דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מקרקעין בישראל - תמונת מצב 

מאת    [ 06/11/2010 ]

מילים במאמר: 380   [ נצפה 2247 פעמים ]

עולם הנדל"ן מככב בשנים האחרונות בכותרות העיתונות הכלכלית והחברתית. בעידן שבו הבורסה משתגעת ונופלת פעם בשבוע לפחות אל מול מחירי הנדל"ן העולים בצורה משמעותית ועקבית כל הזמן, ברור היכן יעדיפו להשקיע בעלי האמצעים. כיום השקעה בכל סוג של מקרקעין היא ההשקעה הבטוחה ביותר לאורך זמן. אדם בעל אמצעים המעוניין להבטיח את עתיד ילדיו משקיע בתחום המקרקעין. אל מול בעלי האמצעים, הרוכשים דירה שנייה ושלישית להשקעה, עומדות המשפחות הצעירות, שצריכות לרכוש את דירתם הראשונה. כל אלו יוצרים ביקוש הולך וגובר לדיור.

חוסר הלימה של הפשרת קרקעות בין היצע לביקוש באזורים מועדפים

ומה בנוגע להיצע? הנטייה במדינת ישראל היא לא להפשיר קרקעות, וכל תוכנית הפשרה מלווה בהפגנה מוצדקת או לא מוצדקת בנושא הרס הנוף במדינה. הבעיה מסתבכת אף יותר לאור העובדה שרוב החיים הכלכליים, כלומר מקומות העבודה המוצעים, מרוכזים באזור המרכז. בצורה זו, הדרישה לדיור גבוהה במיוחד באזור המרכז.

ניתן לסכם את המצב בתחום המקרקעין בארץ בצורה הבאה: ביקוש גבוה מאוד אל מול היצע נמוך, מה שמוביל למחירים גבוהים מאוד. אם כן, היכן נכנסת הממשלה וכיצד מנסה לשפר את המצב? ככלל, המדינה מעודדת רכישת דירות למגורים ולא להשקעה והדרך שבה נעשה ניסיון להוריד את כדאיות רכישת דירות להשקעה היא באמצעות מיסוי מקרקעין.

מהי מטרתו של מיסוי מקרקעין?

המטרה העיקרית של מיסוי מקרקעין היא להקל על רכישות דירה בקרב אוכלוסיות חלשות יותר ומצד שני להקשות על האוכלוסיות החזקות רכישת דירות להשקעה. כך למשל, עולים חדשים ונכים זוכים להקלות משמעותיות ואף לפטור מלא ממיסוי מקרקעין. לעומתם, רכישת דירה שנייה מלווה במס רכישה גבוהה במיוחד המגע לעשרות אלפי שקלים.

באופן טבעי, מיסוי מקרקעין מושפע לא רק ממעמדו של האדם, אלא גם מעלות הנכס. כך למשל עולים חדשים מקבלים פטור ממס רכישה אלא אם כן עלות הדירה יקרה מאוד. כך למשל, אם עולה חדש רוכש דירה בעלות 2 מליון שקלים, מחיר יקר לכל הדעות גם עבור ישראלי. במצב זה האיש יחויב בתשלום מס רכישה. המטרה היא להקל על השכבות החלשות באוכלוסייה ולא לאפשר לבעלי האמצעים רכישות זולות יותר.

מס שבח

חוק מיסוי מקרקעין כולל גם מס מיוחד המוטל על המוכר, מס זה מכונה "מס שבח" סוג זה של מיסוי מקרקעין מתפקד כמו מס הכנסה. אם האדם מוכר דירה בתוך תקופה של פחות מ- 4 שנים, הוא יצטרך לשלם אחוז נכבד מהרווח שלו למדינה. ושוב, המטרה היא למנוע קניות של דירות לצורך השקעה.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב