דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך ראש דיו מדפיס בעצם? (דיו למדפסת) 

מאת    [ 03/06/2007 ]

מילים במאמר: 1121   [ נצפה 4745 פעמים ]

מידפסות ההדפסה הביתיות הפכו מזה זמן רב למוצר שכיח ושגרתי המצוי בכמעט כל בית ומשרד.רבים מדפיסים בהן את כל הדרוש להם כמדי יום ביומו והמידפסות נעות בשצף קצף ומספקות את מלוא הדרוש בשטף היומיום האישי או המקצועי. שעה שהמדפסת מונחת במקומה הקבוע מתרחשים בתוכה דברים רבים ומגוונים אף מבלי שנרגיש והיא מוכנה בכל רגע לעמוד לשירותינו בהדפסה נוספת.כל זמן שנדאג לה למלאי דיו נכון ולתחזוקה נאמנה ושוטפת היא תשרת אותנו היטב ותמלא את מבוקשינו בתוצאות הדפסה מרהיבות ,יפות והגורמות חשק להדפיס עוד ועוד. 

אולם,כיצד ההדפסה מתבצעת החל מרגע הלחיצה על כפתור המדפסת או החל מרגע שליחת הקובץ להדפסה ועד למראה התוצאה הסופית היפה המתקבלת על הדף? כאן ,במקרה זה,עלינו להכיר את מלאכת המכונה ואת דרך פעולתה. הבה ניתן הצצה חטופה על פעילות המדפסת הטובה כדי להעשיר מעט את ידיעותינו. 

כך מדפסת פועלת

המדפסת ,כאמצעי פלט , מחוברת אל המחשב באמצעות כבל אינפורמציה הקולט ממנו את הוראותיו .ברגע שתישלח הוראת הדפסה הרי שהמדפסת תבצע את ידיעותיה במיטב יכולתה כדי להתחיל לפעול. כעת,הבה נבין מהי פעילות זו. 

מן התמונה במחשב אל ספרות דיגיטליות

צריך כמובן לזכור שהאמצעי המתווך בין המדפסת למחשב היא תוכנה שיודעת להפוך את התמונה שאנו רואים על המסך (או את המסמך) לספרות דיגיטליות שהן בעצם כל התמונה הנראית. המדפסת אינה יודעת כמובן "לראות" את התמונה ורק יודעת להגיד לראשי הצבע בסופו של דבר (לאחר תהליך מעבר המספרים המייצגים את כל נקודות צורות וצבעי התמונה אל "מוחה") - "תתחילו לזוז ולבצע את תפקידכם.הגיע הזמן". 

הניירות מתחילים להימשך .....

במדפסת ישנם ניירות הממתינים ללקיחתם על ידי גלגלי ה"סיבוב" שימשכו אותם פנימה אל מתחת לראשי הדיו. ומהם ראשי הדיו? ראשי הדיו – כשמם כן הם: מעין "ראשים" או יותר נכון "מחסניות" (כי הן מחסן של:) צבע. בתוך מיכלי הפלסטיק שאתם מחליפים כמדי פעם בפעם (לפחות פעם -פעמיים בשנה) ישנם צבעים עשירים וגדושים המלאים בחומרים השומרים אותם לאורך זמן סביר כמוכנים להדפסה. צבעים אלו יותזו מיד על הניירות שכבר מתחילים להימשך פנימה אל תוך המדפסת .....

ראשי הדיו מקבלים מרץ ומתחילים לזוז

כאשר מתקבלת הוראה מן המחשב :צאו לדרך "תתחילו במלאכה" מה שקורה הוא שראשי הדיו מקבלים מרץ ומתחילים לנוע מעל הדף ולהיעצר בדיוק בכל אותם המקומות שבהם צריך להדפיס את מה שביקשתם. אם לדוגמא שלחתם להדפסה תמונה של בית, הרי מה שיקרה הוא שראשי הדיו ייעצרו מעל הדף מעל איפה שצריך להיות גג ויעשו אותו:לאט לאט רעף רעף או לבנה לבנה. אחר כך, מתחת לצורת הגג , ראשי הדיו יתחילו לצייר את הקירות והחלונות,וכך הם ימשיכו להיעצר בכל פרט ופרט כדי למלאו ולציירו בצבע. ראשי הדיו מדפיסים רק טיפה טיפה בכל פעם .ולא יותר.אבל הם עובדים כל כך מהר שנראה כאילו הם "עושים הכל בבת אחת".ראש דיו למעשה רק נעצר לחלקיקי שניה כדי ליצור כל טיפה קטנה של נגיעת נקודת צבע בדף.

לדוגמא,כאשר מדפיסים אותיות, או, מכתב למשל, הרי שעבודת המדפסת ביחד עם ראשי הדיו היא מהירה יותר ופחות קשה ולכן המדפסת יכולה להדפיס מאד מהר את כל הכיתוב. הסיבה היא שאין במקרה זה צורך להתעכב על הרבה פרטים קטנים וצבעוניים.הכל רק שחור ,והאמת היא שמדפסות גם יודעות "להכיר" כבר את צורת האותיות. האותיות הרי,בשונה מכל ציור אחר,הן קבועות תמיד בצורתן (בכל שפה ושפה) ובשבילהן אם שמתם לב יש תמיד גדלים קבועים ושורות מסודרות ועוד כל מיני דברים שבזכותם המדפסות כבר מורגלות לאותיות ולכן הן מדפיסות אותן בשיא הספיד. 

 על מידפסות מהירות עוד יותר אפילו

אבל כיצד הכל קורה כל כך מהר? - האמת, זה לא מהר כל כך אפילו. המדפסת שאתם וודאי מכירים (המדפסת הביתית) נחשבת אפילו לאיטית מאד בהשוואה למדפסות איכותיות ומקצועיות. כמו אלו שישנן למעשה במערכות עיתונים גדולות. תארו לעצמכם למשל את המדפסות (מכבשי ההדפסה) של מערכת עיתונים גדולה שצריכות להדפיס מאות אלפי עיתונים לקהל עצום.רק נסו לדמיין באילו עוצמות כבדות ומהירויות של ביצוע מידפסות אלו עובדות למעשה. הן טסות על פני כל דפי העיתונים ה"ריקים" בשצף קצף ומספקות עבודה בזמני שיא. 

הבנתי הכל,אבל,רגע,אז במדפסת הביתית איך ראש הדיו יודע איפה להיעצר? 

שאלה טובה. מה שקורה זה שבגלל שהמדפסת מחוברת למחשב,אז הרי המחשב משוחח עם ראשי הדיו (שהם סתם מיכלי פלסטיק ככלות הכל) באמצעות מערכת הוראות שאומרת להם: עכשיו תעצרו מעל נקודה באמצע הדף,עכשיו תמשיכו עד לנקודה איקס ואחר כך תעשו כך וכך.  ראשי הדיו תפקידם הוא להיות מאד ממושמעים ולדעת "לזוז" מאד חלק ויפה ו"לשפוך" טיפות פיצפונות של צבע בדיוק היכן שצריך. אחרי שראשי הדיו עובדים במרץ הם פשוט חוזרים למקומם ונחים.ומחכים להמשך.אלו הם חייהם.... חיים קשים יש לראשי הדיו.

לא משעמם להם? כנראה שלא.עובדה שהם זזים בשמחה כשאתם רוצים ולא מתנגדים.לגבי היעצרות ראש הדיו בדיוק בנקודה הנכונה בואו רק נאמר,לשם הפשטה,שקיימת מערכת משוכללת של ידע בתוך המדפסת עצמה של קווי אורך ורוחב שמחלקת את הדף לאזורים רבים.בעזרת מסילות תנועה ומערכת של גלגלי שיניים המדפסת יודעת בו זמנית להזיז גם את ראשי הדיו וגם את הדף כדי שלא רק ראשי הדיו יזוזו למקומות שצריך עם הצבעים אלא שבו זמנית הדף יזוז מולם בהתאמה : ירד יותר למטה תוך כדי ההדפסה,כל פעם מספר שורות (בהתאם למהירות ההדפסה ותנועת התזוזה של ראשי הדיו). 

רגע,אז ראשי הדיו מלאים בסך הכל רק בצבעים?

הם הרי צריכים להיות בטח הרבה יותר "חכמים" מזה לפי מה שמתואר כאן,לא? 

ראשי הדיו הם למעשה מיכלי פלסטיק שיכולים להיות ממולאים במה שהיצרנים ממלאים אותם. לכן,יש כל מיני סוגי דיו ובאיכויות שונות.בנוסף,יש ראשי דיו שיש בהם באמת תוספת של חלק ש"חושב" ,כלומר: מעין ציור של מעגל חשמלי שניתן לראותו.החלק הזה בא במגע עם המדפסת ודרכו מתקבלות הוראות.זהו הראש החושב.  

יפה.הבנתי. אם כך , מה חשוב שאני אדע על ראשי הדיו שלי? 

מה שלך חשוב לדעת זה שהם עובדים טוב,כלומר,זזים הלוך וחזור חופשי ומדפיסים בפועל.כל זמן שהמדפסת מדפיסה הדבר קורה טיבעית ואין לך כלל מה לדאוג . דבר שני ,שהם מתפקדים טוב: למשל,מתאימים למדפסת ואז הם צמודים לדף באופן הנכון כך שכל טיפת צבע שיוצאת מהם בשנייה מהירה אכן נקלטת טוב.דבר שלישי שחשוב לדעת הוא שאתה צריך לתחזק אותם ולא להשאיר אותם ל"נוח"סתם כך ללא הדפסה הרבה זמן.היות ובמצב שכזה מה שקורה הוא שפתחי יציאת טיפות הצבע עלולים להסתם בשל חוסר עבודה והצבע עצמו עלול להתייבש (כי למעשה נסתם פתח האוויר). 

אז למעשה יש חשיבות גם לחלק החשמלי שנמצא על המחסנית של הצבע?

כן,בוודאי, אם תשים לב יש מחסניות שהן פשוט קופסאות פלסטיק שרק מלאות בצבע ותו לא ולעומת זאת יש מחסניות שנראות מאד מתוחכמות כי יש עליהן כמו ציור מתכתי של מעגל חשמלי. זה בעצם סוד העניין הגדול.זאת אומרת – ראש דיו אמיתי זה בעצם גם כל החלק של המעגל החשמלי שהוא בעצם הסיבה שקוראים לזה "ראש" (כי החלק החשמלי חושב ביחד עם המחשב וקובע את קצב יריית הדיו ביחד עם ההיעצרויות מעל הדף בכל מקום ומקום רצוי) . סוג הדיו שאתה צריך משתנה מאד בהתאם למדפסת ומדפסת. לפעמים כאשר אתה קונה דיו למדפסת מסוימת הוא יהיה רק קופסאת הפלסטיק המלאה בצבע ותו לא ולעיתים במקרה של מדפסות אחרות כאשר אתה קונה את קופסאת הפלסטיק המלאה בצבע היא למעשה כבר הראש – כלומר היא מגיע כשעליה המעגלים החשמליים.

יש ויש, אך מה שחשוב לך לדעת הוא בסך הכל את המספר הספציפי שרשום על המדפסת ומוכר צבעים מקצועי וטוב כבר ידאג לך לכל השאר,להדריך אותך ולכוון אותך.בסה"כ בימינו מלאכת ההדפסה היא פשוטה מאד .וכעת,משהנך יודע דבר או שניים יותר על העניין וודאי יהיה לך הרבה יותר קל לקבל החלטות בעת קנייה נבונה.

בהצלחה.            

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב