולות הרדיקלים החופשיים. כל רכיב נוגד חמצון מונע התרבות בטור הנדסי של רדיקלים חופשיים. נוגדי חמצון מגבילים את מידת החמצון העצמי של מולקולות אורגניות. ככל שנצרוך יותר נוגדי חמצון נשבש יותר ונקטין את פעולת הרדיקלים החופשיים.
אין כאן, כמובן, המלצה ללגום יותר יין מהכמות המומלצת ליום (1-2 כוסות ליום). האנטי אוקסידנטים נמצאים בשפע גם במוצרי מזון אחרים כמו עגבניות, קטניות, בצל, תה ירוק, ענבים, עשבי תיבול: אורגנו, מרווה, נענע, טימין ומליסה ועוד.
ישנו מדד לאיכות ההגנה על הגוף אותם מספקים מקורות מזון שונים על סמך תכולת נוגדי החמצון שבהם. זהו מדד ה-אורק (Oxygen Radical Absorbance Capacity): ככל שהערך גבוה יותר, כך פריט המזון בריא יותר. מחקרים מצאו שההמלצה לתזונה נכונה ובריאה עומדת על הטווח שבין 3000 ל-5000 יחידות ORAC. בתמיסת ענבים מרוכזת המכילה קליפות, פיגמנטים אדומים כהים וגרעינים יש 2700 יחידות ORAC ל100 גרם.

מסקנה: רדיקלים חופשיים נוצרים בגופנו בכמויות עצומות כל יום, זאת עובדה קיימת שאסור להתעלם ממנה. מעוניינים לנטרל אותם ולהקטין את השפעתם המאוד שלילית על הגוף? הרבו בצריכת מזון עתיר באנטי מחמצנים ואל תשכחו את היין האדום !!

www.wines-israel.co.il

ישראל פרקר הוא מהנדס העוסק באלקטרוניקה.
מדי ערב ובסופי שבוע הוא עוסק בתחביבו ? מפעל חייו- עולם יינות ישראל. הוא מסתובב בין היקבים, משתתף באירועי טעימה, מראיין יצרני יין וחובבי יין וטועם יינות. כל החומר מרוכז באתר השער לעולם יינות ישראל שיזם והקים ישראל.
עוזרים בהבאת חומר לאתר חברים חובבי יין הנעים בין יותר מ200 יקבי ישראל ומלקטים חומר מעניין המפורסם באתר.
www.wines-israel.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב