דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


את מי לתבוע כשהמכונית טובעת 

מאת    [ 14/09/2005 ]

מילים במאמר: 614   [ נצפה 4092 פעמים ]

הגשמים העזים גרמו למכוניות רבות להיעלם מתחת לשלוליות. חוץ מחברת הביטוח יש עוד גופים שניתן לתבוע בגין הנזקים. מדריך לבעלי המכוניות השקועות



אתמול התרחשו במוקדים שונים בארץ, ובמיוחד במרכז הארץ, מקרים של שקיעת מכוניות במים בשל כשלים במערכות הניקוז הציבוריות. נהגים רבים שירדו בבוקר מביתם למכונית גילו כי זו מכוסה עד הגג במים, והיו גם מכוניות שנסחפו לתוך המים במהלך הנהיגה או פשוט שקעו. אם זה קרה גם לכם, ואתם ללא ביטוח, כדאי לדעת כי קיימת אפשרות שתפוצו על הנזקים. מדריך לשקוע אובד העצות.

אם אינכם מבוטחים זה לא בהכרח סוף העולם, וגם אם אתם מבוטחים כדאי לחשוב פעמיים בטרם תפעילו את הפוליסה שלכם. הפעלת הפוליסה כרוכה בהשתתפות עצמית ומאוחר יותר גם בהפסד הנחת העדר תביעות ובסך הכל בנזק של כמה אלפי שקלים.

במקרים רבים השטפונות ו"טביעות" כלי-הרכב אינם תוצאה של נזקי-טבע או "כוח עליון" אלא דווקא רשלנות אנוש, כמו מערכות ניקוז סתומות הנמצאות באחריות הרשות המקומית שגם אותה ניתן לתבוע. מסתבר, אם כן, שלרשותכם עומדים גורמים אחרים, מלבד הפוליסה שיש או אין לכם, שעשויים לפצות אתכם על נזקיכם.

מעבר לכך, הפעלת הפוליסה תגרום להזנקת שמאי ביטוח למקום. כדאי לזכור ממי מקבלים אותם שמאים את שכרם ושאותו גורם (חברת הביטוח) מעוניין ב"הפחתת" הנזק. לפיכך, תמיד מומלץ להוציא כמה מאות שקלים מהכיס כדי שהרכב ייבדק בידי שמאי פרטי מטעמכם. ההבדלים בין חוות-דעת השמאים עשויים להתבטא באלפי שקלים.

אז מה עושים?

ראשית, בשום אופן אל תתחילו לנקות את הרכב, לנקז את המים או לגרור אותו מהמקום (אם אין הכרח בכך) בטרם תיעדו השמאים את הנזק. כדאי להזעיק את

השמאים מיידית למקום ולזכור שבמקרים שכאלה ייקח להם זמן להגיע בשל מזג האוויר הקשה ופקקי התנועה בדרך אליכם. במקרים רציניים מספיק כדאי יהיה שגם עורך-הדין יגיע למקום כדי להנחות השמאים באשר לתיעוד הגורמים להצפה (להבדיל מתיעוד הנזקים עצמם). טיפול מהיר ויעיל על-ידי הגורמים המתאימים עשוי לחסוך לכם סכומים ניכרים ביותר. למי שאינם עומדים בקשר שוטף עם שמאי רכב כדאי יהיה להחזיק ברשותכם מספר טלפון של כאלה למקרה הצורך. השמאי יגיע בדרך כלל גם למוסך מאוחר יותר כדי לערוך בדיקה יסודית של הרכב ונזקיו.

על שמאי הרכב לערוך עבורכם חוות-דעת מומחה שתשמש אתכם בהליך משפטי עתידי בעניין. עם חוות-הדעת כדאי יהיה לפנות לעורך-דין (הניסיון מגלה שבלא הליך משפטי הסיכוי לקבל חזרה את הנזק המלא הינו נמוך). עוד כדאי לדעת שהליכים משפטיים מסוג זה מסתיימים לרוב במהירות רבה (לעיתים יותר מהמהירות בה נוהגת חברת הביטוח להעביר לכם את תגמולי הביטוח). במקרים המצדיקים זאת רצוי שגם עורך-הדין עצמו יגיע למקום האירוע כדי לאתר כאמור את גורמי ההצפה (כלומר - מי "אשם" בה לצורך ההליך המשפטי).

במקרים רבים רכבכם אינו היחיד שנפגע בהצפה, ואז מומלץ לארגן את יתר הנפגעים. העניין עשוי להוזיל עבורכם את ההליך הצפוי כולו, לרבות את שכר טירחת השמאי שכולל בדרך כלל גם את עלות ההגעה למקום. התארגנות שכזו עשוייה לסייע לכם מאוד בהליך משפטי, להפעיל לחץ על הגורם הרשלני (אם היה כזה) ולספק לכם שפע של עדים פוטנציאליים בהליך (במידה שתזדקקו להם).

את הרכב כדאי יהיה לגרור מהמקום רק לאחר שהשמאי אישר זאת (היוועצו בשמאי באשר למוסך אליו כדאי לגרור את הרכב). שימרו ברשותכם כל קבלה ואישור על הוצאות ונזקים שהיו לכם בשל האירוע (גרר, חשבונית מוסך, תחבורה חלופית, ציוד נוסף שניזוק וכו').

מומלץ גם שהשמאי יעריך בחוות-דעתו את משך הזמן הצפוי לתיקון הרכב כדי שתוכלו לתבוע נזקים על הנזק ואי-הנוחות שנגרמו לכם בשל העדר רכב בתקופה הרלוונטית.

לבסוף, כדאי שלא לקחת את העניין ללב. רבים וטובים נפגעים מתופעות אלה מדי שנה. אם תפעלו נכון במקרים כאלה תקבלו בדרך כלל פיצוי על נזקיכם (אם לא על כולם אז על רובם). אל תפריעו לכוחות הביטחון וההצלה לבצע את תפקידם. אל תשכחו שבמקרים מסוימים עשויים נוסעים להילכד ברכביהם ולהימצא במצבים שונים של מצוקה.
המחבר הינו עו"ד, חבר וועדות המדע והטכנולוגיה, המחשוב והתכנות, הבנקאות והתובענות הייצוגיות של לשכת עורכי-הדין. תוכן הכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו חסין מטעויות והשמטות ואין להסתמך עליו לשם ביצוע או הימנעות מביצוע פעולה כלשהי.
www.rnc.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב