728תז רשלצ-ביקורת האופרה תא
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

728תז רשלצ-ביקורת האופרה תא 

מאת    [ 04/11/2010 ]
מילים במאמר: 494   [ נצפה 1519 פעמים ]

728קונצרט תז' רשל'צ-מנצח דניאל כהן-האופרה תא צילומים-יחצ"ן   כבכל תכנית בקונצרטים של התזמורת  הסימפונית הישראלית רשל"צ גם בתכנית של הקונצרט ששמעתי אמש היו שני דברים חריגים לא שיגרתיים ומענינים. יצירה ישראלית של מלחין צעיר ישראלי, לי לפחות לא ידוע וקטע מחול בכוריאוגרפיה של עידו תדמור.   המנצח דניאל כהן כותב על הקונצרט שזה חגיגה של פאנק וחוסר ציות והוא מסביר(דבריו מובאים בתמציתיות רבה) : כל אחת מהיצירות של הקונצרט קוראות תיגר על המוסכמות והממסד. קנדיד-יצירתו של וולטר יוצאת נגד האופטימיזם הפילוסופי ושיטות מחשבה אבסולוטיות שופן-הרומנטיקן פורץ גבולות ,תוקף מוסכמות. תעלולי טיל הם כנגד כל גווני החברה שעל פיו אין מקום שחף משפלות הרוח האנושית. פורת לוקח כהשראה משפט ששמע ומפתח אותו בתהליך קומפוזיטורי רציני ושקול.דהיינו כל השראה לגיטימית.   הקונצרט התחיל כאשר המנצח דניאל כהן נכנס בריצה אל הבמה ומיד התחיל לנצח מעל דוכן המנצחים על הפתיחה "קנדיד" מאת לאונרד ברנשטיין. כמושפעת מהריצה נוגנה גם הפתיחה שנשמעה עליזה יותר,קיצבית יותר,מקסימה וזוהרת. ביצוע מבריק לא שיגרתי, מלא מרץ.היתה לי הנאה מלאה משמיעתה בביצוע הזה תחת שרביתו של כהן.   הקונצ'רטו לפסנתר מאת שופן למרות שמספרו 2 נכתב ראשון אך עיכוב בהדפסתו גרם לכך שהקונצ'רטו שנכתב אחריו קיבל את המספר 1. אלון גולדשטיין ניגן יפה ,שלט היטב בכלי ,אך נגינתו ,לדעתי,היתה רצינית מדי. חסרה היתה לי הרומנטיקה,הרגש הופיע רק החל בפרק השני ובצורה לא מספיקה. בהדרן שנתן- ריקוד מאת חינסטרה היה הביצוע מעולה.בנגינת קטע זה הוא הראה את יכולתו הוירטואוזית ואת זריזותו על הקלידים. סוג כזה של מוסיקה מתאימה לו ביותר.   לאחר ההפסקה שמענו את יצירתו של מתן פורת "מותם של מותם של השבלולים" הרעיון לכתוב את היצירה בא לפורת במקרה כאשר היה במשתה אצל מורתו ואחד האורחים הרים כוסית ככבוד למותם של השבלולים. פורת התבקש לאחר מכן לחבר מוסיקה וכך נוצרה היצירה. היצירה הנמשכת כ15 דקות יש בה 7 מיניאטורות-בגטלות הכתובים בצורה סימטרית.אלה וריאציות על המשפט המהוה שם היצירה ורעיון המות. זאת יצירה שעצם הרעיון מענין .היא יותר מדי מודרנית.היא אמנם מיוחדת ומענינת אך נכתבה כהלצה וכך גם נשמעת.   לסיון שמענו את" תעלוליו העליזים של טיל אוילנשפיגל" מאת ריכרד שטראוס כאשר בקדמת הבמה חמישה רקדנים רקדו .את הכוריאוגרפיה כתב עידו תדמור שגם רקד. זה היה ריקוד טוב,מבדר,ברוטלי במקצת,מלא המצאות.כוריאוגרפיה מענינת מתחשבת בתנאי הבמה שבוצעה טוב מאוד . הצטיין בריקוד תדמור עצמו שהיה מעולה.לאחרונה הוא נבחר ע"י מבקרי מחול מהעולם לאחד מעשרת הרקדנים המודרניים הטובים בעולם ותואר זה מגיע לו בהחלט. הפעם המחול בכוריאוגרפיה של תדמור הוסיף למוסיקה ולא הפריע לה כפי שכתבתי בביקורתי על קונצרט עם מחול שערכה תזמורת אחרת.     קשה לנצח ,לראות ולהיות באותו קצב עם הרקדנים הרוקדים מאחוריך. הוא השתלט על כך יפה ושלט הן בתזמורת והן בתאום עם הרקדנים. דניאל כהן הכין את התזמורת היטב ניצוחו סולידי.סימניו ברורים ומדוייקים והתוצאה מעולה.   לראות או לא לראות קונצרט מגוון,יפה,מענין ומבוצע טוב.מומלץ.     נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון ,01/11/2010 08:24   אם אין תמונות באתר זה אפשר לראותן באתרי ELYBIKORET.022.CO.IL   אני מזמין אתכם להכנס לאתרי החדש בו ריכזתי ביקורות שכתבתי בזמן האחרון והתפרסמו באתרי אינטרנט שונים בכל שטחי האמנות ,חיבורים שכתב פרופ' יוסי גמזו וחומר אחר
הכתובת ELYBIKORET.022.CO.il    

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב